Extreem stijf lichaam

#1
Beste fysio,

Ik was altijd heel lenig, was turnster tot ongeveer 25 jaar.

Daarna heb ik crossfit en krachttraining opgepakt en ook toen was ik nog steeds lenig en sterk. Ik had dus echt nooit last van spierpijn of stijfheid. Mensen verbaasden zich hierover hoe weinig pijntjes ik had (ik trainde heel veel) en hoe goed mijn herstelvermogen was. Ik voelde me altijd prima in staat om te sporten en te bewegen.

Inmiddels train ik wat minder, ongeveer 4x per week nu. En de laatste jaren merk ik een enorme toename in stijfheid van mijn lichaam in het algemeen. Ik kon eerst makkelijk mijn tenen aantikken, rug rekken, been hoog opzwaaien. Ik kan dit allemaal niet meer. Terwijl ik iedere training aandacht heb voor mobiliteitoefeningen. Maar mijn lichaam blijft stijf. Als ik even op een stoel gezeten heb en opsta, dan voelt mijn lichaam de eerste stappen heel stijf en stram aan. Soms lukt het niet eens om mijn schoenen aan te trekken. De stijfheid zit denk ik vooral in hamstrings, onderrug, flanken.

Ik vind dit wel een erg groot contrast t.o.v. een paar jaar geleden. Ik weet dat het een beetje een vage klacht is. Maar is dit iets om mij zorgen over te maken? Of is dit normaal als je ouder word? Ik ben nu trouwens 36. En wat kan ik hier aan doen? Ik probeer soms al yoga te doen, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik dit niet volhoud, omdat ik er zo enorm slecht in ben. Bedankt voor uw advies.

Re: Extreem stijf lichaam

#2
Hoi Margaux,

Wat vervelend en ik begrijp je gevoel. Je wordt inderdaad stugger naarmate je ouder wordt. Boven de leeftijd van 30 gaat dit harder. Maar of dit jou klachten verklaard is nog de vraag.
Wat voor werk doe je? Zittend werk maakt ons lichaam echt heel stijf namelijk. Dan kan het wel komen, dat je voorheen heel intensief sportte en nu veel minder sport en veel meer zit.
Heb je in de tussentijd kinderen gekregen? Zwangerschap en hormonen veranderd ook veel in het lichaam.

Meestal is het een onschuldig probleem. Maar hou het wel in de gaten.