Lage rugpijnen

Hello;
Ik heb dagelijks pijnen in mijn onderrug L3L4 en deze straalt uit het midden naar de linkerzijde op de hoogte van mijn heup. Er zijn reeds driemaal RF denervaties toegepast zonder resultaat.
Ik slik dagelijks s'morgens een tradonal retard 50mg en ook paracetamols en s'avonds nogmaals een tradonal retard 50 mg.
Dit helpt de pijn verminderen maar heel tijdelijk en niet voldoende. Telkens als ik s'morgens ontwaak voel ik pijn in het midden van mijn onderrug. Is dit te wijten aan een beknelde zenuw van de tussenwervelschijf of een discus bulging . Reeds verschillende malen epidurale injecties gekregen tegen ontsteking van de facetgewrichtjes. Maar allemaal zonder een vermindering van de rugpijnen. Als ik opsta en loop, zit verminderen de pijnklachten. Tijdens lopen en staan voel ik geen pijn in mijn benen of voeten. De neuroloog zei ook dat ik geen hernia had.
Is het mogelijk om met een MRI scanner een beknelde zenuw te zien ?
Graag uw inzicht hierover.
Gilberto

Re: Lage rugpijnen

Hoi hoi,

Wat vervelend van de klachten. Dat is zeker mogelijk om met een MRI daar inzicht in te krijgen. Alleen een neuroloog zal dat niet vaak uitvoeren, omdat het niets veranderd in de behandeling. Als de injecties niet werken zal daar het probleem niet zitten, en een hernia is volgens de neuroloog niet de oorzaak. (wat gezien je klachten logisch is)

Heb je al fysiotherapie gehad voor je pijnklachten? Dit kan echt wel helpen!

Succes

Fysiotherapeute schreef:
30 aug 2024, 10:00
Hoi hoi,

Wat vervelend van de klachten. Dat is zeker mogelijk om met een MRI daar inzicht in te krijgen. Alleen een neuroloog zal dat niet vaak uitvoeren, omdat het niets veranderd in de behandeling. Als de injecties niet werken zal daar het probleem niet zitten, en een hernia is volgens de neuroloog niet de oorzaak. (wat gezien je klachten logisch is)

Heb je al fysiotherapie gehad voor je pijnklachten? Dit kan echt wel helpen!

Succes
Vriendelijk dank voor uw antwoord. Komt de pijn in de onderrug uitsluitend van de artrose van de tussenwervelschijf of kan die ook komen van een beknelde zenuw ?Ik heb een botscan laten maken en daarop is geen bot of tumor te zien. Maar als ik u goed begrijp kan en neuroloog met zijn behandeling niets verhelpen aan een beknelde zenuw. Moet ik daarvoor bij een neurochirurg gaan? Als ik in de plaats van tradolan retard 50 mg of tramadol retard 50 mg een cymbalta 60 mg inneem, is dit mogelijk en kan ik onmiddellijk stoppen met tradonal retard 50 mg? Voordat ik tradonal retard 50 mg innam, kreeg ik inspuitingen met Diclofenac 75mg /3ml en toen ik een cymbalta 60mg innam had ik minder pijn in mijn onderrug en en uitstraling naar de linkerzijde. Hoe kan een fysiotherapeut helpen voor mijn pijn in de onderrug? Graag uw advies hierover? Dank bij voorbaat. Stepano

Hoi Stepano,

Over medicatie weet ik niks, daar moet je echt je arts voor raadplegen. Pijn in de rug komt niet van een beknelde zenuw. Een beknelde zenuw doet pijn in het verlengde van de zenuw niet in de onderrug.

Juist leren bewegen dat helpt het beste bij dit soort klachten. Hetzelfde voor atrose in andere gewrichten, is nu ook voortaan het beleid eerst 12 weken trainen onder begeleiding van een fysiotherapeut. Dan eventueel verder behandelen.

door bewegen maken je gewrichten gewrichtsvloeistof aan. Wat je kan vergelijken met smeermiddel van scharnieren ;). Maar in het gewrichtsvloeistof zitten ook stofjes die pijndempend kunnen werken. Daarbij krijg je meer doorbloeding, en doorbloeding zorgt voor herstel. En artrose blijft artrose, maar de pijn moet wel minder kunnen worden.

Het kraakbeen kun je vergelijken met een spons water. Knijp je erin dan gaat het vocht eruit, laat je los dan kan er weer vocht in. Laat je hem uitdrogen (niet belaten van het kraakbeen) dan wordt hij poreuze en vindt er weinig beweging meer plaats. Knijp je er continu in (belast je het kraakbeen continu) dan raakt het ook uitgeput