Re: Achillespeesruptuur

#21
Op 13-10-2021 heb ik een achillespees ruptuur opgelopen. Ben eerst op de spoed in een tijdelijke spits gezet. Na een week heb ik opnieuw een lichte gips gekregen, toen twee weken in een andere stand, en de laatste twee weken met loopgips. In de hele periode voelde je onder t gips alles zooo opzwellen en heet worden dat ik er gek van werd. Volgens de gipskamer voelde als soepel en hoorde het er een beetje bij. Nu ben ik zo een 4 weken uit het gips, heb twee weken geleden een echo laten maken bij de fysio, omdat mn hiel ontzetten veel pijn doet mn voet rood en dik is de pees zo strak staat dat het lopen zo ontzettend oncomfortabel is om gek van te worden.

Op de echo zag je dat de scheur er was geweest. De pees was duidelijk verdikt, advies rust. Ik rust echt ben 2 x in de week aan t fietsen bij de fysio dat voelt het prettigst, maar als ik klaar benieuwd mijn voet zo ontzettend dik en rood jeukt door de spanning heb een compressie kous die neemt de zwelling wel weg, maar als ik ook maar enigszins wat doe waar je langer loopt of sta (koken, stofzuigen) dan is de zwelling dusdanig dat ik een dag nodig heb om de zwelling weer af te laten nemen.

Ik vraag me af of die heftige pijn in de hiel, de strakke pees en de zwellingen warmte en roodheid normaal is en hoe lang dit zo blijft. Ik begin binnenkort voor mezelf en ben ten einde raad op dit moment. Heeft iemand dit ook zo ervaren? En wat hebben jullie toen gedaan om het herstel te bevorderen?

Re: Achillespeesruptuur

#22
Hoi Tan,

Wat ontzettend vervelend. Een dikke pees is heel normaal en zal altijd zo blijven (vooruit bijna altijd). Dit is ook niet erg. De roodheid, warmte en zwelling is een minder gunstig teken. Heb je ook een overgevoeligheid van de huid? En dat de huid meer zweet?

Het zijn namelijk symptomen van dystrofie of ook wel complex regionaal pijnsyndroom. Dit kan ontstaan na een trauma, en moet snel gediagnosticeerd worden om de meest optimale behandeling in te zetten.

Als het dystrofie of CRPS, dan zal het herstel wel echt langer duren. Dus voor jou ook handig om te weten, of juist uit te sluiten.

Succes!

Achillespeesruptuur

#25
Hallo lieve mensen,

Ik heb afgelopen jaar mijn achillespees helemaal afgescheurd tijdens het voetballen. Het is mijn eerste grote blessure. Ik ben nu 7 maanden verder en heb heel veel complicaties en vroeg me eigenlijk af of ik niet de enige ben met mijn complicaties.

Na mijn operatie moest ik 2 weken in het gips. Toen het gips eraf mocht bleek de wond open te zijn en kreeg toen een verlenging van 2 weken. Ik weet niet of de wond open was door het verkeerd slapen of door het verwijderen van de gaas op het wond na de eerste 2 weken gips . Heb uiteindelijk ook corona gehad in de 2e periode gips , waardoor ik totaal 5,5 week in het gips heb gezeten. Mijn been zag er superklein uit vanwege het spierverlies in die periode , maar dat bleek normaal te zijn.

Na het verwijderen van het gips na 5,5 week was de wond nog niet helemaal dicht, maar de arts had toch besloten om te beginnen met de steunkous ( achillotrain ). Met een open wond ging alles helaas nog moeizamer in verband met douchen, infecties enz. Er werd mij verteld dat de wond ontstoken was geraakt en daarom deze complicaties speelde. Ik heb toen gezegd tegen mezelf dat ik positief blijf en er toch alles aan wil doen om zo goed mogelijk te herstellen , maar dat bleek moeilijker dan ik dacht.

Ik heb een super fijne sportfysiotherapeut die ervaring heeft met achillesrupturen, maar ik had vanaf het begin het gevoel dat dit ook voor hem een bijzonder geval was. Mijn fysiotherapeut doet er echt alles aan om mij te helpen laat ik dat voorop stellen , maar vanwege de ontsteking en open wond gaat de revalidatie erg moeizaam. Na een moeizame start begon ik vooruitgang te boeken. Ik kon eindelijk zonder zooltjes lopen en de wond begon iets meer dicht te groeien. Althans dat dachten mijn fysiotherapeut en ik. Op dat moment groeide er een binnenhechting uit de wond naar buiten. Ik kreeg mee dat dat wel eens kon gebeuren ??? Ik heb toen natuurlijk rond gevraagd aan anderen of zij dat ook hebben meegemaakt , maar helaas geen van hun hadden een open wond na hun operatie. Ik moest helaas accepteren dat dit kan gebeuren en het misschien niet een bijzonder geval is. Mijn huisarts heeft toen de binnenhechting wat naar buiten groeide geknipt, zodat het de wond genezing niet in de weg zou staan en hopelijk gewoon weer normaal zou oplossen. Dit gebeurde helaas niet. Er begon in de aankomende periode in plaatst van wondvocht ook bloed en pus eruit te komen. Ik heb ernaar laten kijken en toen hebben ze maarliefst al 3x dat bult open gesneden om het te ontlasten, zodat het mijn revalidatie niet te veel in de weg zoi zitten.

Mijn fysiotherapeut zag dat iets niet klopte en vroeg of ik met de chirurg kon praten over wat daar precies aan de hand is. Ik ben toen gegaan en heb naar mijn gevoel best vage antwoorden gekregen , waarna mijn fysiotherapeut vond dat het tijd is voor een second opinion. Hij heeft mij een trauma chirurg aangeraden die ook een clubarts is. Die heeft onmiddellijk ernaar gekeken en mij gelijk verteld dat die wond niet uit zichzelf dicht gaat. Ik vraag me dan gelijk af , waarom mij dit niet eerder is verteld. Er is onmiddellijk ook een echo gedaan en heb snel een afspraak om dat onderzoek te bespreken.

Er is mij al verteld dat ze wond opnieuw moeten opensnijden en aan de hand daarvan bepalen hoe ze het dicht gaan maken.

Ik hoef jullie waarschijnlijk niet te vertellen hoe mentaal zwaar dit allemaal is , maar ik ben nu 7 maanden verder en heb hier geen woorden voor. Ben benieuwd wat voor reacties ik hierop zal krijgen.

Groetjes,
Sousou

Re: Achillespeesruptuur

#26
Na 9 weken is mijn ruptuur in "gips" niet aangegroeid en lijkt operatie het enige alternatief. Waar kan ik de kwaliteit van dit soort operaties vergelijken en de wachtlijsten. Ik wil geen kaakchirurg die ook een achilluspeesje meepakt.
Wie heeft er advies?

Re: Achillespeesruptuur

#27
hoi iedereen,

heb begin september archillepees repture gehad op spier pees overgang dus relatief hoog tegenover een "normale scheur".
deze is conservatief behandeld geweest door het feit ze dit niet konden opereren teveel complicaties en risico's op relatieve jonge ouderdom.
heb twee weken mobilisatiegips gekregen daarna een walking booth met 5 niveau.
om de twee weken een niveau minder maar in mijn geval de eerste drie niveau's heb ik drie a vier weken moeten dragen.
ben eind december begin januari eindelijk op de laatste niveau's geraakt en dan kine.
eindelijk geen walking booth meer! dit was toch een plezier maar het feit dat je zoveel ik spiermassa verliest en dit terug moet opbouwen heel langzaam is heel pijnlijk idem voor de eerste stappen die je terug zet. mentaal ook heel zwaar omdat je jong bent en en terug moet beginnen van nul. dit is heel moeilijk te aanvaarden.
sporten zit er ook niet meer in als tevoren, want je moet met zoveel factoren rekening houden.
de verassing was voor mij nog eens dat mijn voorste ligamenten gescheurd zijn en ze dit pas gezien hebben bij de blijvende mijn terhoogte van mijn enkel bij kine examens moeten doen in ziekenhuis en bevestigd nogmaals geen geluk.
ben nu op heden op 5,5 maand ver en heb de goedkeuring gekregen van ziekenhuis om part time mijn fysieke beroep te herpakken.
deze is heel pijnlijk omdat dit lange uren zijn op mijn been. het feit dat ik nogsteeds veel last heb van mijn gescheurde ligamenten en een ontsteking op de archillepees en ook een peesplaatonsteking heb dit niet bevorderd.
hopelijk gaat dit in de toekomst beteren en kan ik mijn dag dagelijkse activiteiten herpakken zoals voordien.
luister naar je lichaam en forceer je niet... neem de rust die je nodig hebt een gedurende dag veel ijs op leggen.
huidig gebruik ik diclofenac in gel dit verlicht plaatselijk ook een beetje de pijnlijke klachten.
met een gescheurde achillespees heb je veel geduld nodig en speciaal tijd. dus neem alletijd die je nodig hebt en niks forceren.
wanneer je op het laagste punt bent gevallen kan het alleen maar beter worden van hier uit zeker.

Re: Achillespeesruptuur

#28
Hallo allemaal,

Na maanden van aanrommelen maar eens op zoek gegaan naar de verhalen van lotgenoten. Ik moet zeggen dat ik af en toe schrik van de reacties in deze forumpost.

Ik heb tijdens het basketballen op 7 oktober vorig jaar mijn achillespees afgescheurd. In overleg met de arts op de SEH besloten om voor de conservatieve behandeling te gaan, opereren deden ze immers niet meer zo snel bij jonge (ik, 38), gezonde mensen.

Na het hele gipstraject een walker gekregen en begonnen met fysio. Na zo’n 8 weken Bij het ‘exitgesprek’ in het ziekenhuis vond de arts het absurd dat de fysio bij mij thuis kwam, en dat ik niet zelf naar de praktijk ging. Ik moest gewoon weer gaan fietsen en doorgaan alsof er niets gebeurt was.

In de week na dat gesprek is thuis, bij een minimaal stapje achteruit de pees opnieuw gescheurd. Toen ik dat via de telefoon meldde bij de arts vond hij dat belachelijk. “Dat kan niet!” Zij hij resoluut. Alsof ik hem belde omdat ik mijn teen had gestoten, zo verontwaardigd reageerde hij. Ik ging bijna aan mezelf twijfelen.

Een bezoek in het ziekenhuis, een MRI scan en nog 3 weken wachten ben ik de dag voor kerst geopereerd. Ik heb uiteindelijk nog 6 weken gips gehad en 3 weken een walker waarbij ik hakverhoging moest afbouwen. Nu moet ik de walker langzaam af gaan bouwen maar dat is best pittig. Tijdens de operatie is er een slecht stukje van de pees afgehaald dus ik merk gewoon dat hij echt strak staat. Zeker als ik ‘s ochtends uit bed kom. Daarnaast is er tijdens de operatie iets met mijn zenuw gebeurt waardoor ik in een deel van de buitenzijde van mijn voet nog maar weinig gevoel heb. Hopelijk keert dit ooit nog terug.

Na die tweede keer heb ik echt een flinke mentale klap gekregen. Ik kwam al bijna niet meer het huis uit en nu ging het nóg langer duren. Ik had net een nieuwe baan en voelde me schuldig dat ik nagenoeg nooit op kantoor was. Gelukkig kon ik thuis werken en dit heeft echt voor afleiding gezorgd. Maar de kleine dingen die waar je plezier van krijgt zijn nog steeds niet aan de orde. Sporten, een stukje fietsen, kinderen naar school brengen, etc.

Ondanks dat het nog niet van een leien dakje gaat (moeilijk lopen, pijn in mijn hiel en andere klachten) heb ik het idee dat er langzaam verbetering in de situatie komt. Aankomende week begin ik met wat serieuzere fysiotherapie.

Re: Achillespeesruptuur

#29
Hallo !

Gisteren tijdens training is mijn achillespees volledig gescheurd waarna ik volledig ben ingezakt van de pijn. Op spoed hebben ze mij een gips gegeven in spitsstand en binnen 2 dagen moet ik op controle. Na het lezen van de vele reacties hier op dit forum moet ik zeggen dat ik dit voorval serieus heb onderschat. Of je kiest voor een conservatieve behandeling of operatie, is dit de keuze van de dokter of mag je dit zelf kiezen? Ik ben zelf 30 en heb ook geen flauw idee welke het beste zou zijn in mijn geval..

Re: Achillespeesruptuur

#30
Nala x0x0 schreef:
02 apr 2022, 19:39
Hallo !

Gisteren tijdens training is mijn achillespees volledig gescheurd waarna ik volledig ben ingezakt van de pijn. Op spoed hebben ze mij een gips gegeven in spitsstand en binnen 2 dagen moet ik op controle. Na het lezen van de vele reacties hier op dit forum moet ik zeggen dat ik dit voorval serieus heb onderschat. Of je kiest voor een conservatieve behandeling of operatie, is dit de keuze van de dokter of mag je dit zelf kiezen? Ik ben zelf 30 en heb ook geen flauw idee welke het beste zou zijn in mijn geval..
Hi Nala,

Ik kan je natuurlijk geen direct advies geven over jouw situatie, maar ik heb zelf een conservatieve behandeling gehad die niet volgens plan verliep (zie post hierboven). Een operatie is even spannend en vervelend maar ik heb gemerkt dat ik daar 10 keer sterker uit ben gekomen. Mijn arts heeft naderhand ook toegegeven dat hij zich toch aan het bedenken is over de conservatieve behandeling bij jongere mensen (ik ben zelf 38). Dit omdat ik schijnbaar niet de eerste was waarbij het mis is gegaan.

Uiteindelijk is het waarschijnlijk het beste om naar het advies van je arts te luisteren, maar je mag wel zelf kiezen welke behandeling je het liefste hebt..

Wat voor mij echt het verschil maakte is dat na conservatieve behandeling elke misstap, stootje of whatever erg veel zeer deed en een beetje beangstigend was. Na de operatie was dit veel minder en had ik meer vertrouwen in de stevigheid van de pees.
Laatst gewijzigd door Guido83 op 02 apr 2022, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.