Re: Enkelbreuk

@Berlinda
Bandletsel kan wel een jaar duren voor het hersteld is!!!
Mijn orthopeed heeft meerdere keren gezegd dat het voor mij stukken handiger was geweest als ik mijn enkel "gewoon gebroken" zou hebben ipv zoveel schade aan banden en pezen.
En dat enkelbandletsel zo ongeveer de meest onderschatte blessure is die er is en ook de meeste restklachten geeft omdat het in heel veel gevallen niet goed onderzocht en behandeld wordt.
Zoals bij mij dus ook helaas het geval was.

@elise,
Ik heb dus én mijn enkel op 3 plaatsen gebroken én bandenletsel 😕 alleen er is niet onderzocht wat voor bandenletsel precies, dat maakte voor de behandeling niet uit. Had al gehoord dat bandenletsel heel lang duurt. Ook de spieren in mijn voet hebben een flinke optater gehad en de achillespees is ook nog lang niet zoals ie hoort te zijn. Het geheel zou toch al lang gaan duren en dat klopt wel, ben nu ruim een half jaar verder en heb nog best veel beperkingen. Ik reken ook op een jaar minimaal en de fysio zegt dat er vaak restklachten zijn die nog veel meer tijd nodig hebben, wel 1-2 jaar of soms wordt het nooit meer helemaal zoals voorheen. Wat ik wel lastig vindt is de omgeving, mensen zien me wandelen (als ik aan de wandel ben heb ik een goede dag) en denken dat alles weer oke is. Nou nee dus. Mensen horen graag dat het goed met je gaat. Maar je moet me niet uit bed zien komen, van de trap af zien strompelen enz. Ook omdat ik steeds meer doe en probeer zo normaal mogelijk te leven (ben ook al naar een festival geweest) heb ik de laatste tijd iets meer last. Misschien is het allemaal nog teveel wat ik doe. Veel herkenning in deze groep gelukkig, soms is klagen even lekker, lotgenoten begrijpen je😀

Wat de opmerking van de schoenen betreft, daar is bij mij niets over gemeld. Draag het liefst mijn Nike Airmax 90, die zijn lekker breed :)
Heb ook geprobeerd met mijn halfhoge wandelschoenen, maar ik vind het fijner als de schoen onder de enkel valt.
Met wandelen doe ik trouwens wel de wandelschoenen aan, omdat ik dan niet echt over verharde wegen ga en mijn enkel dan toch extra wil beschermen.
Zoveel herkenbaarheid bij jullie... stijfheid in de ochtend, trap af trede voor trede en inderdaad als mensen je zien lopen zo van: het gaat wel goed met je hè, niet wetende dat ik na zo'n wandeling mijn rust moet nemen en dat ik aan het einde van de dag, als ik 's avonds op de bank heb gezeten zo stijf als een hark ben ;)
Ik ben blij en dankbaar met wat ik allemaal wel weer kan, waaronder wandelen, dagelijkse dingen thuis en werken (heb wel een zittend beroep), maar besef ook heel goed dat ik er nog lang niet ben. Afgelopen week ook een terugval gehad en last gehad van een zeurend gevoel aan de kant die uit de kom geweest is.
Ben trouwens 46, wandelde voorheen (bijna) iedere dag en ben 2 x per week ik de sportschool te vinden.
Iedereen trouwens nogmaals bedankt voor het delen van jullie verhaal en het aanhoren/lezen van mijn verhaal. Heb er wel echt iets aan.

Ja, zo herkenbaar......
En als je te vaak zegt dat het niet zo lekker gaat, vragen ze gewoon niks meer.
Bij mij is het nu ruim 3,5 jaar geleden, ben inmiddels 2x geopereerd, 1x aan de buitenste enkelbanden en 1x aan mn voet waar een zenuw knel zat.
En nu in afwachting van een oproep bij de zoveelste orthopeed in de hoop dat die nog wat aan de overige klachten kan verbeteren.
Ik kan amper 4500 stappen op een dag zetten en iedere stap doet echt pijn.
Mensen vragen mij ook vaak "waar ik nu weer last van heb". Dat het nog steeds van die ene keer is dat ik keihard door mijn enkel geklapt ben,snappen ze niet.
Want een verzwikte enkel ben je na een week of twee toch weer vanaf......
Nou helaas kan dat ook iets langer duren😅

Elise jij hebt echt veel pech 😞 wat ben jij er al lang zoet mee zeg….ik duim voor je dat er een keer iemand wel een oplossing heeft voor jouw klachten. Ik heb over het algemeen weinig pijn, wel snel zwelling bij warm weer of rare beweging. En dan is niet alleen mijn enkel dik maar ook de bovenkant van mijn voet en dan ben ik door het vocht beperkt in mijn bewegingen. En snel stijf.

Shir
Ik heb ook het liefst lage schoenen aan met een zachte zijkant maar ik ga over een ruime maand naar IJsland en dan wil ik eigenlijk wel mijn hoge wandelschoenen aan. Binnenkort maar eens proberen maar wat niet gaat dat gaat niet, heb nog een zwelling op de enkel en bovenop de voet. Op zich zijn het wel lekkere en zachte schoenen maar wel hoge…..

Mbt de schoenen, ik heb in totaal 8 weken in het gips gezeten en toen ik uit het gips kwam, ik kreeg gewoon ook mede door het vocht geen enkele schoen aan, ik ben met mijn gipsschoen aan naar de stad gegaan en heel veel schoenen gepast en ben toen op dat merk uitgekomen.

Ik werk vanuit huis en ik loop de hele dag thuis op blote voeten, ik ben wel het wandelen wekelijks gaan opbouwen en met deze schoenen heb ik geen pijn en met de stuggere schoenen wikkel ik de voet slechter af.

We delen hier onze ervaringen maar het lijkt me sowieso verstandig om altijd even te overleggen met je behandelde arts/fysiotherapeut en je eigen gevoel te volgen wat voor de een werkt hoeft niet voor de ander te werken. :)

Ik merkte alleen na mijn breuk dat er op internet vrij weinig te vinden was en ik wist gewoon echt niet wat ik kon en moest verwachten.. en dan zijn zo'n forums wel fijn.

@berlinda, ik ben net zoals jou al even onderweg, 12 januari voor mijn deur met de ijzel gevallen en na 2 weken geopereerd, totaal 8 weken gips. Ik had gevraagd aan de orthopeed van het ziekenhuis of lymfedrainage kon helpen en hij bleef daar wat vaag over, hij zei alleen dat kan misschien pijn doen terwijl het een hele zachte vorm van massage is.. ik ben toen wel voor lymfedrainage gegaan, eerste keer 3 keer vrij snel achter elkaar en het vocht daarmee uit mijn been gekregen, nu ga ik nog 1 keer in de 3 weken en de dagen erna heb ik ook minder vocht in mijn enkel, mijn onderbeen/voet zwelt niet meer op maar de enkel is nog wel steeds dikker als aan mijn andere voet.

@Berlinda

Welke sokken draag je nu in je lage schoenen?
Ik draag al een aantal weken katoenen footies, want die vallen onder de enkel.
Sinds ik deze draag heb ik veel minder last van zwelling van de enkel, dan met gewone enkelsokken.
Wat de wandelschoenen betreft, moet je denk ik proberen en oefenen.
Ik woon dicht bij een natuurgebied en probeer om de dag met ons hondje daar te wandelen. Bij deze wandelingen trek ik ook de wandelschoenen aan, maar wel met sokken die boven de schoenen uit komen. De wandelschoenen geven extra steun, maar de enkels raken wel wat eerder geïrriteerd, omdat het wat schuurt.
Dit is telkens een wandeling van 4,5 km.
Ik ben ook aan het proberen hoor, want wij gaan over 3 weken een aantal dagen naar Oostenrijk.
De wandelingen die ik wilde maken, kan ik vergeten, maar ik heb gelukkig een aantal eenvoudige, kindvriendelijke wandelingen gevonden, dus ik hoop dat het gaat lukken.

@shir

Vandaag mijn hoge wandelschoenen geprobeerd maar het was nog niet echt een succes helaas. De knokkel van de enkel is nogsteeds wat gezwollen en dat schuurt in de schoen. Zijn fantastisch lekkere wandelschoenen met veel zacht materiaal van binnen. De lage wandelschoenen zijn wat stugger en dan schuurt de knokkel denk ik tegen de rand aan. Blijft nog ff zoeken, ik heb nog een maand voor IJsland en de zwelling wordt heel langzaam minder. Heel langzaam 😬 Wel lichtgewicht wandelstokken gekocht voor een beetje extra steun . In IJsland weinig geasfalteerde en vlakke paden. Ik hoorde op een verjaardag van een anesthesie assistent dat herstel van voet/enkel operaties zeker een jaar duurt…..geduld…..Wel weer kleine vooruitgang met traplopen, ik kan kort op mijn hurken zitten en gister 4 km gewandeld zonder pijn daarna. Hopelijk gaat het met iedereen een klein stukje beter?

Hallo allemaal!

Ik heb 3 maanden geleden zowel mijn enkel als kuitbeen gebroken. Eerst had ik 2 weken gips, toen een operatie en daarna weer 8 weken gips. Nu loop ik 2,5 week met 2 krukken. Alles leek eerst erg goed te gaan. Belasten lukte steeds geleidelijker, en licht sporten ging ook goed. Ik had/heb vooral last van stijfheid en met de pijn viel het mee, tot 3 dagen geleden. De bovenkant van mijn enkel doet nu erg veel pijn waardoor ik weer meer beperkt ben in het bewegen. Het is erg frustrerend. Ik vraag me af hoelang dit duurt maar op het internet staat echt niks. Weet iemand hier hoelang dit ong. Kan duren? Is dit een terugval of overbelasting?

Daarnaast las ik net berichten van mensen die er mentaal ook doorheen zitten. Ik ben het met jullie eens dat het mental zwaarder is dan het fysieke. Iedereen gaat door met het leven terwijl jij daar gewoon zit te wachten totdat je eindelijk meer kan. Ik voel me door mijn vriend en moeder gelukkig erg gesteund maar voor derest voelt het herstel allemaal erg eenzaam. Vooral gek aangezien ik met vrijwel alles hulp nodig heb.
Ik heb idee dat het verder niemand interesseert dat ik niks kan terwijl het wel mijn vrienden zijn. De kleine dingen steken. Bijvoorbeeld dat ik niet mee kan naar een festival wat we hadden afgesproken en ik niet eens een simpel "jammer" krijg (misschien stel ik me aan hoor haha). School is totaal niet coulant (ik zou dit jaar afstuderen maar helaas) en het niet kunnen sporten en dansen maakt me gek. Ik vind het ook vreselijk dat de twee mensen die zoveel voor mij doen ook onder het zorgen voor mij lijden waardoor ik me nog meer terugtrek en nog meer eenzaam voel. Het verbaasd me dat er nog vocht in mijn traanbuis zit haha. Maar goed, het kost tijd en dat weet ik. In ieder geval erg fijn dat ik hier over gelijksoortige situaties heb kunnen lezen. Dan voelt het toch soort minder eenzaam.

Groetjes, Samantha (22 jaar)

Hoi Samantha,

Zo herkenbaar allemaal! Lichamelijk een dip hebben hoort er zeker bij. Je moet het herstel niet oer dag bekijken maar per week of 2 weken. Bij een dip deed dan even een paar dagen weinig, been omhoog op de bank en vroeg naar bed gaan. Mentaal is het heel zwaar, niet uit te leggen bijna, ik heb wel een emmer tranen gehuild en nog af en toe….mijn man moest het hele huishouden doen naast zijn drukke en meer dan fulltime baan. Ik voelde me zo schuldig. Ik vind de fase waarin ik nu zit 6,5 maand na de val ook heel zwaar. Best veel dingen gaan best weer aardig maar alles kost zoveel energie. Been is vaak nog stijf en ook nog wat gezwollen. Bijna niemand vraagt meer hoe het met me gaat (behalve de fysio) en mijn directe naasten. Lang staan en heel lang zitten zijn nogsteeds lastig net als traplopen. Gelukkig ben jij een stuk jonger dan ik dus je herstelt vast sneller. Jammer dat je weinig begrip krijgt van je omgeving en van school. Laat ze maar eens je littekens zien en zien hoe moeilijk je waarschijnlijk nog loopt. Hou vol he! Balen mag en huilen ook. En sta stil bij successen! Ik ben alweer naar een festival geweest. Was niet makkelijk, moest af en toe zitten en de dag daarna was ik helemaal kapot maar het was het waard.