Re: Costochondritis, eigen ervaring en tips

#11
Mag ik inbreken op dit draadje?

Ik loop al een paar jaar met af en toe pijnlijke steken op de borst. Meestal links op 1 plek, maar soms ook rechts.
Nu is het wel zo dat het dagenlang goed kan gaan, zonder ook maar 1 steek.

De pijn komt uit het niets op en is meestal binnen een minuut ook weer weg, soms pas na een half uur. Ik kan heel soms de pijn triggeren, door diep in te ademen. Maar meestal wordt het niet erger bij bewegen of ademen.

Mijn verhaal komt dus niet helemaal overeen met wat ik hier lees. Zou het dan toch Tietze kunnen zijn, zoals mijn huisarts aangeeft?

Re: Costochondritis, eigen ervaring en tips

#12
Hallo allemaal,

Ik ben 44 jaar, tot voor kort gezond zonder problemen. 2,5 jaar geleden voelde ik lichte steken in mijn borst, die zo nu en dan kwamen. Toch maar naar de dokter gegaan en een hartonderzoek gekregen nadat aanvallen van pijn op borst steeds heftiger werden. Hart was prima in orde en de cardioloog noemde toen voor het eerst dat het wellicht een "houding" probleem was. Ik nam dit in eerste instantie niet heel serieus aangezien de klachten dermate vervelend waren dat ik niet dacht dat dit verband kon hebben. Na verloop van tijd bleven de klachten aanhouden en ook ietwat veranderen. Ik begon er nu ook overmatig bij te boeren, soms wel dagenlang 40x per uur. Gevolg was dat ik veel last van mijn rug en zij erbij kreeg. Het eten liep ook niet lekker weg. Levensstijl was in de tussentijd al aangepast zonder al te veel resultaat. Weer terug naar de huisarts, toen maagzuurremmers voorgeschreven gekregen. Trouw geslikt zonder enig effect, vervolg was gastroscopie. Geen afwijkingen gevonden. Het ging erna iets beter en zelfs eventjes klachtenvrij, ik had een voorste kruisband operatie waardoor ik 6 weken eigenlijk alleen maar gelegen had. Een paar maanden later van de een op de andere dag begon ik me weer beroerd te voelen, hele tijd drukopbouw in mijn borst met belabberd gevoel en vervolgens boeren. Weer last dat er eten niet goed weg liep. Na het drinken van alcohol werden de klachten alleen maar erger. Uit wanhoop weer naar de huisarts, echo van de bovenbuik, thoraxfoto, 24 uurs zuurmeting in de slokdarm en drukmeting van de slokdarm. Alle onderzoeken met positieve uitkomst...echter de klachten bleven. Ben ondertussen op advies van fysio naar osteopaat gegaan. Ik ben helemaal niet van alternatieve geneeswijze maar puur uit wanhoop geprobeerd, helaas had dit ook geen effect. MDL arts vertelde me dat het tietze/costochondritis kon zijn. Was bij een manuele therapeut geweest en zij is de enige die me geholpen heeft, ik was een maand lang van mijn klachten af na 2 bezoeken. Helaas na het 3e bezoek zijn de klachten weer begonnen. Het is zeer frustrerend om hiermee rond te lopen...Ik ben sinds vorige week begonnen met het slikken van spascupreel, proberen of dat wat helpt. Ik voel me nu iets beter, en ben me nog aan het beraden op de vervolgstappen. Hopelijk helpt dit stukje iemand in zijn/haar zoektocht. Ik kan me de wanhoop goed voorstellen..