Pijn zijkant borst na bedrijfsongeval

#1
Vorig jaar september werkte ik in een drankenwinkel, waarbij je wijndozen kon tillen door middel van een hengsel dat aan de dozen plakt. Op een dag schoot een van deze hengsels los toen ik een wijndoos hieraan verplaatste. In een reflex probeerde ik de wijndoos te redden, wat lukte (en achteraf gezien had ik het uiteraard gewoon moeten laten vallen en dweilen). Maar op dat moment voelde ik een hele scherpe pijn aan de rechterkant van mijn borst, alsof er iets scheurde.

Ik ben toen naar mijn fysiotherapeut geweest, die mij toen doorstuurde naar hun manueel therapeut. De manueel therapeut gokte dat er hoogstwaarschijnlijk een spierscheur in de rechterborst was ontstaan, ze sloot niet uit dat het wellicht een gebroken rib was. Dankzij fysiotherapie ging het na een aantal maanden een stuk beter, maar de pijn is nooit helemaal weggegaan. Het is ook lastig te behandelen omdat ik een vrouw ben met niet de allerkleinste voorgevel.

We zijn nu bijna een jaar verder en de pijn speelt bijna dagelijks eventjes op. Meestal als ik net opsta, of aan het eind van de dag. Bijvoorbeeld als ik een tijdje in dezelfde houding zit. Ik kan de borst niet "indrukkend" aanraken, want dat doet nog steeds zeer. Het helpt wel nog steeds om wat strek-oefeningen te doen en de borst aan de zijkant voorzichtig te masseren.

De pijn belemmert me niet zozeer in mijn doen en laten, het zeurt soms en ik kijk altijd automatisch uit of er niet per ongeluk iets tegen de rechterkant van mijn borst stuit. Ik kan mijn arm bijvoorbeeld niet tegen de zijkant van mijn borst lijf drukken zonder pijn. Ik vraag me wel af, houd ik dit voor de rest van mijn leven? Blijft dit gewoon een zwakke plek waar ik mee moet leren leven, of is het normaal dat herstel hiervan gewoon extreem lang kan duren?

Re: Pijn zijkant borst na bedrijfsongeval

#2
Hoi,

Wat vervelend dat je er al zolang last van hebt. Een gescheurde spier klinkt het meest aannemelijk. Een gebroken rib moet je eigenlijk geen last van hebben na zo'n lange tijd. En dat geeft ook geen klachten als je arm tegen de zijkant van je lichaam drukt.
Heb je nog op andere momenten last? Bij bepaalde schouderbewegingen bijvoorbeeld?

Een spierscheur hersteld meestal goed.
Voel je de pijn ook wanneer je jezelf opdrukt? Dan spreek je voornamelijk je borstspier aan. Er zijn ook nog andere schouder/borstspieren die gescheurd of verrekt kunnen zijn.
Wat voor therapie heb jij gehad voor het herstel?

Re: Pijn zijkant borst na bedrijfsongeval

#3
Ik kan mijn schouder gelukkig gewoon bewegen. Ik heb meer last als ik mijn rechterarm recht omhoog de lucht indoe, of als ik mijn rechterbovenarm op +- 90 graden naast mijn schouder houd, naar achteren duw en maar mijn onderarm dan omhoog doe. Mijn fysiotherapie bestond vooral uit massage rondom de plek en een bepaalde rek-oefening die ik thuis zelf ook moest doen, dus mijn rechteronderarm enigszins horizontaal opgetild naar achteren bewegen, en dan de bovenarm ook naar achter bewegen en die oefening volhouden.

Ik kan helaas sowieso niet opdrukken wegens midcarpale instabiliteit in mijn pols, ik kan geen gewicht zetten op mijn rechterpols.