Laterale Meniscus

In januari heb ik een kijkoperatie aan mijn laterale meniscus gehad, waarbij er een stukje weggenomen is en een deel gehecht. Het ging om een acuut meniscusletsel dat ik had opgelopen bij een snowboardvakantie van een jaar eerder (februari 2019). Na de operatie ging ik wekelijks zo'n 2 tot 3 keer naar de fysio, tot vorige week want nu mag het niet meer. Ik probeer enkele oefeningen soms thuis te doen, maar veel oefeningen kan ik niet doen zonder de hulp van mijn kinesist. Ik heb nu soms doorheen de dag ineens pijnscheuten aan de zijkant van mijn knie (ik denk de plaats van de meniscus dan?), maar deze gaan ook snel weer weg. Ik vroeg me nu af of dit kon liggen aan het gebrek aan mijn fysio sessies, of dat het normaal zou zijn.
Ook al is volgens mijn kinesist mijn revalidatie redelijk goed verlopen, stel ik me soms toch enkele vragen hierbij. Ik moest namelijk na mijn operatie 3 weken op krukken lopen zonder mijn geopereerde been te belasten, en daarna nog eens 3 weken stappen met 1 kruk. Ik ben tijdens die eerste 3 weken wel soms mijn evenwicht verloren, waardoor ik mijn "slechte" been met een harde klap op de grond moest zetten om te vermijden dat ik zou vallen. Ook ben ik 6 weken na de operatie (toen ik dus terug mocht stappen zonder krukken) een paar keer gaan feesten. Ik vraag me dus al lang af of die dingen eigenlijk kwaad konden? En ook of je iets zou merken aan je knie wanneer er iets is misgegaan zou zijn tijdens de revalidatie. Hiermee bedoel ik dan bijvoorbeeld dat er terug een scheur zou zijn of dat het gehechte deel van de meniscus niet is kunnen genezen. Zou zoiets nog kunnen gebeuren? En hoe zou het dan voelen moest de hechting terug openscheuren?
Alvast bedankt!

P.S: Geen idee of het belangrijk zou zijn maar ik ben 17 jaar, loop graag maar mag het nu al een jaar niet, en verder zwem ik vooral

Re: Laterale Meniscus

Hoi Eline,

Wat een vervelende blessure. Maar probeer je niet te druk te maken. De revalidatie van een meniscushechting duurt wat langer, maar loopt alleen risico bij grote kniehoek buigingen. Dus door de hurken gaat etc. Druk op de knie met staan of uitstappen kan deze gewoon aan. Als het echt mis was gegaan in de eerste weken, had je dit wel gemerkt. Dan moet je knie ineens heel dik worden.

Vermoedelijk is het een combinatie van een normale reactie en minder oefeningen. Is het mogelijk om te videobellen met jou fysiotherapeut? Dan kun je als nog de oefeningen samen doen. Maar pijnscheuten is heel vervelend maar kan weinig kwaad op dit moment in de revalidatie. De locatie waar de pijn zit zegt niet zo heel veel van wat deze pijn veroorzaakt.

Hopelijk heb je zo voldoende informatie.

Succes met revalideren ook al is het thuis, vraag hulp van je fysiotherapeut of via videobellen of via de telefoon.

Dankjewel voor het antwoord! Videobellen is inderdaad een goed idee dankjewel daarvoor!
Ik heb nu nog wel een extra vraagje, mijn knie is rond de derde week wel een paar dagen enorm dik geweest. Dit kwam denk ik doordat ik ze iets teveel belast had op 1 dag. De dag nadien was de knie dus helemaal dik (mijn kinesist had de omtrekken van beide knieën vergeleken en er was een verschil van zon 2 tot 2,5cm). Ook voelde het alsof ik normaal zou kunnen stappen op dat moment (wat ik natuurlijk niet gedaan heb), maar dat doet me dus nu wel even afvragen of er toen iets was misgegaan in de knie. Na een week of 2 was dit wel weer weg getrokken, maar kan dat voor iets van blijvende schade gezorgd hebben? Veel pijn deed het niet, maar de knie zat dus wel vol met vocht denk ik.

Hoi Eline,

Vermoedelijk is het een overbelasting in de derde week geweest. Dan komt er veel vocht in je knie. Als het ontstaan is nadat je gevallen bent, knie fors verdraaid hebt of ineens in diepe hurk zit komt kan er wel wat beschadigd zijn. Maar dit moet echt een groot trauma zijn geweest.

Hoe gaat het nu met je knie, is de pijn al wat afgenomen?