Enkelblessure

#1
Hallo, graag zou ik u advies vragen over mijn enkel.
Vorig zomer heb ik de banden van mijn linker enkel gescheurd. Na revalidatie van een aantal maanden, kon ik de laatste tijd eigenlijk alles weer zonder klachten doen.
Tot ik twee week geleden een klein misstapje maakte en mijn voet ietsje omzwikte.( naar buiten). De eerste paar dagen was de enkel flink dik en pijnlijk, ik heb een week echt met mijn voet omhoog rust genomen. Na die week waren de pijn en zwelling aardig afgenomen en ben ik rustig weer wat gaan wandelen.
Na een paar dagen werd mijn enkel al weer dikker en nu ook vooral aan de binnenkant. Voor en op de binnenste enkelknobbel zit een bult zo groot als een ei. Het is een zachte zwelling, warm en erg pijnlijk. Bewegen van de voet en lopen gaan nu weer erg moeilijk en doen pijn.
Ik heb een aantal jaar terug door een hernia een klapvoet gehad en ben nu bang dat die pees ontstoken, geïrriteerd of beschadigd is,naast eventueel weer beschadigde enkelbanden.
Gister heb ik de huisarts gebeld, maar die vind een verwijzing naar een fysio om te laten onderzoeken en tapen niet nodig. Ik moet het nog maar een beetje rustig aan doen.
Alleen helpt dat dus helaas niet.
Nu is mijn vraag of ik dan toch krukken zou moeten gebruiken,om de voet helemaal te ontlasten tot er wel naar gekeken kan worden. En zou ipv tape een verband dan verstandig zijn? Nu heb ik er niks omheen.
Mocht er een ontsteking bij die pees zitten, gaat dit dan met rust over of is daar medicatie voor nodig? Ibuprofen heb ik in huis.
Mijn excuses voor de vele vragen, maar ik ben er niet gerust op omdat ik kort geleden ook aan deze enkel geblesseerd geweest ben......
Vriendelijke groet en dank voor uw antwoord!

Re: Enkelblessure

#3
Hoi MYH

Ik begrijp je zorgen. Een naar buiten verzwikking komt zelden voor. https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... and-letsel Dit letsel is vaak erger dan letsel van de buitenste enkelbanden. Ook is er grotere kans op ander letsel, zowel de pezen (zoals je aangeeft) maar eventueel ook kraakbeen.

Was jou enkel ook blauw nadat je hem naar buiten hebt omgezwikt?

Ik vind het een vreemde conclusie dat hij niet ingetapet moet worden. Juist wel!! Hij heeft rust nodig, of het nu je banden, pezen, kraakbeen of botprobleem is.. rust.. Dit is het belangrijkste in de eerste weken. De fysio's zijn inderdaad zo goed als dicht, maar veel praktijken zijn open voor problemen die niet kunnen wachten. En ik vermoed dat dit zo'n probleem is. Fysiotherapie praktijken werken op het moment veel met online onderzoeken, dit is een goed begin om mee te starten. Dan kan een fysiotherapeut jou enkel beoordelen en als hij/ zij deze via videobellen gezien heeft kan er besloten worden om te tapen. Dit is nu de veiligste manier.
www.hierhebikpijn.nl/praktijken staan veel praktijken die via videobellen bereikbaar zijn.

Succes!

Re: Enkelblessure

#4
Ik denk dat ik het niet helemaal goed omschreven heb, mijn voet is zo gezwikt dat de voetzool naar binnen wijst, om het zo maar te omschrijven. Net zo als de vorige keer. Alleen zit nu de zwelling echt aan de binnenkant ipv bij de buitenbanden die ik toen gescheurd heb. Aan de buitenkant is hij nu niet blauw, die bult aan de binnenkant is wel iets blauw.
De huisarts zei dat ik gewoon maar rustig aan moest doen, dat dit geen spoedgeval was om door te verwijzen nu. En de fysio hier werkt alleen als je een verwijzing hebt.
Vanmiddag heb ik toch maar krukken gehaald, omdat mn schoen ook pijn geeft op die zwelling.
En dan kan ik er misschien ook toch maar beter wel een steunverband omdoen, als het eigenlijk getaped moet worden? Hoe lang kan ik het beste die voet niet belasten voor ik weer probeer er op te lopen?
Ik ga maandag weer de huisarts bellen, in de hoop dat ik toch een verwijzing krijg, bedankt voor je reactie!

Re: Enkelblessure

#5
Kan die pees ook geïrriteerd zijn doordat de hele enkel zo onstabiel voelt? En als het wel een ontsteking zou zijn, gaat dat ook over met rust, zonder dat het behandeld wordt? Mocht de huisarts weer niet willen verwijzen, dan probeer ik in elk geval zo min mogelijk extra " schade " te veroorzaken.......

Re: Enkelblessure

#6
Hoi, nog even een update over je vraag of de enkel blauw is geworden. Sinds gisteravond heb ik er toch een verband om voor de steun en stevigheid,.ik belast mijn voet nu ook even helemaal niet meer. Want ik was eigenlijk best geschrokken van jou reactie dat het toch niet wel een beetje meevalt, zoals de huisarts zei. En ik wil echt verdere schade voorkomen! Ik was bang dat een verband erom meer pijn zou geven omdat die zwelling zo gevoelig is, een schoen gaat eigenlijk al niet, maar het voelt juist prettig! Het onstabiele gevoel is nu minder en daardoor voelt die pijnlijke plek rustiger. Ook is de pijn iets minder.Net haalde ik het verband er even af om te kijken. De zwelling leek iets minder, maar kwam wel gelijk weer terug. En de blauwe plek is groter geworden, die zit nu in een grotere kring rondom de zwelling en de binnenste enkel knobbel. Wijst dit volgens jou op een beschadiging aan de pees? En heeft koelen trouwens in dit stadium nog zin? Dit heb ik de eerste paar dagen wel steeds gedaan, daarna niet meer.
Alvast weer dank voor het antwoord!

Re: Enkelblessure

#7
Hoi,

Oke, dus het is een "normale" enkelverzwikking (met je voetzool naar binnen). Dan komt de zwelling vermoedelijk doordat het aan de binnenzijde bot op bot is gekomen. Maar blauwkleuring aan de binnenzijde na een enkelverzwikking geeft wel aan dat het een fors trauma is geweest. Probeer de drukverband er op te houden. Druk, koelen etc gaat zwelling tegen. Ook koelen in deze fase heeft nog zin, zolang er zwelling is kan koelen verlichting geven.

Ik zal eerder denken aan een probleem aan het bot. Een pees geeft geen blauwkleuring. Behalve bij eventuele scheuring, maar de pees kan hooguit klem hebben gezeten tijdens het trauma. Ook een peesontsteking geeft geen blauwkleuring.

De blauwe kleur duidt echt op schade, doordat het de binnenkant is kan het alleen komen door compressie (bot op bot) Dus hou de druk verband en geef de voet zoveel mogelijk rust. Het tikken op de knobbel is dat pijnlijk?

Helaas is het een vreemde tijd op het moment, ook voor de fysiotherapeutische zorg.

Re: Enkelblessure

#8
Hoi,
Dank je wel weer voor je reactie!
De knobbel zelf is ook pijnlijk als je er op drukt en ook dik. Maar die vochtbult loopt er een beetje voorlangs als het ware. Als ik de plek opzoek, loopt daar die pees die bij mij minder goed werkt doordat ik toen een klapvoet gehad heb door een hernia.
Voor mijn gevoel zwikte ik lang zo hard niet als de vorige keer,maar misschien voelde dat alleen zo.
Ik heb sinds gistermiddag weer krukken, en vanaf dat moment ook niet meer op die voet gestaan en vanaf gisteravond verband erom. Koelen zal ik gelijk weer mee beginnen!

Re: Enkelblessure

#9
Hoi,

Het is misschien een opeenstapeling van, de eerste keer verzwikken en deze erbij. Die pees die er loopt kan zeker ook problemen geven, maar daar is rust ook goed voor. Dus verstandig om even rust te nemen en het drukverband erop te doen. Hou dit ongeveer een week vol. Daarna de krukken afbouwen en hou het drukverband nog wel 2-3 weken.

Re: Enkelblessure

#10
Super fijn dat je zo meedenkt!!
Kan dat ernstig zijn, als die pees ook een probleem heeft? Ik kan gelukkig wel zeggen dat de hele enkel minder pijn doet nu ik echt de hele dag met mn voet omhoog heb gezeten en er helemaal niet op gelopen heb. Ik ga het zo doen als je zegt, dank je wel!