Hoeveel calorieën per dag
Hoeveel calorieën mag je per dag tot je nemen?

Gemiddeld hebben vrouwen 2000 calorieën per dag nodig en mannen 2500. Op deze pagina kun je zelf berekenen hoeveel calorieën je dagelijks ongeveer tot je mag nemen (eten en drinken).

Aantal calorieën per dag

Vul je geslacht, leeftijd, gewicht, lengte en leefstijl in om het aantal calorieën per dag te berekenen.

Geslacht:

Leeftijd:

Gewicht:

Lengte:

Leefstijl:

Het aantal calorieën per dag zelf berekenen

Je kunt het aantal calorieën per dag ook zelf berekenen. Hiervoor moet je rekening houden met een aantal factoren. We leggen hier uit hoe je de berekening zelf kunt doen.

Het lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om alle basisfuncties te kunnen onderhouden. Denk hierbij aan het rondpompen van het bloed, de hersenaansturing en het laten werken van de organen. Dit wordt de ruststofwisseling genoemd. De ruststofwisseling wordt uitgedrukt in calorieën. De basis caloriebehoefte is de hoeveelheid calorieën die je nodig hebt om een dag door te komen als je verder niets doet.

Basis caloriebehoefte (ruststofwisseling)
De basis caloriebehoefte of ruststofwisseling is te berekenen met de volgende formules. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de caloriebehoefte van een man en de caloriebehoefte van een vrouw.

Berekening basis caloriebehoefte (ruststofwisseling)
Vrouwen:
447,593 + (9,247 x gewicht in kg) + (3,098 x lengte in cm) – (4,330 x leeftijd)
Mannen:
88,362 + (13,397 x gewicht in kg) + (4,799 x lengte in cm) – (5,677 x leeftijd)


Extra caloriebehoefte
Natuurlijk doe je op een dag meer dan alleen maar stil liggen. De activeiten en beweging die je op een dag doet, vragen ook om energie. De mate waarin iemand dagelijks actief is en beweegt wordt uitgedrukt in de zogenoemde PAL-waarde. PAL staat voor ‘physical activity level’.

Extra caloriebehoefte (leefstijl)PAL-waarde
Mensen die de gehele dag zitten of liggen.1,2
Zittend werk, zonder onderbreking en bijna geen beweging in de vrije tijd.1,4 - 1,5
Zittend werk afgewisseld met rondlopen en bijna geen beweging in de vrije tijd of 1-3 keer sporten per week.1,6 - 1,7
Staande arbeid of 3-5 keer sporten per week (minimaal 1 uur intensief sporten).1,8 - 1,9
Veel lichamelijke inspanning in de vrije tijd of werk (6-7 keer per week sporten).2,0 - 2,4


Totale caloriebehoefte per dag berekenen
Als je de basis caloriebehoefte (ruststofwisseling) vermenigvuldigd met de PAL-waarde, dan geeft dit een inschatting van de hoeveelheid calorieën die je op een dag nodig hebt. Je berekent de totale caloriebehoefte door bovenstaande getallen te gebruiken in de volgende berekening:

Totale caloriebehoefte
Totale caloriebehoefte = basis caloriebehoefte x PAL-waarde


Als je meer dan het berekende aantal calorieën tot je neemt, dan krijg je meer energie binnen dan je nodig hebt. Het risico is dan dat je steeds dikker wordt. Eet je te weinig, dan ontwikkel je ondergewicht en word je te dun. Als je wilt weten hoe gezond je gewicht is, dan kun je hier eenvoudig je BMI berekenen.

Gerelateerde onderwerpen

Berekenen

Bekijk hier alle onderwerpen.

Op zoek naar een fysio?

Fysiotherapie
Hierhebikpijn.nl biedt een uitgebreid overzicht van fysiotherapie praktijken in Nederland. Neem een kijkje en maak direct een afspraak!

Fysiotherapie in de buurt »

© copyright 2019 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF