Hoge bloeddruk
Hypertensie

Hoge bloeddruk wordt in de medische wereld ook wel 'hypertensie' genoemd. 1 op de 4 mensen heeft hier last van. Meestal merk je niet dat je een hoge bloeddruk hebt. Een hoge bloeddruk is niet goed voor de gezondheid.

hoge bloeddruk bloeddrukmeter


Wat is bloeddruk?

De druk op de bloedvaten is de bloeddruk. Het hart pompt bloed met kracht bloed in de slagaders. Deze kracht bepaalt de hoogte van de bloeddruk. Wanneer het hart bloed in de slagaders pompt ontstaat er een hoge druk op de vaten. Dit is de bovendruk. Tussen de twee hartslagen is er een rustfase. Hierdoor neemt de druk op de vaten af. Dit is de onderdruk.

Er is sprake van een hoge bloeddruk wanneer de bloeddruk boven bepaalde waardes komt. Je hebt een hoge bloeddruk bij de volgende waardes:

  • De bovendruk is 140 mmHG* of hoger en/of
  • De onderdruk is 90 mmHG* of hoger


*mmHG is miligram kwikdruk.

Bij een hoge bloeddruk is de druk op de vaten altijd verhoogd. Dit kan leiden tot beschadiging van de vaten. Ook kan er schade ontstaan aan het hart en de nieren. Hoge bloeddruk wordt daarom ook genoemd als grootste risicofactor voor hart- en vaat ziekten.

Wat zijn de risicofactoren voor een hoge bloeddruk?

De oorzaak van een hoge bloeddruk is vaak niet bekend. In de ene familie komt het wel vaker voor dan in de andere. Dit is de erfelijke factor. Daarnaast zijn er nog verschillende andere risicofactoren zoals:

  • Roken
  • Te weinig bewegen
  • Ongezond eten
  • Teveel zout eten
  • Overgewicht
  • Stress
  • Depressie


Een hoge bloeddruk wordt vastgesteld door een arts. Vaak geeft deze direct medicijnen om de bloeddruk te verlagen. Maar door zelf bovenstaande risicofactoren aan te pakken zijn medicijnen vaak niet nodig. Als je ondanks een gezonde leefstijl toch een hoge bloeddruk hebt, zijn medicijnen noodzakelijk.

Wat kun je met voeding doen bij een hoge bloeddruk?

Tips bij een hoge bloeddruk

  • Verminder de hoeveelheid zout
    Zout is één van de grootste risicofactoren voor een hoge bloeddruk. Tegenwoordig zitten in alle pakjes en zakjes in de supermarkt heel veel zout. Probeer zoveel mogelijk vers te koken, daarmee wordt de zoutinname genoeg naar beneden gebracht.
  • Eet meer voedingsmiddelen waar kalium en magnesium in zitten
    Kalium gaat het effect van het natrium (dat in zout zit) tegen. Daarnaast zorgen kalium en magnesium voor verwijding van de bloedvaten. Dit verminderd de druk op de bloedvaten. Kalium zit in alle groente en fruit. Magnesium zit voornamelijk in bananen en groene bladgroente. Wanneer je een hoge bloeddruk hebt, eet dan dagelijks 300gram groente en 200gram fruit.
  • Eet meer vezels
    Vezels verlagen de bloeddruk. De meeste Nederlanders eten te weinig vezels. Vezels zitten in groente, fruit, noten, zaden en volkoren producten.
  • Eet de juiste vetten
    Het eten van de juiste vetten vermindert de kans op het krijgen van een hoge bloeddruk. De goede vetten zitten in vette vis zoals zalm of makreel. Maar ook in noten, zaden, olijfolie en advocado.
  • Eet voldoende zuivel
    Voornamelijk gefermenteerde zuivel zoals yoghurt en karnemelk. De vitamine K2 in deze producten zorgt ervoor dat de bloedvaten ‘schoon’ blijven.
  • Drink minder alcohol
    Vaak wordt gezegd dat vooral rode wijn goed is voor hart en bloedvaten. Maar dit is niet zo. Voornamelijk in de hoeveelheden die vaak gedronken wordt verhoogd alcohol juist de bloeddruk.
  • Drink meer groene thee
    Groene thee heeft een bloeddruk verlagende werking. Dit geldt al voor drie kopjes op een dag.
  • Drink meer water
    Water is het beste en goedkoopste medicijn in heel veel gevallen. Drink voldoende water. Het lichaam en ook ons bloed bestaat voor het grootste gedeelte uit water.


Diëten zijn niet nodig om de bloeddruk te verlagen doormiddel van voeding. Gezonde basis voeding met veel groente, fruit en verse producten werkt vaak het beste.

Wat kun je nog meer doen om de bloeddruk te verlagen?

Naast voeding zijn er nog andere dingen waarom je bloeddruk kan verlagen.

  • Verminder overgewicht
    Overgewicht zorgt voor meer druk op de bloedvaten.
  • Beweeg meer
    Beweging verbetert de doorbloeding. Dit houdt de bloedvaten gezond en soepel. Beweeg dagelijks 30 minuten of meer aan één stuk. Dus elke dag een paar keer de trap oplopen is goed, maar heeft niet het effect van 30 minuten aan één stuk bewegen.
  • Ontspan vaker
    Stress is een grote oorzaak voor hoge bloeddruk. Stress zorgt ervoor dat bepaalde hormonen altijd verhoogd zijn. Deze verhoging zorgt ervoor dat het zenuwstelsel altijd overactief is. Je zenuwstelsel heeft direct invloed op de werking van je bloedvaten en organen. Hierdoor ontstaat een verhoogde bloeddruk.

Vraag een specialist om hulp

Bij de huisarts kun je je bloeddruk laten controleren. Maar ook in fitnesscentra hebben ze vaak een bloeddrukmeter. Het is belangrijk om te weten hoe het met je bloeddruk gesteld is zodat je - indien nodig - maatregelingen kunt nemen.


Gerelateerde onderwerpen

Klachten

Bekijk hier alle onderwerpen.

hoge bloeddruk bloeddrukmeter

Op zoek naar een fysio?

Fysiotherapie
Hierhebikpijn.nl biedt een uitgebreid overzicht van fysiotherapie praktijken in de Nederland. Neem een kijkje en maak direct een afspraak!

Fysiotherapie in de buurt ยป

© copyright 2019 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF