Dit is waarom je ‘s ochtends langer bent dan ‘s avonds
Woensdag 27 januari 2021 om 15:00

In de ochtend ben je een paar centimeter langer dan ‘s avonds. Dat lijkt misschien gek, maar dat is het niet. Dit heeft te maken met de dikte van de tussenwervelschijven in de rug. Hoe zit dat precies?

De wervelkolom en de tussenwervelschijven

De wervelkolom bestaat uit 27 ruggenwervels. Deze botten zijn op elkaar gestapeld en zorgen er samen met de spieren, gewrichtsbanden en tussenwervelschijven voor dat de romp niet in elkaar zakt. Tussen de meeste wervels zit een tussenwervelschijf, de discus intervertebralis, 23 in totaal.

Wat doet de tussenwervelschijf?

De tussenwervelschijven zorgen voor afstand tussen de ruggenwervels. Hierdoor is er meer ruimte om de wervelkolom te buigen, strekken en draaien. Die tussenwervelschijven vangen ook de klappen op tijdens springen en (hard)lopen. Het zijn dus ook schokdempers. Daarnaast verdelen ze de druk die op de wervelkolom komt tijdens bewegen. Maar ook als je niet beweegt, staat de wervelkolom onder druk. Als je stilstaat of zit, dan is er altijd nog het lichaamsgewicht of de zwaartekracht die voor druk zorgt.

De tussenwervelschijf is als een spons

De tussenwervelschijven werken als een spons en kunnen vocht opnemen en vasthouden. En als je erop drukt of in knijpt, loopt het vocht er weer uit. De tussenwervelschijven zuigen zich vol wanneer er geen druk of gewicht op staat. Dit is bijvoorbeeld als je plat in bed ligt of ondersteboven aan de rekstok hangt. De zwaartekracht drukt dan niet op de tussenwervelschijven.

Op die manier worden ze tijdens je slaap een klein beetje dikker. Ze nemen dan in volume toe. Deze toename is klein, zo’n 10 procent. Maar omdat een mens 23 tussenwervelschijven heeft, loopt het lengteverschil op tot zo’n twee centimeter. Gedurende de dag wordt dit vocht weer uit de tussenwervelschijven geperst en word je weer kleiner.

De ouder wordende tussenwervelschijf

Niet bij iedereen is het verschil in lengte tussen ‘s ochtends en ‘s avonds even groot. Naarmate je ouder wordt, neemt het vermogen van de tussenwervelschijven om vocht op te nemen af. De tussenwervelschijf droogt meer en meer in en verliest zijn veerkracht. Het verschil in lengte tussen ‘s ochtends en ‘s avonds neemt dus af. De tussenwervelschijf wordt steeds platter. Dit is één van de redenen dat oudere mensen krimpen, maar ook dat de wervelkolom minder beweeglijk wordt.

Zo houd je de tussenwervelschijven gezond

Als de tussenwervelschijven niet meer goed functioneren, dan kan dit leiden tot stijfheid en/of rugklachten. Gelukkig is dit lang niet bij iedereen het geval en krijgt niet iedereen die ouder wordt last van zijn of haar rug.

Om de tussenwervelschijven in goede conditie te houden, is een aantal dingen erg belangrijk:

  • Voldoende beweging. Het is niet goed om lang in dezelfde houding te zitten of te staan. Wissel dus vaak van houding en ga regelmatig een stukje lopen, fietsen, sporten of kom op een andere manier in beweging.
  • Voldoende rust. Zorg ervoor dat je voldoende rust krijgt waarin de tussenwervelschijven niet onder druk staan. Dit is het geval wanneer je in bed ligt tijdens het slapen.
  • Gezond eten en drinken. Een gezonde en gevarieerde voeding en voldoende water drinken zorgen ervoor dat de tussenwervelschijven genoeg vocht op kunnen nemen.
  • Stoppen met roken. Problemen met de tussenwervelschijven komen vaker voor bij mensen die roken. Waarschijnlijk komt dit door een verslechterde conditie van de bloedvaten. Daardoor ontstaat er een voedingsstoornis van de tussenwervelschijven en worden ze kwetsbaarder. Ook verzwakt roken het collageen in de cellen. De stevigheid van de tussenwervelschijven neemt hierdoor af.



Meer lezen?

Bekijk het fysiotherapie blog »

© copyright 2021 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF