Liesblessure
Voetbal

Een liesblessure duidt op klachten in de liesregio. Vooral voetballers krijgen hiermee te maken. Een derde van de liesblessures ontstaat acuut. De pijn is dan ineens heftig aanwezig. Het ‘schiet erin’ wordt vaak benoemd. Bij tweederde van de liesblessures is er een sluimerend begin van de klachten.

heup liespijn liesblessure adductoren locatie


De liesregio is het gebied aan de voorzijde bij de overgang van de buik naar het been, uitlopend naar de schaamregio en binnenzijde van het bovenbeen. Dit is de regio waar buikspieren, bekkenspieren en beenspieren samenkomen.

Voetbal en liesklachten

Voetbal is de sport waarbij de meeste liesblessures voorkomen. Dit komt vooral door het schieten tegen de bal. Daarbij komen enorm veel krachten op de liesregio te staan. Zowel het schietbeen als het standbeen krijgen deze krachten te verwerken.

Tijdens het schieten worden de structuren in de lies eerst enorm opgerekt. Om vervolgens met veel kracht en snelheid te verkorten. Hoe sneller, krachtiger en explosiever de beweging, des te verder de bal komt. Maar ook des te zwaarder de spieren in de lies belast worden. Het standbeen moet deze beweging opvangen. Tijdens de trap wordt er over het standbeen heen gedraaid. Dit geeft een rotatie in de liesregio wat leidt tot samendrukking in de lies.

Ontstaan van liesklachten

Acute liesblessures ontstaan meestal tijdens het schieten tegen een bal. Ook snel wenden, keren en sprinten zijn veel voorkomende aanleidingen. De meeste liesblessures ontstaan echter geleidelijk als gevolg van overbelasting. Hierbij heeft de lies langere tijd een te hoge belasting gehad. Bijvoorbeeld doordat de intensiteit van de training hoger is geworden.

Herstel van liesblessures

Het herstel van liesblessures duurt vaak lang. Dit komt door de complexiteit van de anatomie van de lies. De liesregio is het kruispunt van buikspieren en beenspieren. Deze spieren moeten hierdoor goed samenwerken. Ook de stabiliteit van het bekken is van belang.

Een snel herstel begint bij een juiste vaststelling van de oorzaak. Maar door de complexiteit is dit niet altijd eenvoudig.
Het belangrijkste voor een goed en snel herstel is trainingsaanpassing. Wat wil zeggen dat de voetbaltraining nog wel uitgevoerd kan worden, maar met aanpassingen. Dit kan zijn: minder intensief of het vermijden van harde trappen.

Bij liesklachten die acuut zijn opgetreden, wordt afgeraden om de eerste dagen te voetballen. Een liesblessure kan binnen drie weken tot 12 weken volledig herstellen. Dit is afhankelijk van de oorzaak en de duur van de klachten. Wanneer al vaker liesblessures zijn doorgemaakt, kan het herstel veel langer duren. Het is daarom van belang om goed te herstellen van een liesblessure. Op die manier verklein je de kans op het opnieuw krijgen van klachten.

Fysiotherapie bij liesblessures

Voor optimaal herstel, vraag een fysiotherapeut of sportfysiotherapeut om hulp. Een (sport)fysiotherapeut onderzoekt wat de onderliggende oorzaak is van de blessure. Dit kan zijn verminderde mobiliteit, verminderde spierkracht of verminderde stabiliteit. Vaak is het een combinatie van deze factoren. De behandeling bestaat daarom vaak uit rekoefeningen en oefeningen ter verbetering van stabiliteit. De oefeningen voor stabiliteit zijn meestal vrij eenvoudige oefeningen, deze vormen de basis. Als de stabiliteit goed is, worden de oefeningen zwaarder en meer gericht op het voetballen. Onder stabiliteit wordt hier verstaan, het vermogen om bewegingen te controleren. Een fysiotherapeut zal ook adviezen geven voor verder herstel.

Voorkomen van liesblessures

Een liesblessure zorgt ervoor dat een periode niet of minder gevoetbald kan worden. Het is dus belangrijk om liespijn te voorkomen. Een goede warming-up is hierbij belangrijk. De lies moet tijdens de warming-up opgewarmd worden met aandacht voor de beweeglijkheid. De lies moet niet meer stijf voelen. Daarnaast zorgt een sterk lichaam voor veel minder blessures. Krachttraining is om die reden aan te raden. Het allerbelangrijkste blijft een gedegen opbouw van trainingen en wedstrijden. Begin na een zomer- of winterstop rustig met trainen. Vooral snelheid en explosiviteit moeten worden opgebouwd.


Gerelateerde onderwerpen

Voetbalblessures

Bekijk hier alle onderwerpen.

heup liespijn liesblessure adductoren locatie

Op zoek naar een fysio?

Fysiotherapie
Hierhebikpijn.nl biedt een uitgebreid overzicht van fysiotherapie praktijken in Nederland. Neem een kijkje en maak direct een afspraak!

Fysiotherapie in de buurt ยป

© copyright 2019 Hierhebikpijn.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   ontwerp: SWiF