Bewegen en oefenen, het beste medicijn bij lichamelijke klachten
Woensdag 5 oktober 2022 om 14:12

Mensen zijn gemaakt om te bewegen. Maar wat als dat niet meer gaat zoals je gewend was? Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar ook dan is bewegen vaak het beste wat je kunt doen. Het is niet voor niets zo dat een fysiotherapeut vaak oefeningen mee naar huis geeft.

Ben je geblesseerd geraakt, dan is het (tijdelijk) niet niet meer mogelijk om op je oude niveau te sporten of functioneren. Maar stilzitten is dan geen optie. Hoe langer je niets doet of minder actief bent, hoe slechter dat voor het lichaam is. Het uithoudingsvermogen gaat achteruit, spieren verliezen hun kracht, gewrichten worden stijver enzovoort. Kortom, je moet weer (meer) in beweging komen. Maar hoe doe je dat als alles niet meer gaat zoals voorheen?

Waarom oefeningen doen?

Een oefenprogramma voor thuis bestaat uit oefeningen die je zelfstandig uitvoert en gericht zijn op jouw klachten. De oefeningen beginnen relatief gemakkelijk en worden in de loop van de tijd steeds een beetje moeilijker en zwaarder. Zo krijgt jouw lichaam de kans om te wennen aan de oplopende belasting. Je wordt langzaam sterker, hebt steeds minder klachten en kunt weer steeds meer. 

Afhankelijk van de aandoening en het doel bestaat een oefenprogramma uit oefeningen voor de spierkracht, lenigheid, coördinatie, uithoudingsvermogen en snelheid. Dit zijn de zogenaamde grondmotorische eigenschappen. Meestal zijn 2 of meer eigenschappen verwerkt in het programma.

Het voordeel van zelfstandig thuis oefenen is dat je dit in jouw eigen tijd doet, op het moment dat het jou uitkomt. Daarnaast neem jij op deze manier zelf de leiding over jouw klachten. Jij kunt zelf iets doen om de klachten aan te pakken en bent hiervoor niet afhankelijk van anderen. Dat voelt goed toch?

Met het doen van oefeningen is veel winst te behalen. Vaak verdwijnen jouw klachten volledig. Helaas is dat niet altijd het geval. Sommige (pijn-)klachten gaan nooit helemaal over. Ook dan is het verstandig om te gaan of blijven oefenen en bewegen. Vaak kun je dan meer ondanks dat er nog klachten zijn. Ook dit verbetert de kwaliteit van leven enorm. Denk bijvoorbeeld aan artrose van de knie of heup. Artrose verdwijnt niet. Sterker nog, klachten verergeren juist als je in de stoel blijft zitten. Door te bewegen rem je het ziekteproces af. 

Wat is het doel dat je wilt bereiken?

Voordat je begint aan een oefenprogramma is het belangrijk om een duidelijk doel voor ogen te hebben. Wat wil je bereiken met de oefeningen? Wil je weer op hoog niveau sporten? Of ben jij al dolgelukkig als je zelfstandig naar de supermarkt op de hoek kunt wandelen? Het doel is van veel factoren afhankelijk. Denk hierbij aan:

  • Het soort blessure of aandoening. Een blessure kun je op veel manieren oplopen. Tijdens het sporten, op het werk, door een ongeluk of val. En dan zijn er ook nog aandoeningen die ontstaan door de oplopende leeftijd of een onderliggende ziekte. De ene blessure is daarom de andere niet. Sommige blessures herstellen snel, anderen verdwijnen nooit meer (helemaal).
  • De leeftijd. Over het algemeen herstellen jongere mensen sneller en beter dan ouderen.
  • Andere lichamelijke aandoeningen. Als je ook last hebt van bijvoorbeeld andere blessures, hart- en vaatziekten of andere aandoeningen, dan kan dit het herstel belemmeren.

Wat heb je nodig?

Om het maximale resultaat uit jouw oefenprogramma te halen zijn een aantal zaken belangrijk. Dit is wat je nodig hebt om de kans van slagen te vergroten:

  • Het juiste oefenprogramma. De oefeningen moeten afgestemd zijn op jouw klachten en het gestelde doel. Daarnaast moet het duidelijk zijn wat je moet doen. Wat is de juiste uitvoering van de oefening? Hoe vaak herhaal je de oefeningen en wat als een oefening niet lukt?
  • Motivatie. Jij bent degene met klachten, dus jij zult moeten gaan oefenen. Als jij niets doet dan verandert er ook niets. Ben jij gemotiveerd genoeg?
  • Discipline. Verwacht niet dat je na 1x oefenen al van je klachten af bent. Klachten verdwijnen meestal geleidelijk. Ga dus door met oefenen, ook als je niet direct verbetering merkt.

Wat als bewegen alleen niet genoeg is?

Heb je een ernstige blessure opgelopen of weet je niet wat er met jouw lijf aan de hand is? Dan is het altijd verstandig om een afspraak te maken met een arts of fysiotherapeut. Die kan goed inschatten of verdere behandeling nodig is. 

Soms zijn klachten zo ernstig dat er een operatie aan te pas moet komen. Of misschien is medicatie nodig om de pijn te verlichten. In de meeste andere gevallen is het veilig om met een oefenprogramma te starten.

Een overzicht van oefeningen voor verschillende lichaamslocaties vind je hieronder. Doe eerst de zelfcheck als je nog niet goed weet voor welke aandoening jij een oefenprogramma nodig hebt.


Deel dit artikel:


Meer lezen?

Bekijk het fysiotherapie blog »

© copyright 2022 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF