Zenuw elleboog

#1
Hallo,

Sinds een half jaar heb ik klachten/pijn aan m’n arm/schouder. Na diverse behandelingen fysio weinig verbetering. De oorzaak van m’n klachten is onbekend. Ik ben wel 3 jaar geleden op een uitgestrekte arm gevallen. Verwijzing van huisarts naar neuroloog (omdat er nu ook tintelingen in vingers waren) gekregen en hij constateerde dat een zenuw aan de binnenkant van m’n elleboog wel heel erg gemakkelijk uit het gootje schiet. Verder onderzoek volgt nog. Maar kan een fysiotherapeut hier eventueel iets mee? Of hoe kan dit worden opgelost?

Re: Zenuw elleboog

#2
Hoi Paulina,

wat vervelend om te horen, zeker dat de klachten al zo lang aanhouden. Mijn inziens zal de fysiotherapeut niet degene zijn die de zenuw beter in het gootje kan behouden, maar daarvoor zal nader onderzoek eerst de oorzaak voor dit gebeuren aantonen. Wel is het absoluut van waarde om de klachten die gepaard gaan met irritatie van de zenuw te behandelen. Denk hierbij aan mogelijke zenuw stretch-technieken, spierontspanningsoefeningen en eventueel massage of zelfs dry needling. Er zijn veel behandelingen die kunnen worden toegepast, het is alleen zoeken naar de meest effectieve. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

Groet

Re: Zenuw elleboog

#3
Dankjewel voor uw reactie. Als ik het goed begrijp, zal de verdere onderzoeken moeten afwachten en kan ik in de tussentijd wel oefeningen doen. Kan ik dan gewoon oefeningen die ik op internet kan vinden of is het beter als ik dit overleg met de neuroloog en/of fysiotherapeut.

Gr Paulina

Re: Zenuw elleboog

#4
Hoi Paulina,

Inderdaad de onderzoeken even afwachten, maar tot die tijd zou je eventueel wel wat oefeningen kunnen doen, een voorbeeld hiervan kunnen de zogenaamde stretch-technieken van de betreffende zenuw zijn. Ik zou je absoluut willen aanraden om dit onder begeleiding van een fysiotherapeut te doen, het zijn namelijk oefeningen waarbij er veel aandacht moet zijn voor een correcte uitvoering. Ook dient er continue gekeken te worden wat de effecten van de oefening zijn, en daarbij is de hulp van de fysiotherapeut gewenst. Succes!

Groet

Re: Zenuw elleboog

#6
Inmiddels is duidelijk geworden dat de zenuw te dik is geworden en daarom niet meer in het gootje past. Door 8 weken lang een nachtspalk en veel rust te nemen hopen de artsen dat de zenuw minder geïrriteerd wordt en terug past in het gootje. Anders wordt het een operatie.
Ivm schouderklachten krijg ik binnenkort een cortisoneninjectie in m’n schouder. Kan dit ook positieve of negatieve gevolgen hebben voor de elleboog?

Re: Zenuw elleboog

#7
Beste Paulina,

Wel fijn dat ze een oorzaak hebben gevonden voor de pijn. Hopelijk werkt de nachtspalk.
Nee een cortisonen injectie in de schouder heeft geen uitwerking in de elleboog. Ze spuiten namelijk in het gewricht, daar blijft het dan ook zitten. Het kan wel zijn, dat als je minder last hebt van je schouder, je de elleboog ook rust krijgt. Vaak bij pijn in de schouder, ga je onbewust bewegingen compenseren. En de elleboog gaat dan veel overnemen wat kan zorgen voor een overbelasting.

Succes! hopelijk ben je snel van je klachten af

Re: Zenuw elleboog

#9
Inmiddels 8 weken verder en de nachtspalk heeft weinig geholpen. Ik sta nu op de wachtlijst om geopereerd te worden. Op het moment van opereren zien ze pas of de zenuw moet worden verlegd of niet. Wat zijn redenen om de zenuw te verleggen? Ik heb begrepen dat bij een zenuwomlegging er een langere periode van revalideren is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Re: Zenuw elleboog

#10
Balen dat de nachtspalk niet heeft geholpen.

Er kunnen verschillende redenen voor zijn om een zenuw te verleggen. Het gaat er meestal om of de zenuw in het gootje past. Het kan zijn dat het gootje bij jou gewoon minder diep is, waardoor je daar sneller last hebt. Of het kan aan de zenuw liggen.
De zenuw wordt ook op zijn plaats gehouden door andere structuren, als deze beschadigd zijn, kan het ook zijn dat de zenuw niet op zijn plek blijft. Dit is niet te zien op MRI's of iets dergelijks. Vandaar dat ze dit beslissen tijdens een operatie.

Het herstel is afhankelijk wat ze precies doen tijdens de operatie. Moeten ze iets hechten? Waar moeten ze hechten? Is het alleen "schoonmaken" bij hechtingen heb je het meeste rust nodig. In de eerst weken moeten de hechtingen dan vast groeien. Daarbij heeft elk ziekenhuis ook een ander protocol, heel afhankelijk van de operatietechniek die ze toepassen.

Ik zal sowieso van drie maanden revalideren uitgaan. Als de operatie meevalt kan dit wel verkorten, maar 6 weken staat altijd voor herstel na een operatie.

Succes!