Goedemiddag,
Ik heb onlangs een mri scan laten maken van mijn rechterheup. Ik kampte al een tijdje met klachten zoals uitstraling achterbeen, zeurende pijn been en tijdens het wandelen het idee dat ik door mijn bovenbeen zakte door een spier net onder mijn lies waar een pijnscheut doorheen ging tijdens het wandelen.
Nu heb ik n.a.v. de mri scan de volgende diagnose gekregen:Insertietendinopathie gluteaal musculatuur/milde degeneratie rechterheupgewricht met ganglioncyste.
Enorm balen natuurlijk als je hoort dat je zo jong slijtage in je heup hebt. De orthopeed heeft wel eea vertelt tijdens het gesprek maar het duizelde mij achteraf een beetje.
De Orthopeed sprak veel over de trochanter-aan zijkant van je bovenbeen. Maar laat ik daar nu weinig last van hebben-ook niet als ik op mijn zij lig….. de ontsteking zit bij mij meer aan de bovenkant van mijn rechterbil/onderkant rug.
Het doorzakken van mijn bovenbeen tijdens het wandelen door een pijnscheut van de spier bovenkant been, kan dit komen door de gluteaal tendinopathie?
En de uitstraling van het been aan de achterkant -welke voelt als een schelle pijn- kan dit daar ook door komen?
Ik heb zelf een vermoeden dat dit hierdoor komt en niet door de slijtage van de heup.
Iemand ervaring met deze aandoening?
Ik heb een telefonisch gesprek met de orthopeed in gepland omtrent bovengenoemde vragen. Zou graag jullie advies/ervaring ook meenemen.
Alvast bedankt!
Groet,
Karin
Re: Insertietendinopathie gluteaal musculatuur/milde degeneratie rechterheupgewricht met ganglioncyste
#2Hoi Karin,
Heel begrijpelijk dat het duizelt na een uitslag en medisch gesprek. Ik vermoed dat al jouw klachten te verklaren zijn vanuit de gluteaal tendinopathie. Je bilspieren zorgen voornamelijk voor de stabiliteit van de heup, als deze minder functioneren door pijn/ pees problemen, dan zak je zo door je heup heen en krijg je pijn naar de achterzijde van je been. Omdat je been zenuw door deze spiergroep loopt.
Gelukkig is dit goed oplosbaar door de juiste oefeningen en het trainen van deze spiergroep. Over de milde degeneratie zal ik me echt geen zorgen maken.
Ben je al onder behandeling van een fysiotherapeut, deze kan jouw hier verder mee helpen.
Succes
Heel begrijpelijk dat het duizelt na een uitslag en medisch gesprek. Ik vermoed dat al jouw klachten te verklaren zijn vanuit de gluteaal tendinopathie. Je bilspieren zorgen voornamelijk voor de stabiliteit van de heup, als deze minder functioneren door pijn/ pees problemen, dan zak je zo door je heup heen en krijg je pijn naar de achterzijde van je been. Omdat je been zenuw door deze spiergroep loopt.
Gelukkig is dit goed oplosbaar door de juiste oefeningen en het trainen van deze spiergroep. Over de milde degeneratie zal ik me echt geen zorgen maken.
Ben je al onder behandeling van een fysiotherapeut, deze kan jouw hier verder mee helpen.
Succes
Re: Insertietendinopathie gluteaal musculatuur/milde degeneratie rechterheupgewricht met ganglioncyste
#3Wat een ontzettend geruststellend bericht en duidelijke uitleg. Dit miste ik eigenlijk in het gesprek met de orthopeed. Ik ga nog beginnen met fysiotherapie. Over een week. Hebben jullie een link naar oefeningen die ik alvast thuis kan doen?
#4Beste,
Via deze website kun je ook een oefenprogramma aanschaffen. https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... s-syndroom
succes bij de fysiotherapeut
Via deze website kun je ook een oefenprogramma aanschaffen. https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... s-syndroom
succes bij de fysiotherapeut
#5Dankjewel! Ik zie dat dit oefeningen voor ichsias zijn. Is ichsias een beetje hetzelfde als gluteaal insertietendinopathie?