Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#91
Beste,

op 7/11/2020 heb ik bij een skeelerongeval zowel mijn VKB als MCL afgescheurd, en daarenboven was mijn meniscus gescheurd.
Op 20/11/2020 ben ik hieraan reeds geopereerd (nieuwe VKB mbv hamstringpees, MCL terug aangezet mbv internal bracing, meniscus gehecht).

Ondertussen zijn we ongeveer 7 maanden verder, en zit ik qua kracht wel op schema denk ik. Hiervoor ben ik sinds 2 maanden ook aan de slag met een personal trainer (naast de fysio).

Alleen qua flexibiliteit gaat alles nog wat stroef. Ik kan zelf mijn been nog niet 100% strekken. Ik kom er wel bijna als ik een tijd stretch (laten we zeggen nog 2°), maar zeker als ik even stilgezeten heb wil de strekking niet altijd even goed. Hierdoor heb ik ook nog een lichte mank bij het lopen. De fysio krijgt mijn been wel volledig gestrekt (gelukkig).
Met plooien zit ik aan +-140°. Het lijkt wel (traag) nog te beteren. Mijn hamstring leek lange tijd veel tegen te houden. Deze was in "kramp" gegaan na het ongeval. Kan het zijn dat dit trager gaat gezien ik zo snel na het ongeval geopereerd ben? Gezien ik een gevechtssport doe, zou het wel handig zijn om terug volledig te kunnen plooien (ivm in "seiza" zitten).
Mijn knie blijft ook dik trouwens. Alle littekens genezen wel goed.

Ik had zelf gehoopt ondertussen wel terug meer/beter te kunnen. Is dit normaal? Wil ik misschien gewoon te snel? Soms heb ik schrik dat het niet meer helemaal goed komt. Het is de eerste keer dat ik zo een blessure opgelopen heb. Ik ben ondertussen 42j (v) trouwens, misschien dat dit ook meespeelt?

Mvg, Essy

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#92
Hi!

Ik ben ongeveer 4.5 week geleden geopereerd aan m’n voorste kruisband. Momenteel loop ik nog steeds met krukken en de zwelling in m’n knie is nog steeds veel. Ik wil heel graag weer zo snel mogelijk normaal kunnen lopen. Ik ijs m’n knie 3 keer per dag en leg hem veel hoog. Ook zit ik 3 keer per dag op de fiets (hometrainer).
Heeft er iemand misschien nog tips tegen zwelling?

Verder voelt het alsof er een heel strak elastiek vlak onder m’n knieschijf zit, is dit normaal? En af en toe als ik loop lijkt het wel alsof er een spiertje/pees onder m’n knieschijf vastloopt. Dan krijg ik het gevoel alsof m’n knie even moet knakken om los te komen, maar dit gebeurt maar niet. Dit belemmert het lopen ook.

Groetjes,
Klaar

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#93
Hoi Klaar,

de knie kan inderdaad tot best wel een tijdje ná de operatie gezwollen blijven. Ik denk dat je al goed op weg bent met het omhoog leggen en koelen van de knie. Ik weet niet of je momenteel al met de fysiotherapeut bezig bent om de eerste stappen in je herstel te zetten. Anders is dat wellicht een verstandig idee, de fysiotherapeut kan vaak bovenop het koelen en hoog leggen zelf ook proberen de zwelling te verminderen. Dit kan bijvoorbeeld middels lymfe technieken of compressie (zwachtelen). Compressie is ook onderdeel van het zogenaamde RICE-principe, de algemene stelregel om zwelling te verminderen.
- R (Rest)
- I (Ice)
- C (Compression)
- E (Elevation)
Succes met je verdere herstel!

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#94
Hoi!
Ik heb 29 mei 2020 een voorste kruisband reconstructie gehad en hebben ze een extra versteviging, met een peesplaat, voor mijn knie gemaakt. De revalidatie gaat tot nu toe heel soepel en verloopt goed, alleen heb ik soms wat moeite met strekken. Het (passieve) strekken lukt allemaal wel (alleen is dit nog wel gevoelig aan de buitenkant van mijn knie) en de fysio zegt ook dat ik een hele goede strekking heb, alleen als ik bijv zittend op een randje mijn knie zelf helemaal in strekking moet brengen, gaat het heel erg trekken aan de buitenzijde van mijn knie en krijg ik hem zelf dus niet verder in volledige strekking.

Is dit normaal en gaat dit vanzelf weer over?

Groetjes Amy

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#95
Amy schreef:
18 jul 2021, 22:47
Hoi!
Ik heb 29 mei 2020 een voorste kruisband reconstructie gehad en hebben ze een extra versteviging, met een peesplaat, voor mijn knie gemaakt. De revalidatie gaat tot nu toe heel soepel en verloopt goed, alleen heb ik soms wat moeite met strekken. Het (passieve) strekken lukt allemaal wel (alleen is dit nog wel gevoelig aan de buitenkant van mijn knie) en de fysio zegt ook dat ik een hele goede strekking heb, alleen als ik bijv zittend op een randje mijn knie zelf helemaal in strekking moet brengen, gaat het heel erg trekken aan de buitenzijde van mijn knie en krijg ik hem zelf dus niet verder in volledige strekking.

Is dit normaal en gaat dit vanzelf weer over?

Groetjes Amy

Ik bedoel 2021 hahah

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#97
In maart heb ik een reconstructie gehad van mijn vkb middels hamstringtechniek. Na zoektocht van ruim 2 jaar kwam in december tijdens kijkoperatie naar voren dat vkb verkleefd vast zat en dus geen functie had.

Operatie verliep prima, maar tijdens nacht in ziekenhuis extreem veel pijn, onwel geworden dag erna draaierig en met pijn moeite en beetje rouge op mn gezicht kon ik de zuster overtuigen dat ik toch beter naar huis kon gaan.

Woon tegenover mn werk dus na 1 week zat ik in mn klasje en na 2 weken werkte in volledig. Deels zittend en met krukken.
Lang verhaal kort te maken ik heb te vroeg te veel gedaan. Nooi pijnvrij geweest en spuit dat ik operatie heb gedaan. Maar weken geleden tijdens training gehandicapten achteruit in diepe kuil gestapt en pijn is er niet minder op geworden. Ik kan knie niet volledig strekken en doet ook pijn in en onder knie. Knieschijf zit muurvast en in knieholte tot bovenbeen zit keiharde spier die erg pijnlijk is. Fysio weet ook niet wat het is. Herstel gaat erg traag en is erg pijnlijk. Knie steekt helemaal naar voren als ik sta op lig. Ook kraakt knie steeds en heb ik af en toe knakgevoel bij hamstring. De messteken onder mijn knie zijn heftig.
Wat kan de oorzaak zijn? Puur te vroeg te veel gedaan? Heb ik het verpest of kan er iets anders aan de hand zijn? Moet eind augustus terug naar orthopeed maar fysio wil dat ik zo snel mogelijk ga. Maar dan is het straks weer je bent stom geweest en je hebt te veel gedaan. En klopt achteraf was het stok maar hoe nu verder?

Re: Revalidatie na voorste kruisband operatie

#98
Hoi Moi,

wat vervelend om te horen. Als ik zo je verhaal lees zou ik meegaan in het advies van de fysiotherapeut om te kijken of je wellicht eerder terecht kan bij de orthopeed. Andere tip is, neem het jezelf vooral niet teveel kwalijk, het opbouwen van de oefentherapie gaat geregeld met horden en stoten en het is vaak moeilijk in te schatten of je 'te vroeg' begonnen bent. Je kunt namelijk 'niet in de knie kijken om te zien wat er al mogelijk is'. Het is nu zaak om bij de orthopeed binnen te komen en de blik naar voren te richten. Heel veel succes en laat ons vooral even weten hoe het gaat1

Mvg

Revalidatie na voorste kruisband operatie

#99
Hey,

Ik heb een operatie ondergaan (19 oktober) aan mijn kruisband die gescheurd was en meniscus maar ze zeiden dat me meniscus niets werd mee gedaan. Dus denk ik dat dit vanzelf zal genezen en voor mijn kruisband werd me pees onder me knieschijf gebruikt. Het loopt redelijk soepel maar heb recent ook nog eens infectie gekregen. Maar gelukkig niet op me knie maar mijn vraag is: Sinds kort denk 5 dagen na de operatie begon me boven spier aan de zijkant boven me litteken veel pijn te doen en voelt stijf aan ik kon 2 dagen niet recht staan van de pijn door heel me been uiteindelijk is dat terug beter maar voelt me boven spier nog steeds pijnlijk aan en stijf. Is dit normaal of hoe zou dit komen en wat kan ik hier aan doen. Ik heb ook last als wil slapen dat verschillende plaatsen aan me knie pijn doen als ze verhoogt leg en in bed lig en moeilijk kan slapen maar in de zetel heb dan wel geen last als beetje rechtop zit en me been met een verhoging omhoog leg wat zou hier ook de reden van zijn?

voorste kruisband operatie

#100
Hoi,

8 november 2021 heb ik een voorste kruisband operatie gehad. Het herstel loopt voorspoedig ik heb alleen een heel erg opgezwollen zijkant van de knie ( precies waar de kruisband zit) iemand enig idee waar dit door komt?

Ik hoor het graag,

Dylan Havenaar
cron