Bekkenpijn mogelijk door onbehandelde afgescherurde hamstrings

#1
Dag allemaal,

Ik ben nieuw hier. Ik ben Marja en heb een vraag aan jullie. Hoop dat iemand kan reageren.

In 2015 ben ik in de vroege ochtend onderuit gegaan op kantoor en heb mijn hamstrings, na wat later (3 jaar) bleek, afgescheurd. 2 van de 3 spieren.

Ben dezelfde dag nog onderzocht door 2 huisartsen en deze zeiden beide een hamstring blessure. Het gaat wat blauw worden.

De dag daarop begon het blauw worden en het werd zwart. Van bil naar over mijn enkel. Kon niet lopen, zitten en al met al heeft dat ongeveer 3 maanden geduurd. Daarna kon ik niet meer rennen en had een soort bult in mijn knieholte. Lastig maar het gewone lopen ging.

Ik bleef toch last houden van die bult en ben toen onderzocht met een echo en daar bleek dus dat het afgescheurd was. Achteraf had ik direct geopereerd moeten worden. Door fysio is het vergroeide bindweefsel stuk gemaakt en de bult verdween naar de achterkant van mijn dijbeen, waar het eigenlijk hoorde.

Vanaf die tijd kon ik moeilijker fietsen en zitten en had veel buikpijnen door mijn hele onderbuik. Er is een echo gemaakt van al mijn organen maar deze zijn ok. Ik heb wel een prikkelbare darm en ben in het bezit van een Hyperkyfose (bijna bochel) van 70 graden en een lordose (hol in de onderrug), mogelijk door de hamstringblessure. Ook een klein scoliose naar rechts is geconstateerd mogelijk ook door de val.

Nu is het zitten helemaal (na 5,5, jaar) ellendig en fietsen doe ik niet meer aan.

Mogelijk is er iets verplaatst in mijn bekken of si gewrichten. Ik ben aan de rechterkant ook wat scheef geworden en heb zware onderrug / bovenrug problemen.

Maandag naar een ervaren fysiotherapeut en deze gaat kijken of hij kan ontdekken wat er kapot, verzakt of wat dan ook is. Of hij er wat aan kan doen of dat er gekekn moet worden door een bekkenfysiotherapeut.

Mijn vraag is: Hebben jullie er wel eens van gehoord dat deze blessure problemen kan veroorzaken met zitten, fietsen en onderbuik pijnen?

hartelijk dank voor jullie reacties

Marja

Re: Bekkenpijn mogelijk door onbehandelde afgescherurde hamstrings

#2
Beste Marja,

wat vervelend om te horen dat de klachten al zo lang aanhouden. Er is zeker een link mogelijk tussen de verschillende klachten die je nu ervaart, de positie van je bekken en de mogelijke schade aan de hamstrings destijds. Als we echt naar de anatomie kijken zien we namelijk dat de hamstrings aanhechten op je zitbeenknobbel (ook wel tuber ischiadicum in het Latijns). Een belangrijke gewrichtsband van het bekkengewricht is de zogenoemde sacrotuberale band, en deze band loopt van het sacrum (staartbeen) naar datzelfde tuber ischiadicum (vandaar de naam). De hamstrings en deze band hebben niet alleen hetzelfde aanhechtingspunt, maar sommige beweren zelfs dat ze in elkaar overlopen. Je kunt je dus voorstellen dat eventuele schade aan de hamstrings ervoor zorgt dat deze band ook op te veel rek komt te staan. Dit kan een nadelig effect hebben op de stand van je bekken. Een lang en moeilijk verhaal, maar hopelijk begrijp je het een beetje tot zover.

Met betrekking tot de klachten die je ervaart, voornamelijk (lang) staan en (lang) zitten, dus ook op de fiets, die vaak voorkomen bij bekkenklachten zoals bekkeninstabiliteit. De onderbuik pijn kan ook mogelijk verklaard worden door hetzelfde bekkenprobleem. Als het bekken voor langere tijd naar voren gekanteld staat kunnen de buikspieren bijvoorbeeld op teveel rek komen te staan. Hopelijk kan de fysiotherapeut als snel wat voor je betekenen! Vraag je fysiotherapeut mogelijk om eens de oefeningen van DonTigny op te zoeken op Google, deze zijn namelijk heel effectief gebleken voor het oprekken van de gewrichtsbanden van het bekken.
Succes met je herstel!

Mvg

Re: Bekkenpijn mogelijk door onbehandelde afgescherurde hamstrings

#3
Sorry voor mijn late reactie,

Dank je voor je adviezen. Heb gisteren bij de fysiotherpeut een advies gekregen om naar een orthomanueel therapeutisch arts te gaan.

Ik heb een Hyperkyfose van 70 graden en een lordose met een kleine scoliose. Volgens de therapeut is mijn bekken scheef gaan staan en mijn si gewrichten geirriteerd. Hij vermoedt dat de orthomanueel arts-therapeut mij kan helpen. Ik heb direct een afspraak gemaakt en kan de 25e al terecht.

Ik hoop dat deze arts er iets mee kan.

Dank je nogmaals voor je adviezen.

Marja
cron