Re: Enkelbreuk

Kendal schreef:
31 jul 2024, 21:31
Vandaag de 31ste juli: nog steeds dikke enkel en deels volle voet. Vooruit denkend ga ik morgen verder met Fysiotherapie aan huis. Veel gebeld en gechat: de kringloop blijft: 1. Bellen oid met een door de zorgverzekeraar geaccrediteerde fysio, 2. vragen om thuisfysio (en of dat verzekerd is), 3. Contact met poly chirurgie 4. Verwijsbrief aan fysio en 5. Hopelijk komt het dan goed.. Had jl. maandag een 2e looprek besteld voor de 1e verdieping (was op mijn billen omhoog geklommen en dat lukt mij). As. vrijdag wordt mijn 2e looprek bezorgd. Ik hoop dat ik daarna eindelijk boven ook mijn eigen ding mag starten. Mijzelf beter te kunnen verzorgen (hoe in mijn bad-douche te komen en vooral er weer zonder kleerscheuren eruit), mijn dan 10 weken niet geziene bed verschonen en eindelijk mijn eigen waardigheid herstellen.
Vandaag 3 augustus: TOP, heb nieuw looprek ontvangen en (nee, ben geen influencer!) een inklapbaar soort. Voor mijn hoogte beter in te stellen alsook prima mee te nemen als je mee mag in de auto en nog niet die balans hebt. Deze ga ik morgen omhoog trekken naar de 1ste en daar na 10 weken misschien.. dromen,
Verder vandaag 3 uur geoefend en het gaat goed: mooi zal het nooit meer worden maar eerlijk? Over 2 maanden ga IK GEWOON WEER LOPEN.

3 weken geleden heb ik mijn kuitbeen gebroken, ter hoogte van mijn enkel .
Het was kennelijke een simpele breuk, want alleen gips zou moeten kunnen volstaan.
Vanaf vandaag mocht ik mijn gipsenkel voorzichtig gaan belasten,. Steunen op mijn hak gaat wel aardig. Maar het lijkt wel of ik mijn voet niet plat en recht neer kan zetten, het voelt een beetje alsof er ergens een botje moet knakken / op zijn plek moet springen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoi Diana,

Dit kan zeker en komt regelmatig voor. Hopelijk is je voet wel goed ingegipst. Zodat hij niet in een licht gebogen positie stond (tenen naar beneden) dan verkort alles en duurt het lang voordat dit weer terug is.

Mijn advies nu zal zijn om naar een fysiotherapeut te gaan die jouw verder kan helpen.

Succes

Voor degene die ervaringen zoeken, ik heb ook eerder op dit forum gereageerd.
Ik heb begin januari mijn enkel op 3 plekken gebroken door een ongelukkige val op straat toen er ijzel was, kan sinds augustus nu eindelijke weer de trap af zoals het hoort, voet voor voet en het gaat ook opeens soepel, kan eindelijk al mijn oude schoenen weer aan, de hoge hakken laat ik wel nog even in de kast :) en ik loop nu gemiddeld 7/8000 stappen per dag.

Kan eindelijk zeggen dat het hersteld is en ik mijn bewegingsvrijheid volledig terug heb/voel, buiten de stijfheid s'ochtends bij het opstaan, dan heeft mijn enkel een paar minuten nodig om op te "starten". Vocht rondom de enkel heb ik nog wel maar ook dit wordt steeds minder.
Sterkte en succes aan iedereen die nog midden in het proces zit.

Hoi Simone88, wat een positief bericht en ik ben blij voor je. Mijn 3 voudige breuk en bandenletsel van 21 december zijn helaas nog niet zo ver genezen als bij jou maar het gaat nog steeds vooruit. Gewoon lopen is geen probleem, lang staan ook niet. Van lang zitten wordt mijn been snel stijf, ik werk op kantoor. Op vakantie steile heuvels af, rotsachtig terrein of gladde trappen naar beneden naar een waterval zijn nog lastig. Alles omhoog, steil pad of trap is geen probleem. En de trap thuis af gaat steeds iets beter maar nog niet zoals het moet. En op sokken lopen gaat me lastiger af dan op schoenen, ik heb op sokken nog minder grip. Ik heb nog steeds fysiotherapie en hou de moed erin na 8,5 maand, ik boek nog steeds vooruitgang. Fijn dat je ons op de hoogte hebt gehouden.

Gast schreef:
03 aug 2024, 20:54
Vandaag 3 augustus: TOP, heb nieuw looprek ontvangen en (nee, ben geen influencer!) een inklapbaar soort. Voor mijn hoogte beter in te stellen alsook prima mee te nemen als je mee mag in de auto en nog niet die balans hebt. Deze ga ik morgen omhoog trekken naar de 1ste en daar na 10 weken misschien.. dromen,
Verder vandaag 3 uur geoefend en het gaat goed: mooi zal het nooit meer worden maar eerlijk? Over 2 maanden ga IK GEWOON WEER LOPEN.

@Simone88

Wat een ontzettend fijn bericht zeg! Ben oprecht blij voor je. Die hakken zou ik ook nog niet durven hoor. Eerst maar genieten van het moment zoals het nu gaat :)

@Berlinda,

Ook bij jou ben ik blij om te horen, dat het nog steeds vooruit gaat. Ik denk dat het bij jou wat meer tijd nodig heeft vanwege het bandenletsel.

Bij mij gaat het met de enkel die gebroken was hartstikke goed, bijna als vanouds. De enkel die uit de kom is geweest, dus met bandenletsel blijft achter qua herstel, maar ook daar zit nog wekelijks vooruitgang in.
Ik heb 2 weken geleden 8,5 km gelopen en was hier zo ontzettend blij mee.
Ze zijn de enkel die uit de kom is geweest ook aan het mobiliseren, dus met behandeling proberen soepeler te krijgen en dit lijkt blijvend resultaat te hebben. Komende week heb ik weer zo'n behandeling. Tevens heb ik ook nog steeds 2 x per week een uur fysio.
Ik heb zelf voornamelijk nog wat moeite met trap af lopen, maar voor de rest kan ik bijna alles weer.
Ik heb afgelopen week zelfs weer de ramen gewassen en ben verder gegaan, waar het de vorige keer mis is gegaan ;)

Hallo allemaal.

Tijdje terug.
We zijn inmiddels 6 maanden verder.
( maart mijn linker enkel op 3 plaatsen gebroken en m’n rechter enkel m’n enkelbanden gescheurd)
Ben inmiddels weer volledig aan t werk ( 4dagen van 4 uur)
Krijg 1x per week fysio.
En we gaan goed vooruit.
We trainen veel aan mobiliteit en stabiliteit.
Nu heb ik sinds vandaag veel pijn aan de enkel die gebroken was ( + plaatje en 7 schroeven)
Het lijkt alsof de schroeven pijn doen ofzo.
Onwijs veel pijn als ik erop duw.
Zoiezo is alles nog gevoelig. M’n benen neerleggen moet altijd nog met een kussentje eronder.
En na een drukke dag ervaar ik ook veel pijn en ga ik steeds manker lopen.

Ervaart iemand met schroeven en plaatje ook pijn met bewegen of aanraking?
Woensdag bespreek ik dit ook nog met de fysio.
Want word er erg onzeker door.

Wat een lange weg is dit zeg! :-(

Hoi Sandra,

Ik voel af en toe het plaatje als ik er op lig. Het doet niet echt pijn, maar is wel een vervelend gevoel. Zolang het geen pijn doet, laat ik het voor wat het is, want ik zit niet te wachten op nog een operatie, maar als ik pij ga krijgen zal ik wel overwegen om het er weer uit te laten halen.
Heb jij trouwens ook nog steeds last van stijfheid als je opstaat? Dat ervaar ik namelijk wel en ook een beetje pijn op het moment dat ik wakker word. Maar als ik dan een beetje gelopen heb, is het gelukkig zo weer over.
Het is inderdaad een behoorlijke weg die we moeten gaan. Soms frustreert het ook wel hoor, maar zolang er vooruitgang in zit, zetten we door.

Hallo Sandra en Shir,

Vandaag is het precies 9 mnd geleden dat ik van de trap viel🙄. Nog 2 keer per week fysiotherapie en het gaat echt de goede kant op maar het gaat langzaam. Stijf in de ochtend en stijf na lang zitten. Trap af lopen is nog lastiger en de flexibiliteit van de enkel is nog niet terug. Gewoon wandelen gaat prima, op oneffen terrein wandelen geeft altijd een reactie achteraf. De geopereerde plekken met het ijzerwerk erachter blijven wat gevoeliger, de ene dag meer dan de andere dag. Er is ook nog zwelling. Geen pijn. Ik heb gehoord en dat ook zelf ervaren dat bij weersomslag, vochtigheid, kou de breuken en het ijzer een reactie/pijn kan veroorzaken. Dan is het gevoeliger. Misschien heb je daar nu last van Sandra? Ik zal het er zelf niet snel uit laten halen, kans op infectie en weer een operatie en weer een stap terug in herstel. Hou vol!