Revalidatie na voorste kruisband operatie

Beste,

Begin januari 2019 ben ik geopereerd. Ik heb nieuwe kruisband gekregen.
Er was een forse nabloeding en mijn revalidatie verloopt zeer langzaam.
Strekken lukt redelijk maar er zit veel spanning op mijn knie en buigen lukt niet goed. ( 60 gr ongeveer)
Fysio en chirurg hebben andere visie over de revalidatie.
Fysio wil de buiging groter maken door manueel mee te duwen op knie.
Chirurg heeft mij uitdrukkelijk gevraagd dat niet te doen maar pendeloefeningen te doen en geduld te hebben.
Heeft iemand ervaring met hydrotherapie?

gr

Fien

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

Beste Fien,

Wat vervelend dat de revalidatie zo stroef verloopt. Weet de chirurg waarom er zo weinig beweging aanwezig is?

De strekking is trouwens nog belangrijker, deze moet er echt in. Zonder strekking zal er altijd vocht in de knie blijven. Dit zou ik wel manueel doen na deze tijd. Ook de buiging zal ik manueel ondersteunen. Met pendel oefeningen kom je er niet. Maar misschien is het goed als jou fysiotherapeut en chirurg samen contact opnemen. Er zit verschil tussen manueel ondersteunen of heel hard erdoor heen bewegen. Een chirurg is meestal hier bang voor, omdat hij jou fysiotherapeut niet kent. Liever te voorzichtig dan, dat er iets kapot gaat.

Dus laat ze contact opnemen, en probeer er achter te komen waarom het niet gaat. Als je weet waarom, dan kun je ook beter de beslissing maken of het tijd nodig heeft of dat er echt wat meer manueel gedaan mag worden.

Succes!