Gezond eten

Gezond eten, iedereen weet dat het belangrijk is. Maar toch krijgen velen het niet dagelijks voor elkaar. En dat terwijl je hiermee veel nare ziektes kunt voorkomen. Maar wat is dat eigenlijk, gezond eten?

gezond eten schijf van vijf


Het voedingscentrum van de overheid heeft richtlijnen opgesteld waaraan gezonde voeding moet voldoen.
Er zijn een aantal dingen belangrijk voor een gezond voedingspatroon. Zorg ervoor dat je:

  • Volgens de ‘Schijf van Vijf’ eet.
  • Niet te veel eet.
  • Gevarieerd eet.
  • Ongezonde dingen zoveel mogelijk laat staan.

Eten volgens de ‘Schijf van Vijf’

De ‘Schijf van Vijf’ is opgesteld door het voedingscentrum. Hierin zijn 5 groepen met verschillende voedingswaren opgenomen. Dit zijn veelal verse onbewerkte voedingsmiddelen die weinig suiker en ongezonde vetten bevatten. Eet en drink je elke dag volgens deze richtlijnen? Dan ben je goed bezig. Voor je eigen gezondheid, maar ook voor het milieu.

De ‘Schijf van Vijf’ bestaat uit:

  • Groente en fruit. Eet elke dag minstens 250 gram groente en 200 gram fruit. Als je groente of fruit uit blik eet, controleer dan of hier geen zout of suiker aan is toegevoegd.
  • Smeer- en bereidingsvetten. Maak gebruik van zachte of vloeibare vetten, zoals margarine en zonnebloem- of olijfolie, om op je brood te smeren of in te bakken.
  • Vis, peulvruchten, vlees, ei noten en zuivel. Eet wat minder vlees en vaker plantaardig.
  • Brood, graanproducten en aardappelen. Eet vooral volkorenproducten.
  • Dranken. Drink vooral water, koffie en/of thee. Vermijd dranken met veel suiker, zoals frisdrank en fruitsap en dranken met alcohol.

Niet te veel eten

Zorg dat je niet te veel eet. Maar stem de hoeveelheid af op de behoefte van jouw lichaam. Eet je te veel, dan word je zwaarder. Eet je te weinig, dan val je juist af. Gemiddeld genomen heeft een man zo’n 2500 calorieën per dag nodig, bij een vrouw zijn dat er ongeveer 2000. Bereken hoeveel calorieën jij per dag nodig hebt.
Fanatieke sporters hebben een grotere energiebehoefte dan mensen die de hele dag op een stoel zitten. Zij zullen dus ook meer moeten eten om een gezond gewicht te houden.

Gevarieerd eten

Ook als je gezond eet is het niet de bedoeling dat je elke dag precies hetzelfde eet. In bepaalde gevallen heeft je lichaam wat meer of minder nodig van een bepaalde voedingsstof. Bijvoorbeeld bij ziekte, zwangerschap of sport. Zorg ervoor dat je voldoende afwisseling in je eetpatroon hebt. Zo krijg je alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Door elke dag iets uit alle vakken van de ‘Schijf van Vijf’ te eten zorg je voor voldoende variatie.

Schijf van vijf voor veganisten

Het voedingscentrum adviseert om minder vlees en vaker plantaardig te eten. Vegetariërs en veganisten willen zelfs helemaal geen vlees of dierlijke producten eten. Om toch alle voedingsstoffen binnen te krijgen die nodig zijn is hiervoor een aparte schijf van vijf opgesteld door de Nederlandse Vereniging voor Veganisme.

Geniet van ongezonde dingen met mate

Ongezonde dingen staan niet in de ‘Schijf van Vijf’. Denk hierbij aan bewerkte voedingswaren en producten met veel zout of suiker. Natuurlijk mag je best eens een keer een koekje, snoepje of een magnetronmaaltijd eten. Maar doe dit niet te vaak en probeer je eten zoveel mogelijk zelf vers te bereiden. Op die manier weet jij wat je binnenkrijgt en houd je zelf de controle. Heb je vragen over jouw eetgewoontes of wil je deze veranderen? Neem dan contact op met een diëtist.




Gerelateerde onderwerpen

Gezondheidstips

Bekijk hier alle onderwerpen.

gezond eten schijf van vijf
vegan schijf van 5
gezond eten zelf koken 3

© copyright 2021 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF