Re: Achillespeesruptuur

#131
Hi,

Ik heb dit forum tijdens de eerste weken van mijn achillespees ruptuur meerdere keren doorgespit dus het leek me fair zelf ook mijn ervaring te delen!

Ik heb tot nu toe gelukkig een heel goed herstel. 4 november mijn achillespees afgescheurd, 14 november geopereerd met daarna 1 week gips dat ik niet mocht belasten en daarna 5 weken een soort gipsen brace die in in het ziekenhuis aangemeten heb gekregen. Deze brace zorgde vooral dat mijn voet in 90 graden bleef staan. De brace mocht ik volledig belasten en moest ik 24 uur per dag om houden. Alleen met douchen (op een douche kruk) mocht deze af.

Ik ben direct de dag na mijn operatie begonnen met 3x in de week fysiotherapie. Ik mocht mijn achillespees zelf uiteraard niet belasten maar ben direct begonnen met oefeningen voor mijn bovenbeen en billen om deze sterk te houden/maken. Daarnaast kreeg ik elke sessie pads met elektroden op mijn kuit die met kleine schokjes zorgden dat mijn kuitspier zich bleef aanspannen. Ook om deze niet zwakker te maken dan deze al was.

Na 5,5 week mocht de brace af en kreeg ik uit het ziekenhuis de boodschap; je mag alles weer doen. Succes! Toen ik doorvroeg of ik ook mocht autorijden kreeg ik een beetje schamper terug; dat gaat je voorlopig nog niet lukken. Tot zover de begeleiding uit het ziekenhuis. Dus door bij de fysio. Detail in mijn verhaal is dat we op 2 januari op wereldreis zijn vertrokken. Ik had dus een behoorlijke deadline in mijn hoofd om weer te kunnen lopen. Op 22 december ging de brace eraf en dus 11 dagen later gingen we weg.

Het lopen gaat per week beter. De eerste week was heel stijf en bleef het echt bij hinken. Op Schiphol had ik nog een rolstoel nodig om naar de gate te komen. Ondertussen zijn we ruim 10 weken na de operatie verder en gaat het eigenlijk heel erg goed. We lopen elke dag minimaal 10.000 stappen en ook op het strand lopen of zelfs wat lichte heuveltjes omhoog gaat goed. Mijn voet is welke elke avond flink dik maar dat is de volgende ochtend weer weg. Ik blijf fysio volgen, mijn fysiotherapeut stuurt me elke week nieuwe oefeningen in een video.

Ik zou echt iedereen willen adviseren om zo snel mogelijk te starten met fysiotherapie dit heeft voor mijn gevoel echt heel veel verschil gemaakt in mijn herstel tot nu toe. Daarnaast ben ik nu elke dag veel in beweging omdat we op reis zijn, dat helpt denk ik ook echt. Belasten! In de komende maanden hopelijk verder herstellen en sterker worden zodat ook langere afstanden en bergen weer een optie worden! Succes iedereen met zijn/haar herstel!

Re: Achillespeesruptuur

#132
Hoi,

Bedankt aan iedereen voor het delen van jullie ervaringen. Ik wil ook graag mijn ervaring delen en heb een vraag. Mijn achillespees is afgescheurd en op advies van de arts heb ik gekozen voor een conservatieve behandeling. Dat betekent 3 keer 2 weken gips, waarbij je vanuit een spitsstand naar een hoek van 90 graden gaat. Vandaag zit ik op 6 weken. Mijn gips is verwijderd en nu draag ik een achillotrain met een hakje. Ik kreeg er ook een extra hakje bij dat in mijn andere schoen moet. Ik mag lopen en zelf mijn voet strekken (dorsiflexie).

Echter, ik lees zoveel verschillende protocollen. Wat mij opvalt, is dat bij een Vacoped-behandeling je tot en met 8 weken in dat laars zit en pas daarna mag gaan lopen zonder de Vacoped. Dit betekent dat je tot die tijd niet mag strekken (dorsiflexie). Sommigen raden zelfs dorsiflexie af tot en met week 8 omdat dit mogelijk kan leiden tot een langere achillespees. Met een langere achillespees zou je minder kracht kunnen hebben. Ik heb dit ook met mijn arts besproken, en die vertelde me juist dat ik na 6 weken moet beginnen met bewegen, anders krijg ik mogelijk een te korte pees. Dus ik weet het niet meer. Is het nu verstandig om na 6 weken te gaan lopen of toch te wachten tot 8 weken?

Re: Achillespeesruptuur

#133
Hoi,

Ik heb een week geleden m’n achillespees gescheurd en er is voor de conservatieve behandeling gekozen. Was verbaasd dat dit voor je wordt besloten maargoed. Ik dacht ze zullen dit wel beter weten. De eerste dagen was het nog wel wat gevoelig maar. Nu een week verder begint m’n kuit tijdens het lopen met krukken heel veel zeer te doen. Voelt als kramp en stijfheid. Is dit een teken dat de achillespees weer vast aan het groeien is?

Groetjes

Re: Achillespeesruptuur

#135
I sometimes underestimate the gravity of this injury.

I had a rupture of 90% in my achillestendon. 2 months platter and now trying to return back to normal life.

3/4 sessions of kine a week and although I am noticing mobility improvements, I feel I can't see the end of it. (first 12 done)
Feeling quite disharded at the moment, no running, barely walking normal. The effort and time that goes into the sessions with the kine make me feel I don't do anything else apart working and doing exercises with the kine.

Hope this feeling will pass.

thanks

Re: Achillespeesruptuur

#136
Mijn achillespees is afgescheurd op vrijdag middag 17.00 uur. De huisartsenpost vond het niet nodig dat ik zou komen. Het zou een zweepslag zijn. Ik heb al 8 jaar chronische ontsteking van de achillespees. In 2019 heb ik mij verstapt. Binnen een minuut was mijn was mijn enkel en kuit blauw en dik. De trauma arts van toen zei een verbandje en paracetamol. In 2021 ben ik geopereerd. 2 breuken in mijn voet hersteld, de enkelband weer gemaakt. En er is een stukje bot weggehaald op mijn hiel. Daar schuurde de achillespees overheen.

2 weken na de heftige pijn van wat een zweepslag zou zijn naar mijn eigen huisarts gegaan. Zij zei dat mijn enkel moest worden ingetaped door de fysiotherapeut. Deze schrok toen hij zag hoe dik en blauw mijn enkel was. Hij zag met zijn echo apparaat dat de achillespees is afgescheurd. Nu heb ik bijna 2 weken gips. Woensdag wordt er een minder spitse gips aangelegt. Ik vraag me af hoe dit allemaal zal gaan.

Ik kon al nooit zonder pijn lopen. Al 8 jaar niet. 3x per jaar krijg ik stroomstootjes in mijn kuit waardoor ik iets minder pijn heb. Ketamine helpt niet. Kreeg ik hiervoor van de anesthesioloog. Ik vraag me af of de achillespees zo nog aan elkaar gaat groeien. 2 en halve week hebben ze mij er mee door laten lopen. Ben er in die 2,5 week continue weer door heen gezakt.

Ik voel me al jaren niet serieus genomen. Sporten zal nooit meer lukken. De meeste schoenen kan ik niet verdragen. Ook niet de aangepaste door een speciale schoenmaker.

Ik vraag me af, zal ik nog weer kunnen lopen? 24 mei ga ik trouwen. Ik hoop dat ik dan een klein beetje kan lopen.

Re: Achillespeesruptuur

#137
5 weken geleden mijn achillespees volledig afgescheurd met padel. Ontzettend balen en realiseer me dat het herstel maanden gaat duren. In week 1 gips aansluitend week 2 gestart met de achillotrain. Van 2 krukken naar zelfstandig stapvoets lopen binnen 2 weken. Momenteel zit ik in week 5 van deze blessure, en wordt ik met 2 weken weer in het ziekenhuis verwacht voor de laatste check. Ik voel en zie dat de pees weer aan het hechten is en ben inmiddels weer grotendeels aan het werk (in de hulpverlening). In de avond vooral rust op de bank. Langere afstanden lopen, fietsen e.d. gaat absoluut nog niet. Alles op zijn tijd belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Voor iedereen die dit meemaakt kop op! Deze blessure vraagt veel geduld en mentale discipline. Uiteindelijk overwin je ook deze vervelende blessure.

Re: Achillespeesruptuur

#138
Samir1979 schreef:
04 mar 2024, 23:34
5 weken geleden mijn achillespees volledig afgescheurd met padel. Ontzettend balen en realiseer me dat het herstel maanden gaat duren. In week 1 gips aansluitend week 2 gestart met de achillotrain. Van 2 krukken naar zelfstandig stapvoets lopen binnen 2 weken. Momenteel zit ik in week 5 van deze blessure, en word ik met 2 weken weer in het ziekenhuis verwacht voor de laatste check. Ik voel en zie dat de pees weer aan het hechten is en ben inmiddels weer grotendeels aan het werk (in de hulpverlening). In de avond vooral rust op de bank. Langere afstanden lopen, fietsen e.d. gaat absoluut nog niet. Alles op zijn tijd belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Voor iedereen die dit meemaakt kop op! Deze blessure vraagt veel geduld en mentale discipline. Uiteindelijk overwin je ook deze vervelende blessure.
Altijd vrij om ervaringen te delen met anderen. Je staat er niet alleen voor!

Re: Achillespeesruptuur

#139
hallo, m'n achillespees volledig in 2en gescheurd tijdens m'n vakantie in Spanje, daar geopereerd. Nu, 7 maanden later kan ik helaas nog niet goed lopen en krijg meer pijn tijdens oefeningen op de loopband of andere oefeningen. De dag erna is m'n enkel stijf en stram Word er moedeloos van. Fysio helpt me redelijk, maar kan toch niet eindeloos zo doorgaan? Iemand goede tips voor me?

Re: Achillespeesruptuur

#140
Mathijs schreef:
03 feb 2024, 09:26
Hoi,

Ik heb een week geleden m’n achillespees gescheurd en er is voor de conservatieve behandeling gekozen. Was verbaasd dat dit voor je wordt besloten maargoed. Ik dacht ze zullen dit wel beter weten. De eerste dagen was het nog wel wat gevoelig maar. Nu een week verder begint m’n kuit tijdens het lopen met krukken heel veel zeer te doen. Voelt als kramp en stijfheid. Is dit een teken dat de achillespees weer vast aan het groeien is?

Groetjes
Dag Mathijs,

Ik heb na een week, nu een vacoped. Hoewel ik de eerste week eigenlijk geen klachten had, heb ik deze nu wel. Mijn kuit doet veel pijn, vooral als ik mijn voet naar beneden houd. Klinkt zoals bij jou. Hoe is het bij jou afgelopen?
cron