Re: Achillespeesruptuur

Hallo allemaal,

Ik wil graag mijn verhaal delen en kijken of er misschien mensen zijn met tips of ervaringen.

Vijf jaar geleden scheurde ik mijn rechter achillespees tijdens het voetbal, toen ik wegdraaide. Het voelde alsof iemand in mijn hak trapte. Toen was ik 21 jaar en ben ik geopereerd. Het herstel ging eigenlijk best goed.

Nu, op 26-jarige leeftijd, scheurde ik afgelopen augustus tijdens tennis mijn linker achillespees, zonder dat ik ooit pijn had gehad. In het ziekenhuis werd mij verteld dat ze tegenwoordig niet meer opereren bij dit soort rupturen, dus kreeg ik gips. Dat herstel ging redelijk, maar er kwam op den duur toch wat vocht en ik had nog niet veel kracht.

Op 30 december liep ik de trap af en voelde ik weer het idee dat er iemand in mijn hak trapte. Paniek natuurlijk, en er was flink wat zwelling. Aanvankelijk werd gezegd dat de pees was gescheurd, maar het rare was dat ik de dag erna veel beter mijn voet kon bewegen dan bij de eerste scheur. Toen ik destijds mijn achillespees scheurde, kon ik mijn tenen niet bewegen.

Ik heb uiteindelijk aangedrongen op een MRI. Daaruit bleek dat de pees niet volledig gescheurd was, maar er zat wel een zwakke plek / littekenweefsel. Inmiddels is mij verteld dat ze dit operatief gaan weghalen en hechten. Als ik dit van tevoren allemaal had geweten, had ik gelijk aangedrongen op operatie.

Het is een lang traject geweest; ik zit al sinds augustus veel thuis en ben beperkt in mijn mobiliteit. Na de operatie hoef ik geen gips, maar krijg ik een walker, waarmee ik wat mobieler ben.

Mijn grootste hobby is sporten, met name tennis en ik ben erg bang dat dat straks niet meer mogelijk is, zeker op mijn leeftijd. Ik wil mijzelf op deze leeftijd echt niet beperken en heel graag weer de tennisbaan op. Ik krijg ook nog een genetisch onderzoek om te kijken of er iets speelt met mijn bindweefsel, al heb ik voor de rest nergens last van aan mijn pezen, dus ik verwacht daar niet per se iets uit.

Zijn er hier mensen met ervaringen of tips voor herstel, krachtopbouw of omgaan met deze angst? Hoe hebben jullie het opgebouwd? Alle suggesties zijn welkom!