: Breuk in voet

Hallo.

Ik heb het vijfde middenvoetsbeentje gebroken.
Na 1 maand gips.en bijna 2 maanden zonder gips heb ik nog altijd zwelling .de voet heeft altijd een rode kleur bij het opstaan en is pijnlijk zelfs snachts.tenen en loopvlak doen pijn.kan wandelen maar niet vlug, te pijnlijk.mijn ene voet is gewoon wit de voet die gebroken geweest is is rood.

Kunt u me helpen, gips was wel te hard gespannen

Re: Breuk in voet

Hallo, ik heb een jaar geleden mijn 4de middenvoetsbeentje gebroken.
Nu heb ik nog steeds pijn in mijn voet, vooral s’nachts. Hij wordt ook dik door vocht en het is een naar gevoel.
Brandend en het is net of mijn tenen dood zijn. Ik weet ook niet hoe ik moet liggen om die voet te ontzien.
Zou graag willen weten of dit normaal is na 1 jaar? Mijn huisarts zegt dat het wel ‘n jaar kan duren!
Heb geen gips gehad maar een grote zwarte schoen. Jullie waarschijnlijk wel bekend.
Hoor graag van jullie, groetjes Gerda.

Re: Breuk in voet

Hoi Gerda,

Afhankelijk van breuk kan het inderdaad best een tijdje duren voordat je helemaal klachtenvrij bent. Als de huisarts aangeeft dat het met jouw klacht wel een jaar kan duren, dan mag je er vanuit gaan dat dit klopt. Echter, de verwachting is wel dat je klachten in de loop van de tijd afnemen. Als klachten toenemen of gelijk blijven, dan is dat meestal niet zoals we dat zouden verwachten (tenzij je natuurlijk opeens heel veel meer met de voet bent gaan doen, dan kan het een vorm van overbelasting zijn). Probeer voor jezelf eens te bedenken hoe je klachten 3 maanden geleden waren. Had je toen evenveel last als nu? Of gaat het alweer een stuk beter?

Het vocht in je voet kan een doof gevoel in je tenen veroorzaken als door het vocht de zenuwen wat onder druk staan. Het is belangrijk dat je je voet en tenen wel gewoon goed kunt bewegen. Mogelijk heb je ook wat oefeningen gekregen die je kunt doen.

En mocht je twijfelen of het wel de goede kant op gaat, dan kun je dit altijd nog een keer met de huisarts bespreken. Vraag dan ook wanneer deze verwacht dat de klachten duidelijk verminderd zullen zijn. Dan heb je een beter idee hoe lang je herstel volgens de huisarts nog kan (en mag) duren.

Verder kun je altijd extra hulp vragen van een fysiotherapeut. Fysiotherapeuten hebben over het algemeen meer kennis en ervaring m.b.t. de revalidatie na een breuk. Je vindt hier een fysiotherapeut bij jou in de buurt.