Drie gebroken middenvoetbeentjes, hoe lang blauw en zwelling?

Beste,

Op 1 juni heb ik in een vervelende val drie middelste middenvoetbeentjes (M2, M3, M4) en mijn kleine teen gebroken, De breuken waren niet op de rontgen te zien maar verschenen na vijf dagen op een CT-scan, alles stond nog mooi op elkaar. Er werd ook een verwijding in het Lisfranc gewricht gezien, men denkt dat dit er al zat. Ik heb drie weken onbelast en drie weken belastbaar gips gehad. De breuken leken daarna mooi geheel te zijn. Vervelend genoeg heb ik ziekte van Charcot Marie-Tooth, is de spierkracht in mijn benen erg afgenomen en verloopt de revalidatie traag, kan ik nog steeds maar kleine stukjes lopen. Dat komt echter niet door de voet, die is nog wat onstabiel maar kan hem prima belasten.

Ben nu bijna twaalf weken na de breuken en het valt op dat ik twee bloeduitstortingen op mijn voetzool hou en vaag rood/blauw verkleuring op de binnen zijkant van de voet. Ook zwelt het nog steeds flink op de breuken, als ik (strakke) schoenen aan heb, verlegt de zwelling naar mijn enkel.

Lang verhaal om te vragen of dit vaker voorkomt. Ga pas 4 oktober terug naar de orthopeed en maak me toch wat ongerust hoe traag dit gaat. Ik kan niet varen op pijnklachten omdat ik sterk verminderd gevoel in de voeten heb door de Charcot Marie Tooth.

Re: Drie gebroken middenvoetbeentjes, hoe lang blauw en zwelling?

hoi Cindy,
'
Wat vervelend. Vocht na een breuk in een voet is normaal, alleen ook een teken van teveel belasting op de voet. Dan is de voet natuurlijk altijd anders omdat, de voet al het laagste punt is en vocht moeilijk weg gaat.

Probeer het vocht te beperken door minder strakke schoenen te dragen, hoog te leggen en nog ijs te gebruiken. De blauwkleuring is nog vrij normaal bij breuken in een voet.

bij twijfel kun je vaak wel telefonisch overleg hebben met de arts.

Succes