Hoge bloeddruk
Hypertensie

Hoge bloeddruk wordt in de medische wereld ook wel 'hypertensie' genoemd. 1 op de 4 mensen heeft hier last van. Meestal merk je pas laat dat je een hoge bloeddruk hebt. Een hoge bloeddruk is niet goed voor de gezondheid.

hoge bloeddruk bloeddrukmeter


Wat is de bloeddruk?

De druk op de bloedvaten is de bloeddruk. Het hart pompt bloed met kracht de slagaders in. Deze kracht bepaalt samen met de elasticiteit van de bloedvaten de hoogte van de bloeddruk. Dit is de bovendruk. Tussen twee hartslagen in is er een rustfase. er staat dan minder druk op de bloedvaten. Dit is de onderdruk.

Er is sprake van een hoge bloeddruk wanneer de bloeddruk boven bepaalde waardes komt. Je hebt een hoge bloeddruk bij de volgende waardes:

  • Een bovendruk van 140 mmHG* of hoger en/of
  • Een onderdruk van 90 mmHG* of hoger

*mmHG is milimeter kwikdruk.

Een tijdelijk verhoogde bloeddruk door inspanning is niet erg. Zolang deze daarna maar weer daalt in rust.
Is de bloeddruk continu hoog, dan staan de bloedvaten voortdurend onder verhoogde spanning. Dit kan leiden tot beschadiging van de vaten. Ook kan er schade ontstaan aan het hart en de nieren. Hoge bloeddruk wordt daarom ook genoemd als grootste risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Wat zijn de risicofactoren voor een hoge bloeddruk?

De oorzaak van een hoge bloeddruk is vaak niet bekend. In de ene familie komt het wel vaker voor dan in de andere. Erfelijkheid speelt dus een rol. Daarnaast zijn er nog verschillende andere risicofactoren zoals:

  • Roken.
  • Te weinig bewegen.
  • Ongezond eten.
  • Teveel zout eten.
  • Overgewicht.
  • Langdurige stress.
  • Depressie.

Een hoge bloeddruk wordt vastgesteld door een arts. Door bovenstaande risicofactoren aan te pakken zijn medicijnen niet altijd nodig. Blijft de bloeddruk hoog ondanks een gezonde leefstijl? Dan schrijft de arts bloeddrukverlagende medicatie voor.

Wat kun je met voeding doen bij een hoge bloeddruk?

Tips bij een hoge bloeddruk

  • Verminder de hoeveelheid zout die je eet.
    Zout is één van de grootste risicofactoren voor een hoge bloeddruk. Tegenwoordig zitten in alle pakjes, zakjes en kant-en-klaar maaltijden in de supermarkt heel veel zout. Probeer zoveel mogelijk vers te koken, om de zoutinname te verlagen.
  • Eet meer voedingsmiddelen waar kalium en magnesium in zitten.
    Kalium gaat het effect van het natrium (dat in zout zit) tegen. Daarnaast zorgen kalium en magnesium voor verwijding van de bloedvaten. Dit verminderd de druk op de bloedvaten. Kalium zit in alle groente en fruit. Magnesium zit voornamelijk in bananen en groene bladgroente. Wanneer je een hoge bloeddruk hebt, eet dan dagelijks 300 gram groente en 200 gram fruit.
  • Eet meer vezels.
    Vezels verlagen de bloeddruk. De meeste Nederlanders eten te weinig vezels. Vezels zitten in groente, fruit, noten, zaden en volkoren producten.
  • Eet de juiste vetten.
    Het eten van de juiste vetten vermindert de kans op het krijgen van een hoge bloeddruk. De goede vetten zitten in vette vis zoals zalm of makreel. Maar ook in noten, zaden, olijfolie en avocado.
  • Eet voldoende zuivel.
    Voornamelijk gefermenteerde zuivel zoals yoghurt, karnemelk en kefir. De vitamine K2 in deze producten zorgt ervoor dat de bloedvaten ‘schoon’ blijven.
  • Drink minder alcohol.
    Vaak wordt gezegd dat vooral rode wijn goed is voor hart en bloedvaten. Maar dit is niet zo. Voornamelijk in de hoeveelheden die vaak gedronken wordt verhoogd alcohol juist de bloeddruk.
  • Drink meer groene thee.
    Groene thee heeft een bloeddruk verlagende werking. Dit geldt al bij drie kopjes per dag.
  • Drink meer water.
    Water is het beste en goedkoopste medicijn in heel veel gevallen. Drink voldoende water. Het lichaam en ook ons bloed bestaat voor het grootste gedeelte uit water.

Wat kun je nog meer doen om de bloeddruk te verlagen?

Naast voeding zijn er nog andere dingen waarmee je bloeddruk kan verlagen:

  • Verminder overgewicht.
    Overgewicht zorgt voor meer druk op de bloedvaten.
  • Beweeg meer.
    Beweging verbetert de doorbloeding. Dit houdt de bloedvaten gezond en soepel. Beweeg dagelijks 30 minuten of meer aan één stuk. Dus elke dag een paar keer de trap oplopen is goed, maar heeft niet het effect van 30 minuten aan één stuk bewegen.
  • Ontspan vaker.
    Stress is een grote oorzaak voor hoge bloeddruk. Stress zorgt ervoor dat bepaalde hormonen altijd verhoogd zijn. Deze verhoging zorgt ervoor dat het zenuwstelsel altijd overactief is. Je zenuwstelsel heeft direct invloed op de werking van je bloedvaten en organen. Hierdoor ontstaat een verhoogde bloeddruk.

Vraag een specialist om hulp

Bij de huisarts kun je je bloeddruk laten controleren. Maar ook in fitnesscentra hebben ze vaak een bloeddrukmeter. Het is belangrijk om te weten hoe het met je bloeddruk gesteld is zodat je - indien nodig - maatregelingen kunt nemen. Maar ook hier geldt, voorkomen is beter dan genezen.




Gerelateerde onderwerpen

Klachten

Bekijk hier alle onderwerpen.

hoge bloeddruk bloeddrukmeter

Op zoek naar een fysio?

Fysiotherapie
Hierhebikpijn.nl biedt een uitgebreid overzicht van fysiotherapie praktijken in Nederland. Neem een kijkje en maak direct een afspraak!

Fysiotherapie in de buurt »

© copyright 2021 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF