Obesitas
Zwaarlijvigheid, overgewicht, vetzucht, adipositas, dikheid.

Obesitas is een medische aandoening. Het lichaam heeft hierbij zoveel vet opgeslagen dat het een vergroot risico geeft op andere aandoeningen. De gezondheid komt in de problemen wanneer er sprake is van obesitas.

obesitas


Wanneer heb je obesitas?

Er wordt gesproken van obesitas als er sprake is van ernstig overgewicht. Dit is eenvoudig te berekenen aan de hand van de zogenoemde Body Mass Index (BMI). De BMI is een getal dat de relatie tussen lichaamslengte en gewicht bepaalt. Als de BMI hoger dan 30 is, dan spreken we van obesitas. Wil je weten wat je eigen BMI is? Klik dan hier om je BMI te berekenen.

Wat zijn de gevolgen van obesitas?

Obesitas vergroot het risico op het krijgen van andere gezondheidsklachten zoals:

Wat is de oorzaak van obesitas?

Mensen met obesitas hebben over het algemeen een te hoge energie-inname (eten teveel) ten opzichte van de vraag naar energie (beweging). Erfelijkheid of genetische aanleg kan hierin een rol spelen.

Het lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om alle basisfuncties te kunnen onderhouden. Denk hierbij aan het rondpompen van het bloed, de hersenaansturing en het laten werken van de organen. Dit wordt de ruststofwisseling genoemd. De ruststofwisseling wordt uitgedrukt in calorieën. De basis caloriebehoefte is de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt om een dag door te komen als je verder niets doet.

Natuurlijk doe je op een dag meer dan alleen maar stil liggen. De activeiten en beweging die je op een dag doet, vragen ook om energie. Door deze extra energiebehoefte op te tellen bij je basis caloriebehoefte, krijg je het totale aantal calorieën dat je dagelijks nodig hebt. Als je meer dan dit aantal calorieën tot je neemt, dan krijg je meer energie binnen dan je nodig hebt. Het risico is dan dat je steeds dikker wordt.

Gemiddeld hebben vrouwen 2000 calorieën per dag nodig en mannen 2500. Dit is echter wel afhankelijk van je leeftijd en leefstijl. Je kunt daarom ook zelf berekenen hoeveel calorieën je dagelijks ongeveer tot je mag nemen. Klik hier om je calorieën per dag te berekenen.

Erfelijkheid
Erfelijkheid kan ook een rol spelen bij obesitas. De ene persoon heeft een snellere stofwisseling en de andere een tragere. Dit betekent simpelweg dat de een makkelijker energie verbrand dan de ander. Ook de lichaamssamenstelling is van belang. Spieren gebruiken in rust meer calorieën dan vetweefsel. Ondanks dat deze factoren een rol kunnen spelen, blijft het belangrijkste probleem vaak toch dat iemand te veel eet.

Overige oorzaken
In uitzonderlijke gevallen kan obesitas veroorzaakt worden door stofwisselingsziektes, medicijnen of psychische aandoeningen. Er is weinig wetenschappelijk bewijs over de opvatting dat mensen met overgewicht aankomen door te weinig eten of een trage stofwisseling. In de meeste gevallen komt het doordat de energiebalans langere tijd verkeerd is geweest (meer ingenomen calorieën dan het aantal calorieën dat verbruikt wordt).

Welke invloed heeft leeftijd op obesitas?

Leeftijd zelf heeft geen invloed op obesitas. Echter, als we ouder worden gaat de ruststofwisseling omlaag. We hebben dan minder calorieën nodig om de basisfuncties in ons lichaam te onderhouden. Deze ruststofwisseling wordt voor een gedeelte bepaald door de hormonen in ons lichaam. Vandaar dat rond de menopauze of penopauze mensen klagen over toegenomen lichaamsgewicht en het niet meer kunnen afvallen. Het is dus belangrijk dat we minder gaan eten of meer gaan bewegen als we ouder worden.

Wat zijn de risicofactoren voor het krijgen van obesitas?

Voeding is de grootste oorzaak voor het krijgen van obesitas. Maar er zijn veel risicofactoren die de kans op obesitas vergroten:

  • Eetstoornis.
    Door problemen met het eten kan de stofwisseling verstoord raken. Wanneer periodes met heel weinig eten afgewisseld worden met periodes van normaal of teveel eten. Het lichaam begrijpt het niet en gaat extra vet opslaan. Deze vetreserves zijn dan handig voor periodes waarin te weinig wordt gegeten.
  • Te veel eten van koolhydraten.
    Naast de hoeveelheid calorieën kan een teveel aan koolhydraten (suiker) een verstoring geven aan de vetopslag.
  • Stress.
    Wanneer stress te lang aanhoudt kan een teveel aan het hormoon cortisol in het lichaam ontstaan. Cortisol kan ervoor zorgen dat de vetopslag en eetlust verhoogd.
  • Te weinig slaap.
    Een goede nachtrust is belangrijk voor de hormonen in het lichaam. Wanneer het lichaam niet kan herstellen door te weinig slaap kan dit ook leiden tot verhoogd cortisol.
  • Hormoon verstorende middelen.
    Hormonen zijn belangrijk voor de stofwisseling. Medicijnen of giftige stoffen kunnen de hormoonbalans verstoren.
  • Stoppen met roken.
    Roken remt de eetlust.


Deze risicofactoren zijn in redelijke mate bewezen. Maar gedegen wetenschappelijk onderzoek om deze risicofactoren te onderbouwen ontbreekt nog.

Wat kun je zelf doen aan obesitas?

Het belangrijkste is om obesitas te voorkomen. Het is daarom belangrijk om op te letten wat je eet en hoeveel je eet. In de supermarkt staat op elk product het aantal calorieën vermeld. Behalve op groente en fruit. Het is dus belangrijk om op het etiket te kijken hoeveel calorieën ergens in zitten. Zelfs in ‘gezonde’ producten kunnen veel calorieën zitten.

Tips

  • Let op de hoeveelheid calorieën.
  • Kom en blijf in beweging. Pak de trap i.p.v. de lift en ga bijvoorbeeld met de fiets naar het werk i.p.v. met de auto of het openbaar vervoer.
  • Zoek een sport die je leuk vindt. Wanneer je een sport vindt die je leuk vindt, dan houd je het ook vol.
  • Voorkom stress. Probeer in periodes van stress tijd in te plannen voor activiteiten die ontspanning geven. Dit kan zijn sporten, maar ook een boek lezen, muziek maken of een andere hobby.


Wanneer je obesitas hebt, is het beste om hulp te vragen bij het verminderen van het lichaamsgewicht. Een diëtiste of voedingsconsulent kan hierbij helpen. Ook kunnen personal trainers helpen. Zomaar diëten gaan uitproberen is niet verstandig. Het lichaam moet wel de juiste voedingsstoffen binnen krijgen. Ook het extreem verminderen van de calorieën is niet altijd even verstandig. Zoals eerder genoemd; het lichaam heeft ook energie nodig.

Beweging
Naast voeding is beweging een belangrijke factor om af te kunnen vallen. Om er achter te komen welke beweging of sport goed is voor je lichaam, is het aan te raden bij een fysiotherapeut een afspraak te maken. Deze kan adviseren wat voor jouw lichaam de beste beweging is. Ook kan advies gegeven worden ter voorkoming van blessures bij het starten van een sport.

Veel fysiotherapiepraktijken bieden speciale beweegprogramma's voor mensen met obesitas. Je hebt dan de mogelijkheid om in een groep met lotgenoten te werken aan je gewicht. Dit onder begeleiding van een fysiotherapeut.


Gerelateerde onderwerpen

Klachten

Bekijk hier alle onderwerpen.

obesitas

Hulp nodig met afvallen?

Fysiotherapie bij obesitas
Obesitas vereist een professionele behandeling. De fysiotherapeut kan je hierbij helpen. Je kunt zowel individueel als in een groep aan je gewicht werken.

Fysiotherapie in de buurt ยป

© copyright 2019 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF