Spierpijn

Spierpijn is pijn die wordt gevoeld in de spieren. Een overbelasting van de spieren heeft spierpijn tot gevolg. Dit betekent dat een (te) zware training spierpijn geeft. Als gevolg van spierpijn is de spierkracht tijdelijk verminderd en de spierspanning tijdelijk verhoogd.

spierpijn 3


Over het algemeen is spierpijn het gevolg van een zware inspanning. Spierpijn kan vrij snel optreden na de inspanning, maar ook pas later op komen zetten. Vaak is de spierpijn de tweede dag het ergste. Na enkele dagen is de spierpijn volledig verdwenen.

Verschillende soorten spierpijn

Er zijn twee verschillende soorten spierpijn; acute spierpijn en vertraagde spierpijn.

Acute spierpijn
Acute spierpijn wordt tijdens en direct na een training of zware arbeid gevoeld. Na enkele minuten tot enkele uren na de inspanning is de pijn verdwenen. Deze pijn komt door de opeenstapeling van melkzuur. Melkzuur is een afvalstof die wordt gemaakt bij inspanning. Wanneer de inspanning te hoog is, kan het lichaam deze afvalstof niet snel genoeg afvoeren.

Vertraagde spierpijn
Vertraagde spierpijn is de meest bekende spierpijn. Dit wordt ook nog wel eens een spierkater genoemd. Deze spierpijn wordt één of twee dagen na een inspanning gevoeld. Omdat de pijn niet direct aanwezig is, wordt het vertraagde spierpijn genoemd.

Om vertraagde spierpijn goed te kunnen begrijpen is een korte uitleg over verschillende spieraanspanningen nodig.

  • Isometrische spieraanspanning.
    Hierbij zet een spier kracht maar is er geen beweging. Bijvoorbeeld tegen een muur duwen. Hierbij blijft de spier op dezelfde lengte.
  • Concentrische spieraanspanning.
    Hierbij zet een spier kracht waarbij er wel beweging is. De spier verkort bij deze spieraanspanningen. Bijvoorbeeld de elleboog buigen (met een gewichtje in de hand). Hierbij verkort de spierbal, waardoor deze ook beter zichtbaar wordt.
  • Excentrische spieraanspanning.
    Hierbij verlengt de spier wanneer er kracht geleverd moet worden. Dus tijdens het kracht zetten wordt de spier uitgerekt. Bijvoorbeeld de teruggaande beweging van de gebogen elleboog. Meestal zijn bewegingen die naar beneden gaan excentrische bewegingen. Zoals trapaflopen, naar beneden rennen en de neergaande beweging van een squat.


Vertraagde spierpijn is het gevolg van de excentrische spieraanspanningen. Hierbij is er hele kleine spierschade opgetreden. Deze spierschade ontstaat door het gelijktijdig kracht zetten en verlengen van een spier.

Door de opgelopen schade ontstaan er processen in de spiercellen die voor pijn en zwelling zorgen. De daarop volgende ontstekingsreactie zorgt voor herstel van de schade.

Trainen met spierpijn

Door de spierschade is er vermindering van prestatie in de periode van spierpijn. Hierdoor is het niet mogelijk om volledig te trainen met spierpijn. Daarbij voelt het niet fijn, de spieren zijn pijnlijk en stijf.

Wanneer de belasting van de training wat naar beneden gaat, is het wel mogelijk om te trainen. Hierbij geldt ongeveer 10% tot 20% minder belasting. Dit is eenvoudig wanneer het om krachttraining gaat. 10% tot 20% minder gewicht pakken is eenvoudig. Maar een hardlooptraining 10% of 20% minder uitvoeren is lastiger.

Onderzoek heeft aangetoond dat er geen extra spierschade ontstaat wanneer getraind wordt met spierpijn. Mits de belasting dus omlaag gaat. Training geeft hierdoor ook geen vertraging tijdens herstelproces.

Het is niet aan te bevelen om continu met spierpijn te sporten. Een spier moet tijd krijgen om volledig te herstellen.

Behandeling van spierpijn

Spierpijn is een overbelasting van de spieren. Daarom is het belangrijk altijd hersteltijd in acht te nemen zodat de spieren kunnen herstellen. Bewegen met spierpijn mag, maar het advies is de betreffende spieren niet te te zwaar te trainen zolang die spierpijn geven.

Spierpijn kan worden behandeld met massage, actief herstel (rustig bewegen), wisselbaden warm/koud en compressiekleding (strakke kleding). Al met al verdwijnt spierpijn toch wel na enkele dagen.

Vaak wordt aangenomen dat rekken van spieren voor of na een training spierpijn kan voorkomen, dit is niet wetenschappelijk bewezen. Een goede trainingsopbouw, een cooling down, genoeg water drinken en het aanvullen van mineralen bevordert het herstel. Hierin is cooling down rustig de spieren onbelast laten bewegen (zoals uitlopen, fietsen of zwemmen). Dit zijn de enige remedies die spierpijn kunnen verlichten gezien de achterliggende oorzaken. Maar dit is op de goede trainingsopbouw na ook niet bewezen.

Spierpijn voorkomen

Er is nog geen duidelijk aanpak om spierpijn te voorkomen. Regelmatig sporten vermindert de spierpijn, al kunnen ook goed getrainde mensen spierpijn krijgen na een training die een maximale inspanning vraagt.

Spierpijn en griep

Spierpijn kan ook het gevolg zijn van aandoeningen die je hele lichaam treffen. Griep is hiervan een bekend voorbeeld.


Gerelateerde onderwerpen

Klachten

Bekijk hier alle onderwerpen.

spierpijn 3

Op zoek naar een fysio?

Fysiotherapie
Hierhebikpijn.nl biedt een uitgebreid overzicht van fysiotherapie praktijken in de Nederland. Neem een kijkje en maak direct een afspraak!

Fysiotherapie in de buurt »

© copyright 2019 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF