Re: Achillespeesruptuur

Hier eindelijk een positief bericht!
Met 8 weken zwangerschap tijdens het handballen mijn achillespees afgescheurd. Nu 10 maanden verder heb ik gister voor het eerst weer 20 minuutjes meegehobbeld met een handbalwedstrijd. Oke, nog niet zoals voorheen maar ik had dit nooit verwacht!

Ik moet zeggen dat het vanaf 8.5 a 9 maanden ineens een stuk beter ging. De pijntjes gingen weg en de stabiliteit werd beter. Ik kan nog steeds niet helemaal op mijn tenenstaan staan maar merk wel dat dit langzaam beter gaat.

Zo dacht ik in het begin nooit meer te kunnen handballen en zo gaat het langzaamaan toch weer!

Het is echt een vreselijke blessure met zoveel onzekerheden en ik hoop het nooit meer mee te maken maar wat ben ik blij dat het toch goed is gekomen.

Ik heb uiteraard door de zwangerschap heel veel rust kunnen houden. Ik heb wel geprobeerd veel te wandelen en in de sportschool krachttraining gedaan voor mijn benen/voet en ben 6 weken na de bevalling begonnen met explosievere krachttraining en handbaltraining. Eerst rustig aan alleen mee rennen en wat krachtoefeningen tot het goed genoeg voelde om alle oefeningen weer mee te doen.

Oja, ik heb een lange tijd last gehad van mijn hiel. Mijn hiel was zo pijnlijk dat ik amper een half uur op mijn voet kon staan. Ook dit is vanzelf over gegaan. Wel heb ik mijn achillespees en kuit veel zelf gemasseerd en gerekt (een elastiek om mijn voet en gewoon op en neer bewegen, soort gas geven net als in de auto) en dit dan gewoon savonds op de bank.

Succes voor iedereen, het komt echt goed!

Beste lotgenoten,

Ik ben nu bijna 10 maanden post operatie. Ik ben net terug beginnen voetballen en dat gaat zonder problemen, zowel tijdens als na de training. Dit weekend zal ik mijn eerste wedstrijd spelen.

Het heeft zeker wel 8 maanden geduurd vooraleer ik terug fatsoenlijk kon hardlopen (lees 5km zonder problemen). Ik deed telkens 2 keer per week fysio (amper behandelingen, wel een uur of 2 per sessie kracht en stabiliteitsoefeningen). Daar ben ik ondertussen 6 weken mee gestopt omdat het niet meer nodig was volgens mijn kinesist. Ik merk wel nog steeds een verschil in kracht en omvang van de kuiten. Zo kan ik nog steeds niet even veel op mijn slecht been mezelf opduwen als op mijn goed been. Maar het duurt blijkbaar 2 jaar vooraleer je echt geen verschil meer merkt.

Voor degenen die minder ver zitten in de revalidatie. Het is echt met ups en downs. De ene week heb je last bij een oefening die je de week voordien wel beter kon. Blijf geduldig ook al zie je het niet altijd zitten. Ik was ook enorm gefrustreerd na een maand of 6 à 7 omdat ik bij dezelfde oefeningen steeds bleef steken. Blijf ze toch zo goed en vaak mogelijk uitvoeren en dan zal je merken dat het ineens wel in een stroomversneling gaat die zo lang weg bleef.

Veel succes en sportieve groeten!

Wat fijn te lezen dat het beter met jullie beide gaat! Hier inmiddels 11 maanden verder en ik heb vorige week voor het eerst weer getennisd! Ik vond het doodeng, vertrouwen in je lichaam kwijt… bang voor herhaling…. Je wil het niet weer mee maken! Ik heb het rustig aan opgebouwd en het ging redelijk. Al durfde ik nog niet echt te sprinten naar het net of naar de andere kant van de baan. En ik voelde het afzetten echt wel. Had de dag erna ook meer last en meer stijfheid. Ik blijf inderdaad ook echt last houden van mijn hiel…. En voelde nu ook veel meer mijn knie met tennissen omdat alles zo verzwakt is denk ik? Ik hoop ooit weer te kunnen tennissen op mijn oude niveau. Rennen vind ik echt nog wel eng omdat ik de afzet nog erg voel…

Succes allen!