Rugpijn
Rugklachten

Rugpijn is een veel voorkomend probleem. Voornamelijk lage rugklachten komen veel voor. Maar ook rugpijn in het midden of hoger in de rug kan voorkomen. Lage rugpijn kan zorgen voor uitstraling in de benen.

rug lage rugpijn rugklachten pijn


Klachten bij rugpijn (symptomen)

De pijn in de rug is vaak zeurend aanwezig. Bepaalde houdingen of bewegingen geven pijnklachten. Dit kan wel bij iedereen anders zijn. Lang zitten of lang staan, maar ook opstaan uit een stoel of bed en bukken geeft vaak pijnklachten. Pijn onderin de rug kan ook uitstralen naar de bil of het been. Meestal neemt de pijn wel af als je even in beweging bent.

Deze rugpijn kan geen kwaad en gaat na verloop van tijd meestal vanzelf over.

Oorzaak van rugpijn

De oorzaak van rugpijn ligt meestal in de spieren, banden en gewrichten. De samenwerking tussen deze structuren is (tijdelijk) verstoord. Dit kan lokaal in de rug zitten, maar vaak doen ook het bekken en de benen mee. Dit zorgt voor een disbalans en pijn. Door rugpijn geeft het lichaam een signaal om deze balans weer te gaan verbeteren.

Er zijn verschillende factoren die het risico op rugpijn vergroten:

  • Inactiviteit (te weinig beweging).
  • Teveel zitten.
  • Lang in dezelfde houding werken.
  • Overgewicht.
  • Stress.

Een foto of MRI-scan bij rugpijn?

Een röntgenfoto of MRI-scan is meestal overbodig als je rugpijn hebt. Het wordt zelfs afgeraden door artsen. Dit komt doordat heel veel afwijkingen die zichtbaar zijn niets met de klachten te maken hebben. Ook mensen zonder rugklachten kunnen op een foto of MRI-scan namelijk afwijkingen hebben zonder dat ze klachten hebben.

De behandeling zal dan ook niet anders zijn na het maken van een foto. Alleen bij verdenking op ernstig letsel wordt een foto of MRI-scan gemaakt.

Adviezen bij pijn in de rug

Het beste en belangrijkste advies bij pijn in de rug is: blijf in beweging! Beweging, op welke manier dan ook, is goed voor je rug. Bij heftige pijn tijdens bukken is het wel raadzaam om dan even niet te bukken. Een rug is gemaakt om alle bewegingen te maken. Dus ook bukken, tillen en zware activiteiten. Maar doe dit met beleid en gun de rug ook af en toe rust. De spieren die de rug ondersteunen, moeten ook herstellen.

Probeer lang zitten te vermijden, al kan dat tegenwoordig erg lastig zijn met een kantoorbaan. Sta geregeld op, loop een stukje of vraag een zit-sta bureau aan de werkgever. Probeer tijdens de lunchpauze een rondje te wandelen.
Wanneer je overgewicht hebt, probeer dan wat af te vallen. Door het extra gewicht moet de rug continu harder werken. Vaak gaat overgewicht gepaard met inactiviteit, waardoor je in een vicieuze cirkel belandt en nog meer aankomt. Je kunt controleren of je overgewicht hebt door hier je BMI te berekenen.

Probeer teveel stress te vermijden omdat het rugklachten kan geven. Door stress ontstaat er een verhoogde spierspanning, dit kan al pijn veroorzaken. De hoeveelheid stresshormoon cortisol verhoogd en dat heeft op heel veel lichaamsprocessen een slechte invloed. Ook op - het herstel van - rugklachten. Daarnaast zorgt stress voor verminderde energie en vaak ook inactiviteit. Wanneer je stress ervaart, probeer de oorzaak van de stress aan te pakken. Maar blijf in ieder geval bewegen.

Neem contact op met een fysiotherapeut je te begeleiden als je rugklachten hebt.




Gerelateerde onderwerpen

Klachten

Bekijk hier alle onderwerpen.

rug lage rugpijn rugklachten pijn

Op zoek naar een fysio?

Fysiotherapie
Hierhebikpijn.nl biedt een uitgebreid overzicht van fysiotherapie praktijken in Nederland. Neem een kijkje en maak direct een afspraak!

Fysiotherapie in de buurt ยป

© copyright 2021 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF