Re: Enkelbreuk

Hoi Shir, fijn dat de operatie goed is gegaan en dat je herstel goed verloopt. Mijn herstel gaat nog steeds heel langzaam vooruit, ik zit inmiddels op ruim 11 maanden na de breuk. Ik ben er nog niet helaas. Geduld geduld geduld….gelukkig nauwelijks pijn.

Shir schreef:
24 nov 2024, 12:29
Goedemiddag,

Hier weer even een update, na het verwijderen van het plaatje en de schroeven uit de enkel.
Woe 13-11-24 zijn de plaat en de schroeven verwijderd uit de enkel. Ik heb de 2 dagen erna netjes de voet omhoog gehouden en de 3e dag heb ik alweer een klein rondje gewandeld met de hond. De maandag erna ben ik ook gewoon gaan sporten en de dinsdag ook gewoon naar de fysio gegaan. Het bot is genezen, dus het is vooral de wondgenezing waar ik rekening mee moet houden. Het ziet er super netjes uit allemaal en ik kan de enkel dus ook gewoon belasten. Aanstaande dinsdag gaan de hechtingen er uit (die beginnen nu wel een beetje te trekken).
Wonder boven wonder ben ik ook van het dove gevoel af in de 2 kleine tenen, dus waarschijnlijk heeft er toch een schroef op de zenuw gedrukt.
Ik ben blij dat het weer achter de rug is en qua herstel mag ik ook echt niet klagen. De enkel met het bandletsel blijft nog wel wat achter op de gebroken enkel, maar ook dat gaat steeds beter. Trap af lopen gaat ook steeds beter en ik hoef me dan ook niet meer telkens vast te houden.
Vanaf half december geen fysio meer, maar ga de oefeningen meenemen in mijn training bij de sportschool. Ik zal oefeningen moeten blijven doen om de enkels sterk te houden, maar als dat in mijn routine zit, is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Lees net je verhaal, nou ik moet zeggen heel positief hoor. Wat fijn ook dat het gevoel in de tenen terug is gekomen.
Ik zeg, een uistekende uitgangspositie voor 2025!
Groeten Ruud

Hoi allemaal.

Op 15 januari jl heb ik mijn kuitbeen gebroken (weber b fractuur). Het was op dat moment nog de vraag of ik wel of geen operatie nodig had. Gelukkig stond de breuk netjes en was gips voldoende.
Ik heb 3 weken niet mogen belasten en na 3 weken kreeg ik loopgips waar ik vrijwel pijnloos me op voort kon bewegen.
De laatste week kreeg ik echter weer last en maakte ik me enorm zorgen. Ik heb gegoogled tot ik een ons woog om te kijken of dit normaal is maar het viel mij op dat de horror verhalen de boventoon voerden.
De simpele breuken en de goede afloop ervan worden nauwelijks gedeeld.🙈
Dus op deze manier wil ik ook een positief verhaal kwijt:
Ik ben gister uit het gips gekomen en kon er direct op staan, en na een paar stappen ook op lopen!
Uiteraard met de nodige stijfheid en het doet echt nog wel zeer, maar dat is niet meer dan logisch.
Ik ga straks naar de eerste fysio behandeling (ondanks dat dat niet nodig zou zijn volgens de arts). Toch fijn om onder begeleiding die spieren weer goed aan de praat te krijgen!

Dus voor een ieder met een vrij ‘simpele’ breuk, maar als je met een hoop vragen zit. Dit is dus mijn positieve ervaring. Het komt echt goed!

En voor de rest, die er jammergenoeg echt wat slechter vanaf zijn gekomen. Heel heel veel succes!

Ik ben in juli 2024 geopereerd.
Nu tien maanden verder, kan ik nog steeds niet goed lopen.
Enkel blijft dik , en kan soms moeilijk lopen door stijfheid
Komt dit nog wel goed?
Na een weekend niks doen, en voet omhoog, heeft ook geen effect
Ga volgende week zooltjes aanmeten, misschien voor betere ondersteuning.
Ik draag sketchers
Wat raden jullie nog meer aan?
Heb ook onder mijn voet een zeurende pijn en buitenkant voet
Alvast mijn dank
Ingrid

Volgens mijn orthopeed en podotherapeut zijn schoenen als Sketches echt heel slecht na een enkelblessure.
Ik mag ze absoluut niet meer dragen, net als andere schoenen die zich naar de vorm/stand van de voet vormen of "air" en dus vering hebben.
Ze adviseren beide hoge schoenen, (sportschoen mag, mits aan de eisen voldoend, ik draag half hoge Adidas) met een stevige hielkap en een platte zool met zo min mogelijk buiging.
Dit in combinatie met een aangemeten steunzool ondersteunt je enkel het beste.
Schoenen die zich vormen naar de voet helpen je om in een verkeerde stand te blijven staan, ipv dat ze je corrigeren.
Het was voor mij heel erg wennen om over te stappen naar de geadviseerde schoenen, ik droeg al mn hele leven Nike Air of Sketches of andere "zachte" sneakers. Maar sinds ik op de Adidas ben overgestapt en daar aan gewend ben, voelen die andere schoen ontzettend wiebelig in mijn enkel!
Vraag je podotherapeut eens om schoen advies, als je de zooltjes laat aanmeten, die zal waarschijnlijk ook zeggen dat een steunzool alleen zijm werk kan doen als je ze in de juiste schoen draagt.

Hoi Ingrid, Mijn enkelbreuk is bijna 1,5 jaar geleden. Ik wissel schoenen af, ik draag stugge lage wandelschoenen en Vans met weinig ondersteuning. Ook Skechers trouwens. Bij mij is het nog vaak stijf, vooral ‘s morgens net uit bed en na lang zitten. Ik heb veel baat bij wandelen, als het kan iedere dag even ( 45 min tot 75 min) en ik sport 2 keer in de week bij de fysio in een fitnessgroep. Vooral de crosstrainer en het roeiapparaat helpen mij om de benen sterker te maken en de enkel lekker soepel te maken. Het herstel kan langdurig zijn maar ik heb het idee dat ik nogsteeds vooruit ga na al die tijd, ik vermoed wel dat mijn enkel nooit meer de oude wordt. Het blijft een grillig proces, ook ik heb wel eens een mindere dag maar dat kan ook door andere factoren komen zoals slecht slapen. En dan is een dagje rust prima. Ik heb helemaal geen pijn gelukkig. Hou de moed erin en bij twijfel kan je een fysio of arts raadplegen.

Ja ik loop ook liever op lage schoenen dan hoge schoenen. En dan bij lage schoenen uitzoeken dat de uitsparing bij de enkel laag genoeg is zodat het niet schuurt, er is zat keuze in maar wel goed opletten bij het kopen.

Dat heb ik ook idd, maar ik mag het echt niet meer van de orthopeed.
Teveel risoco op weer een enkelblessure.
Ik loop op hoge sneakers van adidas, die zijn redelijk zacht van binnen. Berg of wandelschoenen , wat de orthopeed het liefste zou zien, doen bij mij ook teveel pijn.