Re: Achillespeesruptuur

8 maart achillespees afgescheurd, geen operatie gehad.
2 weken gips 4 weken brace toen 2 weken loopgips en op 90graden gezet.
37 jaartjes jong
Vanaf ong 10 mei fysio 2x per week.

Nu 4 maanden later.. wandel ik al pittig veel, mag een beetje joggen, Hellingshoek 3 a 4 % op de loopband.
En pittig veel plyometrische oefeningen.
Gaat nu stukke beter voor me ook veel zekerder. Over 2 maanden weer padellen ;) duurt allemaal lang maar nu tevreden hoe mijn pees hersteld en weer dun wordt.

Ff bikkelen, dan komen we er weer bovenop!

Gasten schreef:
12 jul 2024, 11:12
Hi Sonja

De eerste dagen van loopgips kon ik nog niet echt lopen was wennen . Naar een paar dagen liep ik wel en dat was fijn. Bij mij ging lang staan niet echt omdat mijn voet vol liep en ging kloppen. Loopgips is wel fijn.
Gr en heel veel succes
Paulien schreef:
12 jul 2024, 15:53
Loopgips is idd fijn hoor. Liep na een paar dagen redelijk goed weg zonder krukken.

ik ben sinds n paar dagen uit het gips na 6 weken gips. Vind het nog erg tegenvallen. Een echo gehad bij de fysio maar me pees was erg dik. Veel vezels waren ook weg. Een paar hele stukken zwart. Iemand ervaring? Komt dit nog goed?

Gr
Dank jullie wel voor het vlotte antwoord!

Ik kan er minimaal op staan met krukken.. Heb nu net mijn loopgips.. Ben benieuwd! Lijkt me fijn om weer wat minder te moeten balanceren op dat andere been! Ik moest iig iets van 20x per dag een klein stukje met krukken gaan "lopen" met mijn loopgips dat ze zeiden in het ziekenhuis... Ik vind het wel eng om er op te steunen. Als ik morgen lekker uitgeslapen ben ga ik wel kijken hoeveel ik er op kan steunen. Lijkt me dat me voet zelf wel aangeeft wanneer het teveel is en aangeeft wat wel/niet kan... Ik kan al wel een beetje afrollen met mijn voet maar met heel weinig gewicht erop. Ik vind het heerlijk om weer rechtop te kunnen staan wel zeg!

Bij mij is mijn onderbeen bij spoedpost gegipst met voet in spitsstand. Dat zware gips werd na een week vervangen door kunststof. De voet iets platter en onder de voet een hakje. Over de voet een soort schoen. De bedoeling is dat deze kunststof gips met loopschoen 3 weken blijft zitten. Ik word geacht dagelijks te lopen. Dat gaat redelijk zelfs zonder krukken Echter veij snel last van stuwing in de tenen en pijn in scheenbeen. Schijnt normaal te zijn. Volgende week gaat gips eraf en dan achillotrain. Zelf denk ik dat pees nog niet sterk genoeg is om het onderbeen in de juiste positie te houden. Biedt de achillotrain wel voldoende bescherming. Wat is beter achillotrain of brace met loopvlak?

Paulo schreef:
18 jul 2024, 16:30
Bij mij is mijn onderbeen bij spoedpost gegipst met voet in spitsstand. Dat zware gips werd na een week vervangen door kunststof. De voet iets platter en onder de voet een hakje. Over de voet een soort schoen. De bedoeling is dat deze kunststof gips met loopschoen 3 weken blijft zitten. Ik word geacht dagelijks te lopen. Dat gaat redelijk zelfs zonder krukken Echter veij snel last van stuwing in de tenen en pijn in scheenbeen. Schijnt normaal te zijn. Volgende week gaat gips eraf en dan achillotrain. Zelf denk ik dat pees nog niet sterk genoeg is om het onderbeen in de juiste positie te houden. Biedt de achillotrain wel voldoende bescherming. Wat is beter achillotrain of brace met loopvlak?
Vanuit het ziekenhuis krijg ik over een week ook enkel een achillotrain. Ik heb al een achillotrain vanwege dat ik vaak een peesontsteking heb in mijn andere voet. Dus ik weet wat de achillotrain doet en voelt.

Ik heb zelf een Vacoped aangeschaft omdat ik een kluns ben en vaak ook misstappen maak. Dus ik ben bang dat ik met een misstap hem opnieuw afscheur... Nu kan ik dan straks met de achillotrain elke dag oefenen en beginnen met fysio oefeningen e.d.. en de rest van de dag rondhobbelen en de dagelijkse dingen doen in de Vacoped. Bijvoorbeeld ook naar de sportschool e.d.

Het is fijn dat dit forum er is want ook mijn ervaring met het ziekenhuis laat te wensen over. Op de SEH gips in spitsstand, het enige wat bij iedereen gelijk is ongeveer. Daarna zou ik nog 2x 2 weken gips krijgen. 2 weken later bleek ik verkeerd geïnformeerd te zijn en kreeg ik tape, 2 weken en daarna nog 2 weken tape. Toen ze mij dat had verteld kwam de arts binnen en die zei dat hij zelf zou kiezen voor de achillotrain. Tape zat er al om dus laat maar zitten en dan 2 weken later de achillotrain. Volgens mij had niemand dit protocol gehad dus bij deze nog een nieuwe variant ;-) Nu vanaf 19 juni zit ik bijna op 5 weken en kan ik met de achillotrain en krukken al best prima lopen, moet er niet aan denken om 6 weken gips te hebben gehad zoals ze mij hadden voorgesteld. Voor het herstel van spieren kan ik mij voorstellen dat er langzaam meer voor de methode van achillotrain wordt gekozen maar je moet wel ontzettend voorzichtig zijn want de bescherming is minder dan met gips/tape. Ik start na de volle 6 weken pas met fysio vanwege het geld, lang leve de zorg in NL. Hopelijk krijg ik snel weer wat kracht terug want dat is echt helemaal weg.

Vraagje: ik heb net 5,5 week gips achter de rug. Ik heb nu de achillotrain gekregen! Hoe lang duurde het bij jullie voor je op je voet kon staan. En hoe lang duurde het voor je kon stappen. En hoe lang duurde voor je netjes kon lopen?

Alvast bedankt!
Sonja

Sonja schreef:
26 jul 2024, 17:57
Vraagje: ik heb net 5,5 week gips achter de rug. Ik heb nu de achillotrain gekregen! Hoe lang duurde het bij jullie voor je op je voet kon staan. En hoe lang duurde het voor je kon stappen. En hoe lang duurde voor je netjes kon lopen?

Alvast bedankt!
Sonja
Dat ligt eraan wat je definitief van staan is. Gewoon staan belast op 2 voeten ging bij mij op de 1e dag van de achillotrain, begin week 4 vanaf de ruptuur. Op 1 been staan (traplopen) duurde een weekje langer, week 5 vanaf ruptuur. Stappen zonder krukken doe ik nu ook, einde week 5. Netjes lopen gaat voor ons beiden nog wel even duren vrees ik.

Op me been, van de ruptuur, staan kon ik dezelfde dag al van de ruptuur. Alleen niet op de bal van me voet. Alleen op me hiel. Nu, na 3 maanden, eigenlijk ook nog niet. Is gewoon een stuk zwakker dan me 'gezonde' enkel. Vooral me kuitspieren. Merk dat ik nog erg afhankelijk ben van me hiel. Lopen, en trap lopen, gaat wel. Trap lopen doe ik nu niet meer eerst met twee voeten op één trede maar om en om. Wel voor de zekerheid met hele voet op de tredes. Moet er alleen aan denken dat ik niet te grote stappen neem, als ik loop, want dan voel ik het nog erg trekken in me achillespees. En kan je vertellen dat dit niet prettig loopt/voelt. Ben nu al paar weken bezig met fysiotherapie en ze zegt dat het er wel beter uitziet ziet. De oefening met op de bal van je voeten staan en gewicht dan van de ene naar de andere overbrengen, en weer terug, is nog wel drama. Voelt echt alsof ik elk moment door me zwakke enkel kan klappen maar gaat wel al beter dan de eerste keer gelukkig. Tis gewoon een lang project. Gemiddeld 6 maanden dat je weer een beetje 'normaal' kan lopen/sporten ofzo. Duurt echt veel langer dan dat ik me voorgesteld had. Zit nu op 3 maanden sinds dat ik me achillespees afscheurde. Las hier ook dat iemand na 9 maanden nog steeds 2x per week naar fysiotherapie gaat. Hoop echt dat het herstel sneller gaat met me.

Kleine update. Ben inmiddels 6 maanden verder. In de ochtend en na zitten blijft het stijf. Maar ik loop het er snel uit. Kan lang wandelen zonder problemen. Helling van 8 a 9% voor halfuur gaat ook goed. En weer rustig aan begonnen met tafeltennissen, daar was het bij gebeurd. Best tevreden dus en ik hoop dat het stijve gevoel ook weg gaat de komende maanden.