Internal Brace ervaringen

Goedemiddag, ivm verrekte enkelbanden en aanhoudende klachten is mij geadviseerd om tot operatie over te gaan waarbij de enkelband(en) wordt ingekort en een internal brace wordt geplaats. Ik ging en ga er altijd al bij t minst geringste doorheen alleen was dit altijd wel te overzien echter vorig jaar tijdens hardlopen flink verzwikt op een houtsnipper en waarschijnlijk was dat het extra zetje om tot dit punt te komen met aanhoudende klachten...

Ik zoek eigenlijk mensen die hun ervaring met deze operatie willen delen. Ik merk dat ik het toch best spannend vind, ook al is dit chirurgisch een kleine ingreep.
Ik lees best positieven verhalen, ook vind ik de richtlijn van ca 4mnd tot volledig herstel waarvan 1e 2 wkn gips en je vervolgens best snel mag beginnen met belasten etc ook relatief meevallen. Natuurlijk kan een herstel altijd tegenvallen en/of zien ze misschien ook wel meer schade tijdens de operatie als alles open ligt, maar zo'n eerste prognose voelt allang beter als dat ze bijv. 6 wkn gips en minimaal 1 jaar revalideren zeggen. :)
Op zich kan en doe ik "gewoon" alles nu alleen gaat dit wel met ups en downs, wisselt van weinig klachten tot ineens weer een periode met veel klachten. Mijn enkel is gewoon zeer instabiel en ik ben dat getob ook echt zat. Ik sport graag en wil dit ook blijven doen.

Is er iemand die nu met een internal brace rondloopt en/of in dit traject zit in dit leest of iemand kent wellicht, ik lees graag eens uw ervaring.

Alvast bedankt.

Re: Internal Brace ervaringen

Hoi,
Ik heb deze operatie gehad en het herstel viel mij idd heel erg mee!
Bij mij duurde het wel langer dan gemiddeld en is het resultaat ook niet helemaal zoals gehoopt, maar dat komt door andere problemen die ik met datzelfde been en voet heb.
Mijn fysiotherapeut heeft meerdere patiënten die ook dezelfde operatie gehad hebben en die waren allemaal zoals jij schrijft na 4 maanden weer volledig hersteld.
Dus die kun je als positief beschouwen.

Groetjes Elise.

Wow Elise, dat klinkt positief idd. Mag ik weten wie die fysio is? Iemand met specifieke ervaring is top! Geen idee of dit in de buurt is, maar wellicht kan ik hem anders connecten met de fysio die mij uiteindelijk gaat begeleiden om anders wellicht te helpen met een goed behandelplan. Als dit niet is gewenst wegens privacy dan kan t natuurlijk ook via een persoonlijk bericht. Ik hoor het graag.

Het is geen hele ingewikkelde revalidatie hoor, als jij naar een sportfysiotherapeut gaat, die ervaring heeft met enkelblessures, zal die je heel goed kunnen begeleiden.
Er werd mij trouwens vanuit het ziekenhuis aangeraden om al voor de operatie naar de fysio te gaan en met oefenen/trainen te beginnen.
Omdat je het dan na de operatie zo weer op kunt pakken, je lichaam kent het kunstje al, om het zo maar te zeggen.
En hoe fitter je bent, hoe sneller je over het algemeen herstelt.

Ik ben in september 2024 geopereerd en ook o.a.een internal brace. Ook ben ik gelijk geopereerd voor mijn kraakbeen dus ik had 2 in 1. Hierdoor mocht ik al 6 wkn niet lopen.. en dat merk ik nu in mijn herstel. Ik begon al met 2-0 achterstand. Het is een lang proces maar met een goede fysio is het echt uiteindelijk een weg omhoog. Maar de tegen mij js gezegd 9 mnd tot een jaar... dan moeten de meeste pijntjes etc weg zijn.
Succes!