Rugpijn
Rugklachten

Rugpijn is een veel voorkomend probleem. Voornamelijk lage rugklachten komen veel voor. Maar ook rugpijn midden in de rug of hoog in de rug kan voorkomen. Rugpijn kan zorgen voor uitstraling in de benen.

rug lage rugpijn rugklachten pijn


Klachten bij rugpijn (symptomen)

De pijn in de rug is vaak zeurend aanwezig. Bepaalde houdingen of bewegingen geven pijnklachten. Dit kan wel bij iedereen anders zijn. Lang zitten of lang staan geeft vaak pijnklachten. Bukken of het opstaan na een periode gezeten te hebben, geeft ook vaak klachten. De pijn onderin de rug kan ook uitstralen naar de bil of het been. Vaak wordt de pijn wel minder als je even in beweging bent.

Deze rugpijn kan geen kwaad en gaat na verloop van tijd meestal gewoon over.

Oorzaak van rugpijn

De oorzaak van rugpijn heeft meestal te maken met spieren, banden en gewrichten. De samenwerking tussen deze structuren is op het moment van rugpijn niet goed. Dit kan lokaal in de rug zitten, maar vaak doen ook het bekken en benen mee. Dit zorgt voor een disbalans en pijn. Door rugpijn geeft het lichaam een signaal om deze balans weer te gaan verbeteren.

Er zijn verschillende factoren die het risico op rugpijn vergroten:

  • Inactiviteit (te weinig beweging).
  • Teveel zitten.
  • Overgewicht.
  • Stress.

Een foto of MRI-scan bij rugpijn?

Een foto of MRI-scan is meestal overbodig als je rugpijn hebt. Het wordt zelfs afgeraden door artsen. Dit komt doordat een afwijking op de foto bijna nooit iets met de klachten te maken heeft. Ook mensen zonder rugklachten kunnen op een foto of MRI-scan veel afwijkingen hebben. Terwijl ze juist geen klachten hebben.

De behandeling zal dan ook niet anders zijn na het maken van een foto. Alleen bij verdenking op ernstig letsel wordt een foto of MRI-scan gemaakt.

Adviezen bij pijn in de rug

Het beste en belangrijkste advies bij pijn in de rug is: blijf in beweging! Beweging in alle vormen is goed voor je rug. Bij heftige pijn tijdens bukken is het wel raadzaam om dan even niet te bukken. Een rug is in staat om alle bewegingen te maken. Dus ook bukken, tillen en zware activiteiten. Maar doe dit met beleid en gun de rug ook rust af en toe. De spieren die de rug ondersteunen, moeten ook herstellen.

Probeer lang zitten te vermijden, al kan dat tegenwoordig erg lastig zijn met een kantoorbaan. Sta geregeld op, loop een stukje of vraag een zit-sta bureau aan de werkgever. Probeer tijdens de lunchpauze een rondje te wandelen.
Wanneer je overgewicht hebt, probeer dit te verminderen. Door het extra gewicht moet de rug continu harder werken. Vaak gaat overgewicht gepaard met inactiviteit, waardoor je in een vicieuze cirkel belandt en nog meer aankomt. Je kunt controleren of je overgewicht hebt door hier je BMI te berekenen.

Probeer teveel stress te vermijden omdat het rugklachten kan geven. Door stress ontstaat er een verhoogde spierspanning, dit kan al pijn veroorzaken. Het stresshormoon cortisol wordt verhoogd en dat heeft op heel veel lichaamsprocessen een slechte invloed en ook op - het herstel van - rugklachten. Daarnaast zorgt stress voor verminderde energie en vaak ook inactiviteit. Wanneer je stress ervaart, probeer de oorzaak van de stress aan te pakken. Maar blijf in ieder geval bewegen.




Gerelateerde onderwerpen

Klachten

Bekijk hier alle onderwerpen.

rug lage rugpijn rugklachten pijn

Op zoek naar een fysio?

Fysiotherapie
Hierhebikpijn.nl biedt een uitgebreid overzicht van fysiotherapie praktijken in Nederland. Neem een kijkje en maak direct een afspraak!

Fysiotherapie in de buurt »

© copyright 2020 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF