Ik heb knieletsel opgelopen toen mijn dochter van achteren tegen mij aan botste tijdens het skien. In Oostenrijk MCL letsel graad 3 geconstateerd, een week later in NL ook voorste kruisband ruptuur. Het advies van de orthopeed in NL: scharnierbrace, partieel belasten met krukken. Door 1e orthopeed gestuurd naar 2e orthopeed omdat hij geen vkb reconstructies doet. Net MRI gehad, nu 2 weken wachten op uitslag. Ik heb veel vragen maar kan bij niemand terecht hiermee, wat frustreert. Dus ik probeer het hier:
Hoe het er nu voor staat: Met brace om kan ik thuis kleine stukjes lopen, 'zak' wel door knie. Zonder brace is mijn knie nog zeer instabiel. Zijwaarts en voor/achter. Dus de brace blijft voorlopig om.
Meer dan 90 graden buigen is een groot probleem, zeer pijnlijk en verbetert niet. Ik denk zelf unhappy triad, dus ook meniscusletsel. Maar dat moet de MRI uitwijzen.
Optrainen bij de fysio lukt nog niet, mijn knie reageert nog te veel op de belasting.
Ik loop al bijna 6 weken met krukken en ben het zat om afhankelijk te zijn van anderen en niet zelf met de auto of fiets weg te kunnen.
Kan ik veilig lopen zonder krukken (wel brace?)
Mag ik met dit letsel autorijden als ik 1 of geen krukken meer gebruik?
Kan dit letsel conservatief genezen of komt er een operatie? Ik ben 42 en sportief. Hardlopen, heb een eigen paard, rijdt veel paard, fysiek beroep.
Alvast bedankt voor het antwoorden 😊
- Welkom
- Arm
- - Schouder
- - Bovenarm
- - Elleboog
- - Onderarm
- - Pols
- - Hand & vingers
- Romp & hoofd
- - Rug
- - Bekken & bil