Rectus femoris

#1
Ik heb net de zelfcheck test gedaan en als uitkomst kwam ik op: rectus femoris tendinopathie.
Voordat ik de fysiotherapeut raadpleeg, wil ik zelf eerst een manier vinden om de pijn te verminderen. Zijn er speciale oefeningen hiervoor? Als ik de oefeningen doe, moet ik dan ook pijn voelen?

Re: Rectus femoris

#2
Beste Ahh,

Wat zijn jou klachten? Wanneer heb je last? En hoe lang heb je al last

Een tendinopathie is een overbelasting blessure van de aanhechting van de pees. Welke uitkomst kwam er als tweede bij jou uit de check? De uitslag is namelijk nooit 100% zeker. Bij een overbelasting is het de kunst om rust te nemen en gedoseerd oefeningen te doen. Dus de dingen die in je dagelijks leven pijn doen, proberen te vermijden en oefeningen die te pijnlijk zijn moeten ook vermeden worden (in eerste instantie)

Goede oefeningen kunnen zijn, squat, hip-thruster en eventueel lunge, maar ook alle oefeningen voor de core stability zijn goed voor rectus femoris tendinopathie. Als de lunge of squat te pijnlijk is, kun je aanpassen of alleen starten met hip-thrusters en core stability.

Succes!

Re: Rectus femoris

#3
Beste

Ik heb al 3 à 4 weken last. Ik heb pijn als ik zit en als ik mijn knie hoog houd, bv als ik loop. Als ik jog, heb ik geen pijn.
Dit is de uitkomst van de zelfcheck: 87% rectus femoris tendinopathie; 15% Osteochondritis dissecans;
4% Reuma (reumatoïde artritis); 3% Heup artrose; en 2% Corpus liberum.

Zou ik dan gewoon verder moeten doen met core stability, maar dan het aantal doseren?

Alvast bedankt voor uw feedback.

Re: Rectus femoris

#4
Beste,

Hoe zijn de klachten begonnen? Acuut of na een ongeval of blessure? Waar zit de pijn precies?
Hoe zit jij als je pijn hebt? Kun je de pijnlijke plek ook voelen als je het aanraakt, is het dan erg gevoelig tijdens het erop drukken? Wat bedoel je precies met de knie hoog houden? Het is bijzonder dat je met wandelen wel last hebt en met joggen niet. Dan komt er juist meer kracht op de spier te staan.

Ik kan er nog niet veel over zeggen omdat ik nog niet alles weet. Maar ik vind het een vreemde klacht. Als het zo blijft of erger wordt adviseer ik je toch naar arts of fysiotherapeut te gaan.

Re: Rectus femoris

#5
Beste

In mijn vorige bericht bedoelde ik 'hardlopen' in plaats van lopen. Dus ik heb pijn als ik hardloop, skipping, hakbil doe en stretch. Maar bij het joggen heb ik geen pijn. De pijn zit aan mijn iliopsoas/bovenbeen De klachten zijn acuut begonnen.
Als ik pijn heb tijdens het zitten, leg ik iets zacht onder mijn been zoals een kussen of een sjaal. Ik kan de pijnlijke plek voelen door erop te drukken.

Re: Rectus femoris

#6
Beste,

Met een acuut moment en jou specificatie van klachten, vermoed ik tendinopathie van rectus femoris of iliopsoas., maar meeste kans rectus femoris. Maar een tendinopathie kan ook een verrekking zijn. Je hebt dus vooral last met een activiteit waar je explosief beweegt of teveel spanning op het been zet. Doe geen explosieve activiteiten, wandel veel, fiets en eventueel joggen. Doe squat oefeningen zo diep als mogelijk is zonder pijn. Ook de lunge en core stability zal ik adviseren. Heel licht rekken mag, maar niet door de pijn heen.

Het herstel kan 6 weken duren.