Midden/lage rugpijn aan 1 kant meer dan 2 jaar

#1
Dag iedereen,

IK ben 28 jaar oud.Meer dan 2 jaar geleden heb ik plots een geblokkeerde rug gehad. Ik kon mijn volledige rug niet bewegen en had ik pijn.
KInesist heeft mij dan geholpen om mijn rug vrij te maken. Echter had ik nog steeds op 1 plek pijn. En dat is aan de rechtermidden/lage kant van mijn rug juist onder mijn ribben maar vooraal aan achterkant.
Voor een paar maande voelde ik ook een stekende zeurende kloppingen in mijn buik aan de rechterkant. Kinesist heeft mij dan aangeraden voor een echo te laten doen om te zien of er iets mis is met een orgaan. Echo was negatief alles was in orde. Alleen een beetje veel lucht.

Deze pijn aan mijn rug werd niet beter. Af en toe minder af en toe meer. Het straalt soms ook uit naar mijn volledige rug en naar mijn linker kant. ALs iemand op mijn rug drukt kan ik het ook voelen tussen de wervels. Het doet pijn. Ooorzaak komt definiet van rechterkant. Soms , héééél zelden als ik een bepaalde beweging doe knapt er iets aan mijn rechterkant waardoor opeens al mijn pijn weggaat. Ook aan de rest van mijn rug. Dit gebeurd echt heel zelden en krijg het zelf niet zomaar gedaan. Pijn omt dan na een korte tijdje terug.

DOkters hebben echos, mri enzvoort genomen. Niets wijst op een probleem. Ik heb echter een lichte scoliose. Deze zou echter niet het oorzaak zijn. Dokter heeft me wel aangeraden om rugschool te volgen om hernia te vermijden. Nu zit i al 2 maanden Rugschool te doen voel ik echter meer pijn. Mijn rechterzijkant doet echt zeeer en is de pijn constant aanwezig. Ik krijg het pijn niet weg.

Zie tekenining voor de pijn aanduiding. DOnker rode zijn waar ik specifik pijn voel. Ook tussen wervels als je er op drukt. Meeste pijn is rechts met uitstraling naar links.

Heeft iemand enige tips wat ik nog kan doen?
Normale kinesi/osteophaat heeft niet geholpen. Zou chiropractie helpen? Aangezien er soms iets knapt en pijn verdwijnt.
Ik kan niet meer normaal functioneren. Pijnstillers helpen helemaal niet.

Afbeelding

Re: Midden/lage rugpijn aan 1 kant meer dan 2 jaar

#2
Hoi Fele,

Wat ontzettend vervelend jou klachten, zeker nu je al zo lang last hebt.

Zoals ik begrijp heb je alle onderzoeken etc al gehad voor de klachten. Hier komt geen medische oorzaak uit. Gezien de duur van je klachten is het heel goed mogelijk dat je zogenoemde centrale sensitisatie hebt. Dat wil zeggen overgevoeligheid van het pijnsysteem van het lichaam.

Dit wil zeggen dat het alarmsysteem van het lichaam niet meer goed werkt. Je kan het vergelijken met een rookmelder die te gevoelig staat afgesteld en steeds denkt dat er brand is. Jou lichaam is de rookmelder die te gevoelig is geworden voor pijnprikkels. Dit zien we veel bij mensen met langdurige klachten > 6 maanden. Je moet hiervan vooral begrijpen dat pijn geen waarschuwing signaal meer is. Dit is normaal natuurlijk wel zo. Door de continue pijn, zijn jou sensoren eigenlijk over gevoelig geworden en geven ze verkeerde signalen naar je hersenen.

Hierdoor ga je angstig voelen en geen vertrouwen meer hebben in je lichaam. Het belangrijkste om dan te gaan doen is je aandacht niet op je rug te leggen. En vooral geen rugscholing te doen. Maar een beweegvorm te gaan doen die je leuk vind, waardoor je minder met je rug bezig bent. Beweging is namelijk wel essentieel voor het herstel hiervan. .

Door het kraken, haal je de spanning van je rug dit geeft tijdelijk een oplossing. Als dit veel verlichting geeft kan chiropractie jou helpen. Maar dan moet je wel in de tijd erna in beweging blijven. Anders is het alleen symptoom bestrijding en kun je structureel een afspraak maken bij de chiropractor, maar het is niet de oorzaak.

Succes!