Ik ben een vrouw van midden 40 en moeder van drie kinderen. De afgelopen jaren heb ik terugkerende episodes van zeer heftige lage rugpijn. Het begint vaak met een scherpe “zweepslag”-achtige pijnscheut in mijn onderrug, waarna de pijn dagen kan aanhouden. Het voelt niet als gewone spierpijn maar meer als zenuwpijn: branderig, elektrisch of diep zeurend.
Er is een MRI gemaakt van L4/L5 (in liggende positie) waarop geen hernia of duidelijke schade te zien was. Toch blijven de pijnscheuten terugkomen.
Daarnaast heb ik duidelijke stuitpijn, vooral bij zitten. Het voelt alsof mijn stuit niet goed belastbaar is of “te laag” hangt. Zitten lukt vaak nauwelijks. Tijdens een flare ben ik zo beperkt dat ik eigenlijk alleen in zijligging op de bank kan liggen.
Rust en NSAID’s helpen beperkt. Spieropbouw of revalidatie lukt niet goed omdat elke nieuwe pijnscheut me weer volledig terugzet.
Herkent iemand dit patroon van heftige, aanhoudende zenuwachtige lage rugpijn zonder duidelijke MRI-afwijkingen, gecombineerd met chronische stuitpijn? Wat heeft bij jullie uiteindelijk echt verschil gemaakt?
- Welkom
- Arm
- - Schouder
- - Bovenarm
- - Elleboog
- - Onderarm
- - Pols
- - Hand & vingers
- Romp & hoofd
- - Rug
- - Bekken & bil
- - Buik & borst