Ontsteking hamstringpees

#1
Beste,

Ik heb twee, bijna drie maanden geleden een hamstringblessure opgelopen, namelijk ontsteking aan de hamstringpees of proximal hamstring tendinopathy.
Ik neem ontstekingsremmers. Mijn trainingen zijn dan ook aangepast. Ik heb excentrische oefeningen bij de fysiotherapeut gedaan.
Nu doe ik de oefeningen nog en ik ondervind dat de hamstrings wel sterker geworden zijn, maar ik voel de pijn nog aan het zitbeenknobbel.
De pijn voel ik vooral bij het zitten en sprinten (maximaal sprinten).

Hoe kan ik het behandelen zodat de ontsteking volledig wegtrekt?

Alvast bedankt.

Re: Ontsteking hamstringpees

#2
Beste Zefe,

Ai wat vervelend. Hamstringklachten kunnen lang duren. Maar je bent goed bezig met jou excentrische oefeningen. Daarnaast zijn ontstekingsremmers niet zo zinvol meer in deze periode.

Tendinopathie wordt een ontsteking van de pees genoemd, maar dat is het eigenlijk niet. Er zijn geen ontstekingswaarde aanwezig zeker niet na 3 maanden. Een tendinopathie van de hamstring kan verschillende oorzaken hebben. Tijdens het zitten wordt vermoedelijk de pijn geprovoceerd door de druk erop. Probeer anders te gaan zitten zodat je dit niet hebt. Deze druk geeft elke keer een belasting op de pees. Terwijl er al een overbelasting aanwezig is.

Dit is direct de oorzaak en de weg naar een goed herstel. Tendinopathie komt door overbelasting van het peesweefsel. Dus belasting omlaag en de pees rustig versterken zonder over die grens te gaan is de weg om te herstellen. Op het moment ligt de overbelasting bij jou nog in het zitten en maximaal sprinten, doe dit dan ook nog niet.

Succes!

Re: Ontsteking hamstringpees

#4
Beste,

Een tendinopathie is altijd een overbelasting. Alleen vaak wordt dit nog een ontsteking of peesontsteking genoemd, maar dat is niet waar. Vandaar dat ontstekingsremmers weinig doen. Ze verlichten alleen de pijn, omdat er ook pijnstillers in die medicatie aanwezig is. Zoals het mooi omschreven wordt is een tendinopathie een niet-ontstekingsreactie van peescellen op overbelasting (druk of trekkrachten op de pees). De kwaliteit van het peesweefsel neemt af, waardoor de pees minder belastbaar wordt. Als de belasting (training, werk) niet minder wordt blijf je elke keer een overbelasting houden. Dit kan leiden tot dusdanig verlies van peesweefsel dat niet meer kan herstellen.

Hopelijk wordt het een beetje duidelijker. Succes met het herstel je bent al een heel eind.