Botoedeem SI gewricht

Ik heb sinds juli 2020 last van mijn bekken/heup. In oktober werd uiteidenlijk de diagnose gesteld op een MRI, ik heb botoedeem op mijn rechter SI gewricht. Ik ben een zeer frequente (marathon)loper. Ik heb sindsdien niet meer gelopen en al mijn activiteiten maximaal beperkt (zelfs wandelingen doe ik niet meer) Ik moet veel rusten en op een rustige manier in beweging blijven (fietsen en core stability oefeningen). Ik ben nu bijna 7 maanden later na de eerste MRI, ik heb er ondertussen nog 2 gehad. Helaas was er geen verbetering op de MRI te zien. Heeft iemand ervaring met botoedeem in het bekken? Tips om de genezing te versnellen? Do's and don'ts? Hoe lang duurt het herstel?

Re: Botoedeem SI gewricht

Hoi Bendo,

Wat vervelend van je klachten.
Ben jij begeleid tijdens het traject vanaf de diagnose botoedeem?
Het is namelijk een diagnose die heel breed is en niet veel zeggend is bij botoedeem in je bekken. Veel mensen (vooral hardlopers) hebben botoedeem in het SI gewricht zonder hier klachten van te hebben.
Bij wetenschappelijk onderzoek is gebleken als je hardlopers zonder klachten onder een MRI scan legt, een groot aantal botoedeem hebben.

Daarnaast duidt botoedeem voornamelijk op een andere diagnose ook wel sacroiliitis. Of ook wel ontsteking van het SI gewricht, hierbij is het juist van belang om in beweging te blijven en je onderrug en bekken te trainen.

Zijn je klachten wel verminderd afgelopen tijd? Want dat is het belangrijkste. Of het nu wel zichtbaar is op een MRI scan of niet, het gaat om het klachtenbeloop.

Dus het moraal van het verhaal, begin rustig met trainen van je SI, bekken en onderrug. En laat je goed begeleiden.

Succes!

Hi

Bedankt voor jouw reactie.

Ja, ik word begeleid door een sportarts.

Mijn sportarts heeft min of meer hetzelfde gezegd. Veel mensen hebben blijkbaar botoedeem zonder het te weten. Een MRI is een deel van het verhaal, het klinische (hoe de patient zich voelt) is minstens zo belangrijk.

Ik blijf inderdaad wel in beweging. Ik fiets elke 2 maal rustig (max. 30 min) om alles soepel te houden. 3 keer per week fiets ik iets langer 1u - 1u15min en tegen een iets sportiever (maar pijnvrij) tempo. Ik doe ook bijna elke dag core stability oefeningen (buik, onderrug, bekken, ...).

Helaas nemen de klachten bijna niet af. Ik blijf beperkt in mijn bewegelijkheid. Wandelen en zeker lopen is helemaal geen optie.

De laatste MRI wees wel uit dat er niet enkel botoedeem is in SI gewricht maar ook vocht in en rond het gewricht.

Nog andere tips om het herstel te bespoedigen?

Thanks!

Ben

Hoi Ben,

Rond wel gewricht hebben ze nog vocht gevonden, het SI gewricht?

Je geeft aan beperkt te zijn in beweeglijkheid, kun je aangeven welke bewegingen dit zijn? Of bedoel je voornamelijk wandelen/ hardlopen.

Het herstel van botdoedeem pakt zijn eigen weg, dit kun je moeilijk bespoedigen.

Al zijn jou klachten wel dusdanig heftig dat ik me afvraag of botoedeem enkel het probleem is. Kun je op één been staan en je andere knie tot heup hoogte heffen? Kun je op je zij liggen?
Is jou heup ook onderzocht?

Wat waren jou klachten van je bekken/heup?