Pagina 1 van 2

Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 03 jan 2018, 01:35
door Hans
Hallo,

Afgelopen jaar heb ik een aantal keren last gehad van pijn bij mijn schaambeen. Ik ben een man van 27. Ik ben hiervoor 2 x naar de dokter geweest. Ik dacht zelf aan een blaasontsteking maar de dokter gaf aan dat de pijn waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de aanhechting op het schaambot. Voor de zekerheid hebben ze wel gecheckt op blaasontsteking en ook de prostaat is gecheckt. Dit bleek allemaal goed.

Nu ben ik momenteel op wereldreis en ik heb af en toe nog steeds last. Het is er soms dagen niet en soms is het er weer dagen achter elkaar. Met name als ik lang heb gezeten op een harde ondergrond komt de pijn weer opzetten. Ik had de afgelopen dagen bijv. Geen last maar nu heb ik net een vlucht van 12 uur achter de rug en komt de pijn weer opzetten. Ik heb geen pijn bij het lopen, staan of liggen. Alleen als ik zit.

Nu is mijn vraag of de pijn aan het schaambeen kan onstaan door het lange zitten? En is hier ook iets tegen te doen? De dokter heeft mij destijds rust geadviseerd omdat ik toen veel sportte. DIe rust heb ik genomen en de pijn is minder intens aanwezig maar is er nog wel en ik ben inmiddels 4 maanden verder. Ik ben ook wat huiverig om hier naar de dokter te gaan omdat ik in Aziƫ verblijf en ik bang ben dat ze me hier volledig door de molen willen halen. Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven.

Groet,

Hans

Re: Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 05 jan 2018, 08:26
door Fysiotherapeute
Beste Hans,

Super gaaf dat je een wereldreis maakt, helaas heb je deze vervelende klachten. Het schaambeen is een complex gebied, waar veel spieraanhechtingen zitten. Daarnaast speelt de positie van je bekken en je rug een rol.
Daarbij, wanneer je zit is de druk op je schaambeen het grootste, dus dit verklaard vermoedelijk jou klachten tijdens het zitten.

Weet jij wat de reden van de klachten is? Heb je ook pijn klachten aan de binnenzijde van het bovenbeen? De spieren aan de binnenzijde van het bovenbeen hebben de aanhechting rondom het schaambeen. Dus als hier ook spanning in zit, toendertijd overbelast is, kun je dit proberen wat los te masseren of te rekken.

Daarnaast inderdaad rust houden, en proberen tijdens lange vluchten wat vaker te wandelen en probeer verschillende houdingen uit. Hiermee bedoel ik probeer je bekken af en toe te kantelen of je rug juist wat holler of boller te maken.

Maar ik zou daar inderdaad niet de de dokter gaan met deze klachten.

Veel plezier en hopelijk helpt het jou iets.

Re: Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 07 jan 2018, 18:14
door Gast
Hallo Fysiotherapeute,

Allereerst wil ik je bedanken voor je reactie. Ik heb inderdaad ook wat last in de liezen en binnenzijde bovenbeen, maar heb het meeste last van het schaambeen. Ik vroeg mij nog af of het ook normaal is dat ik met een volle blaas nog meer last heb als ik zit?
Ik zal je advies met betrekking tot het zitten opvolgen. Zijn er ook nog bepaalde oefeningen die ik kan doen om het te verminderen?

Groeten,

Hans

Re: Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 07 jan 2018, 18:21
door Gast
Ik ben nog vergeten om te antwoorden of ik weet wat de oorzaak is. Het enige waar ik aan kan denken is dat ik het afgelopen jaar meer ben gaan wandelen. Ik wandelde elke dag ongeveer 3 km naar mijn werk en ik heb in augustus ook een aantal weken intensief gesport. Voornamelijk hardlopen, fietsen en crosstrainer. De klachten ontstonden nadat ik rust nam. Dus tijdens sporten of wandelen heb ik geen last.

Groeten,

Hans

Re: Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 08 jan 2018, 20:12
door Fysiotherapeute
Beste Hans,

Je blaas ligt tegen de bekkenbodem aan, dus dit kan zeker van invloed zijn. Uhm dat is wel bijzonder, dat je door die activiteiten last hebt gekregen. Het kan een overbelasting zijn van het os pubis, soort ontsteking rond dat gebied. Daar komen de twee bekkenhelften bij elkaar. Hierdoor kan wat instabiliteit ontstaan.

oefening:
- ruglig, met gebogen knieeen en voeten op de grond. Een bal (of je vuist) tussen de knie klemmen. Dus druk zetten tegen je vuist bijvoorbeeld. Dit is een basis oefening. Geef even aan of dit de klachten opwekt.

