Adductor Tendinopathie

#1
Hallo,
Heb jaren gelopen met pijn in de heupen, stijfheid rondom, uiteindelijk heftige pijn in de lies bij wat lopen.
Ik heb eindelijk een echo gehad en daar kwam dit uit..snap alleen dat het iets met aanhechting van spieren is, of pezen
Fysio, (uiteraard), maar ook gebruik van rollator wordt aangeraden wegens Trendelenburg gang (?) dus meer stabiliteit.
Zou dit ook helpen tegen mijn brandende benen snachts? Ook de hele dag door op diverse plekken in de benen een soort prikkeling. Of staat dit er weer los van.

Re: Adductor Tendinopathie

#2
Hoi Trudy,

Wat vervelend dat je deze klachten hebt. Bij een adductor tendinopathie gaat het inderdaad om de pezen van de adductor spieren. Op deze pagina staat een duidelijk plaatje van de adductoren. De rode kleur is spier, en de witte kleur is pees:
https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... e-liespijn

Het is lastig in te schatten waardoor de brandende benen en prikkelingen veroorzaakt worden. Dit is iets wat je het beste met je fysiotherapeut kunt bespreken. Die kan eventueel wat testjes doen en je indien nodig doorverwijzen naar de huisarts. Bij dergelijke klachten is het altijd goed om er iemand naar te laten kijken.

Re: Adductor Tendinopathie

#3
Hallo mw. hr. Fysio,
Dank voor de reactie, de liespijn is me duidelijk. Alleen die rode vlek waar de pijn wordt aangeduid op het plaatje, die had ik aan de buitenzijde verwacht, want daar kan ik slecht op liggen en word wakker van de pijn snachts, Alsof er een tennisbal in mijn heupen zit. Met fysio en injecties voor een bursitis begin ik me af te vragen of ik nu al een paar jaar met een rare diagnose loop, of het kan allemaal in die regio
FIjn weekend
Trudy de Wit

Re: Adductor Tendinopathie

#4
Hoi Trudy,

Helaas is een lies/heup/ bekken probleem altijd wat complexer. Een adductor tendinopathie kan best komen door (trochanter major pijnsyndroom) https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... jnsyndroom Daarbij zit de pijn aan de buitenzijde. Door de disbalans gaan de spieren aan de binnenzijde compenseren.

Daarnaast zorgen je onderrug en bekken voor de stabiliteit (fundering) van alle spieren rondom je heup/lies. Dus de beweeglijkheid/ kracht/ coordinatie en stabiliteit van je onderrug tot je heupen zijn belangrijk.

Een bursitis kan zeker ontstaan, maar gezien je verhaal niet de oorzaak. Als je deze aanprikt kan het verlichting geven, maar de klachten komen weer terug.

Advies is om echt goed te laten onderzoeken wat nu de oorzaak is en dit aan te pakken.

Succes
cron