Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

Hallo,

Twee jaar geleden ben ik aan de buitenband geopereerd,omdat die te laks was. Vorig jaar november heb ik een klein ongelukje gehad waarbij mijn voorste kruisband is afgescheurd en mijn buitenband afgescheurd. Ik ben 1 maand geleden geopereerd. Hierbij hebben ze mijn voorste kruisband vervangen door een donorpees en tweede keer mijn buitenband. Ik kan mijn knie niet volledig strekken en er zit nog een speling in. Als ik mijn broek aan doe, dan voel ik mijn knie aan de buitenkant van mijn knie knikken. Ik voel die knikkend geluid en hoor hem ook. Hij knikt van links naar rechts. Is dit wel goed? En hoe lang duurt het dat ik mijn knie volledig kan strekken?

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

Hoi Joy,

Klein ongelukje noem je dat ;)

De knie strekken moet zo snel mogelijk weer kunnen, bij een voorste kruisband operatie staat hier maximaal zes weken voor. Maar gezien de complexiteit van jou knie zal dit een ander verhaal worden. Twee keer een operatie aan de buitenband komt zelden voor. Het knikken kan verschillende oorzaken hebben. Als je heel veel twijfelt zal ik adviseren met de orthopeed contact te leggen. Die weet hoe de binnenkant eruit ziet en hoe de band is gerepareerd, vooral omdat het de tweede keer is. En je dus ook met extra littekenweefsel zit.

Maar opzicht zolang jij je knie niet kan strekken en er nog vocht in zit, is dit de beste verklaring voor het klikken. De knie heeft nog niet de juiste stand en alles beweegt dus nog niet zoals het hoort.

Ik mag hopen dat je wel onder begeleiding van een fysiotherapeut al bent? De kniestrekking moet er echt zo snel mogelijk in komen. Een fysiotherapeut kan je daarbij helpen. Er blijft altijd vocht in de knie als de knie niet volledig kan strekken. Dus de eerste focus ligt op de kniestrekking, dan rustig kijken naar de volgende stappen.

Succes!