Re: Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 15 mei 2018, 23:54
door Rene jan
Goedeavond

Ik heb ook last van pijn of steken in het schaamgebied,en vooral tijdens het hardlopen de dokter zegt ik kan
Blijven hardlopen maar minder km maken.. heb het een week rustig aangedaan zonder ff geen hardlopen..maar voel dat het toch niet helemaal over is..wil ik te snel of moet ik meer rust...en zijn er oefeningen hiervoor

Rene

Re: Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 20 mei 2018, 08:25
door Fysiotherapeute
Beste Rene,

Een week is echt te weinig rust. Het is wel fijn dat je al gemerkt hebt dat de klachten wat verminderd zijn. Minimaal 3-4 weken helemaal rust is meestal aanbevolen. Daarnaast zijn er paar oefeningen die je kan doen. Voornamelijk gericht op jou bekken stabiliteit.

Even niet hardlopen is lastig, maar neem de klachten wel serieus en herstel er goed van.

Succes!

Re: Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 14 dec 2018, 01:52
door Jonathan
Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen maand last tijdens een (intensievere) inspanning op een plek ongeveer mid-links boven op de schaamstreek. Ik kan de pijn als stekend achtig beschrijven. Indien ik geen inspanning doe komt de pijn zich niet voor behalve bij het niezen of hard hoesten kan ik het wel voelen. Ook indien ik mijn linker been naar binnen duw komt het voor dat ik de pijn voel, voor de rest alleen bij een wat intensievere inspanning ( tempo loop ). Nu heb ik een echo laten maken, hierop was niet direct iets te zien, ook een CT-scan is gemaakt om te zien of het wat met mijn organen te maken had maar alles blijkt oke te zijn (ook mijn blaas wat zich daar het dichtst bij situeert). Heeft iemand ervaring met deze blessure of weet iemand mij raad te geven wat te doen? Ik voetbal op redelijk niveau en kan echt geen lange tijd uit liggen ( rust nu al bijna 2 weken ).

Groetjes Jonathan

Re: Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 14 dec 2018, 17:22
door Fysiotherapeute
Beste Jonathan,

Wat vervelend van jou klachten. Heb je er met voetballen zelf last van? Tegen een bal aantrappen? Zit de pijn in de jou liesregio? Hier staat een stukje over verschillende soorten liespijnen. https://www.hierhebikpijn.nl/klachten/liespijn

Weet jij of er specifiek gekeken is naar "sporters hernia" Of liesbreuk. Dan wordt tijdens druk zetten (hoesten, niezen, persen) de druk op de onderste buikwand te groot en ontstaat er een uitstulping richting de lies. Dit is wel te voelen. Heel hard op de achterkant van je handblazen, dan kun je deze uitstulping voelen met je andere hand op de pijnlijke locatie.

Andes zal ik denken aan liespijn die deze klachten kan veroorzaken.

Succes!

Re: Terugkerende pijn Schaambeen/Lies

Geplaatst: 10 jun 2020, 12:09
door Mark
Ik herken de klachten ook. Loop er al een jaar mee. Het lijkt een bekken probleem te zijn met te veel spanning. Heb een echo gehad en hier was niets op te zien. MRI zou de volgende stap zijn maar daar heb ik weinig vertrouwen in dat er iets zichtbaars komt. Die bekken problematiek mond zich uit in teveel (bij mij dus) spanning. de bekkenfysio voelt dan door er met een vinger achterin te gaan of te weinig of te veel spanning is. Ik heb ontspanningsoefeningen gekregen Yoga-achtig. Wel merk ik dat wanneer ik sport, (ook voetbal op een acceptabel niveau) juist het laatste gedeelte van de training de pijn minder wordt. In het begin moeilijker dan op het laatst van de training zeg maar. Alsof de doorbloeding dan eindelijk gewoon optimaal is. Ik smeer ook dat gebied in met Midalgan Magnesium plus extra warm. Dit helpt.

De yogaoefeningen sta ik deels open voor maar heb ook sterke twijfels bij een aantal.
Ik ben nu bezig met fitter worden in het algemeen rondom bekkenbodem. En heb zooltjes voor een verkeerde houding. Ook dat kon een rol spelen Ik probeer
Rug flexibeler maken. Gepast buikspieren verbeteren.
Ik denk namelijk dat de klachten kwamen na een leg raise oefening.. wel buikspieren dus maar Niet TE.. Rompstabiliteitsoefeningen en ook bovenbenen. Met name hamstrings. Dit houd ik vol tot september en dan kan ik zien hoe de zaken ervoor staan.

Een gigantische rotblessure die invloed heeft op veel dagelijkse dingen.