Liespijn

Bij sporters komt liespijn met regelmaat voor, voornamelijk bij voetballers. Liespijn blijft vaak een terugkerende klacht als er eenmaal in het verleden (slecht behandelde) liesklachten zijn geweest.


De anatomie rondom de heup is erg complex. Hierdoor is het vaak lastig de exacte oorzaak te vinden van de klachten in deze regio.

Verschillende soorten liespijn

Om het overzichtelijk te houden en de behandeling zo efficiënt mogelijk te maken, wordt er bij liespijn een indeling gehanteerd in drie categorieën:


Door deze driedeling te gebruiken, kunnen liesklachten beter gediagnosticeerd worden en vervolgens beter behandeld worden.

De pijnlocatie is een belangrijk aspect bij het stellen van de juiste diagnose. De fysiotherapeut kan door middel van ‘palpatie’ (voelen) onderzoeken welke structuur de oorzaak is. Dit is ook mogelijk als de patiënt al langere tijd last heeft van de liespijn. De zogenoemde ‘groin triangle’ speelt hierbij een belangrijke rol.

LiespijnPijnlocatieProvocatie
AdductorgerelateerdBinnenzijde van de dijSchieten, hardlopen, verandering van richting
BuikwandgerelateerdHoog in de liesSit-ups, schieten, sprinten
IliopsoasgerelateerdVoorzijde van de dijSchieten
SchaambeengerelateerdSchaambeen in het kruisSchieten, hardlopen, sit-ups, sprinten, verandering van richting


Liespijn ontstaat door overbelasting en is vaak langdurig aanwezig. Doordat spieren elkaar gaan ondersteunen, kan na verloop van tijd een overlap ontstaan in de indeling die hierboven is beschreven.

Pijn in de lies kan ook veroorzaakt worden door problemen in de heup, dit moet altijd eerst worden uitgesloten. Een veelvoorkomende aandoening die liespijn veroorzaakt is bijvoorbeeld heupartrose.

Zelfcheck voor liespijn

Hieronder kun je een zelfcheck voor liespijn doen. Doorloop de check en geef aan wat voor liesklachten je hebt. Bekijk vervolgens met welk type liesklachten je de meeste overeenkomsten hebt.

Oefeningen voor liespijn

Er zijn verschillende oefeningen die je kunt doen om liespijn te voorkomen of te verhelpen. Een goed samengesteld oefenprogramma bestaat onder andere uit:

  • (Excentrische) krachttraining van de heupadductoren.
  • Rekoefeningen.
  • Algemene oefeningen van de bilspieren, beenspieren en rompspieren.


Bij het starten met de oefeningen is het belangrijk dat je niet te zwaar begint. We hebben daarom een verantwoord oefenprogramma samengesteld met liespijn oefeningen. De oefeningen in dit programma zijn speciaal door een fysiotherapeut samengesteld met als doel de liespijn te verhelpen.




Gerelateerde onderwerpen

Klachten

Bekijk hier alle onderwerpen.

Op zoek naar een fysio?

Fysiotherapie
Hierhebikpijn.nl biedt een uitgebreid overzicht van fysiotherapie praktijken in Nederland. Neem een kijkje en maak direct een afspraak!

Fysiotherapie in de buurt »

© copyright 2021 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF