Knie

#1
Een paar weken geleden ben ik blijven hangen in mijn jurk, waardoor ik vermoedelijk een misstap heb gemaakt. Een dag later voelde ik mijn knie bewust, maar was het nog niet pijnlijk. De dagen daarop heb ik veel bewogen en een paar dagen later heb ik 2 uur achter elkaar gewandeld (met sporttape om mijn knie) en daarna heb ik een knieband aangeschaft, aangezien ik bij mijn werk vaak sta en loop. Opstaan bij diepe kniebuiging ging niet soepel, maar was ook nog niet pijnlijk.
De afgelopen anderhalve week wordt mijn knie steeds pijnlijker, zonder aanwijsbare reden. Ik fiets en wandel geregeld. Ik draag op mijn werk en als ik fiets of wandel een knieband. Als ik mijn knieën dieper moet buigen, doet dit pijn en ook fietsen is pijnlijk. De pijn zit aan de voorkant van mijn knie, alsof het deels boven, op en deels onder mijn knieschijf zit. De "hier-heb-ik-pijn-test" geeft aan dat ik redelijke kans heb op patello-femoraal pijnsyndroom en acuut miniscusletsel. Maar wat is het nu en moet ik mij zorgen maken?

Re: Knie

#2
Beste Willemse,

Wat vervelend, zo'n kleine misstap en zoveel pijn. Acuut meniscusletsel is minder voor de hand liggend, omdat de pijn pas later kwam. Wordt de knie dikker gedurende de dag? Als dit niet zo is, is de kans op meniscusletsel nog kleiner.

Het kan inderdaad problemen met de knieschijf zijn, of irritatie van de pees van de knieschijf of bovenbeen. Hoe dieper de kniebuiging hoe meer druk er op de knieschijf komt te staan, dus dat kan de klachten misschien verklaren dat de pijn dan aanwezig is. Voor het beste advies zal ik adviseren naar een fysiotherapeut gaan, die kan na het onderzoek duidelijk de diagnose stellen. En vertellen wat je moet doen en hoe lang zoiets kan duren.

Succes!

Knie

#3
Liep tot voor 5 maanden terug 1x p.w. 40 min hard en deed yoga en fitness 2x p.w. ineens na hardlopen kniepijn dikke knie en startpijn na poosje zitten
Hardlopen onmiddelijk mee gestopt, zo ook yoga en fitness. Op vakantie veel gewandeld in de bergen, elke dag wel 4 uur, dat lukte wel maar dikke knie en opstart stijf na poosje zitten. Als ik maar niet wandel dan zijn er nauwelijks klachten. Fietsen en traplopen en de dagelijkse bezigheden en op aannraden fysio ook weer yoga, gaan nu prima. Maar meer dan een uur wandelen of b.v. winkelen in een stad of winkel gebied veroorzaakt de klachten van dikke knie en startpijn na zitten.

Weet iemant raad!!

Re: Knie

#4
Beste Rein,

Wat vervelend dat je niet meer kan wandelen. Wat is de diagnose van de fysiotherapeut? Dikke knie na belasten is niet normaal namelijk, zeker na 5 maanden moet dat wel weg zijn.

Vocht in de knie is niet heel goed voor de kwaliteit van het kraakbeen.

Succes!

Re: Knie

#5
3 maanden geleden werd er bij mij een ontsteking aan de binnenkant van mijn knie vastgesteld. Pes anserinus. Ik heb pijn tijdens het lopen en dan blijft de pijn erna aanwezig. Vooral steken aan de binnenkant van mijn knie. En een soort van druk onderaan mijn knie.

Mijn vraag is of er nog mensen ervaring hebben met deze blessure? En hoelang het herstel heeft geduurd? Ik ga nu al 3 maanden naar de kinésist zonder resultaat. Stretchen, versterkende oefeningen,..

Ik heb ondertussen ookal mijn voeten laten meten voor steunzolen maar die zou ik niet nodig hebben.

De pijn gaat steeds weg in rust maar als ik 1min probeer te lopen komt hij 10x zo erg terug.

Re: Knie

#6
Hoi Chantal,

Wat vervelend dat jou klachten niet weg gaan na drie maanden. Een pes anserinus probleem, is een overbelasting van de pees aan de binnenzijde van de knie. Dit wordt ook wel een ontsteking genoemd, maar dat is het niet. Zeker niet na drie maanden. Dan is het een overbelasting.
Wat voor behandeling heb je gehad van de fysiotherapeut?

Er zijn verschillende mogelijkheden van behandelen. De beste behandeling blijft toch oefeningen doen, en dan vooral oefeningen voor de heup en core stability. Deze spieren zorgen ervoor dat de knie minder naar binnen beweegt. Wat vaak (niet altijd) de oorzaak is van pes anserinus problemen. Zeker als de oorzaak vanuit de voeten is uitgesloten.
Wat eventueel ook kan helpen is dry-needling.

Kun je aangeven wanneer je het meeste last hebt?

Re: Knie

#7
Beste,

Ik krijg morgen een kniepunctie in Krefeld Duitsland. Deze punctie wordt gedaan omdat men wil weten of er een bacterie in de knie zit. Ik krijg nl een hele nieuwe knie. Nu zit er een halve knie in. Mijn vraag is: Is de punctie pijnlijk (wordt op de operatiekamer verricht) en kan ik na de punctie gewoon weer lopen?

Re: Knie

#9
Fysiotherapeute schreef:
18 sep 2021, 19:45
Hoi Hans,

In de tussentijd ben je al geholpen volgens mij.

Een punctie is over het algemeen niet pijnlijk, maar dat kun je nu het beste zelf bepalen :)
De knie punctie was zeer pijnlijk. Op 13 oktober ben ik geopereerd (tkp). Direct na de operatie had ik veel pijn aan de binnenzijde (linkerkant van rechterknie
) deze is nu, 3 maanden later, nog steeds heftig aanwezig. Vooral bij het opstaan uit een stoel of ver buigen (110graden). het buigen van de knie is nu 110/120 graden het lopen gaat prima, alhoewel ik nu ook lichte pijn aan de binnenkant van mijn knieholte. Nu zittend op de bank met mijn knie 90 graden gebogen voel ik een stekkende pijn nog steeds aan de linkerzijde van de knie. als ik dan mijn been strek en weer buig wordt dat erger. Wat zou dat nu zijn? Dezelfde pijn voel ik dus al vanaf mijn operatie.

Re: Knie

#10
Hoi Hans,

Helaas kan ik niet zeggen wat het zou kunnen zijn. Om hier goed antwoord op te geven moet ik je knie echt zien en voelen bewegen. Misschien kan jou fysiotherapeut jou beter adviseren.
Anders zal ik adviseren de arts te vragen wat het zou kunnen zijn. Zeker na 3 maanden, dan moeten de klachten wel gaan afnemen.

Succes! hopelijk krijg je snel antwoord.