Bekkenwringing komt terug

#1
Hi,

Ik kamp een tijd met rugklachten. Nu loop ik bij de cesartherapeut. Afgelopen week had ik.last van stekende pijn aan 1 kant. De cesartherapeut heeft mijn.bekken bekeken en zag dat deze niet helemaal gelijk stond. Ze heeft dit dmv een behandeling goed proberen te krijgen. En na die tijd was de steek inderdaad weg en vrijdag had ik er vrijwel geen last van. Vandaag is het weer helemaal teruggekomen. Terwijl ik niks geks heb gedaan. Dus vraag me af hoe dit kan?

Re: Bekkenwringing komt terug

#2
Hoi Marjolein,

De vraag is of bekken verwringing uberhaupt bestaat, en als het bestaat kan een cesartherapeut daar zeker geen verandering in brengen. Onder manueeltherapeuten (die gewrichten kraken) is er veel discussie over dit onderwerp. En wij fysiotherapeuten, cesartherapeuten, manueeltherapeuten kunnen geen gewrichten in bekken of rug verplaatsen. Door eventueel kraken, haal je spanning rondom het gewricht weg. Maar je zet niets recht. Dat zou ook betekenen dat we iets krom kunnen zetten. We kunnen gewrichten sturing geven, zodat ze beter kunnen gaan bewegen. Maar je lichaam moet het daarna zelf oplossen.
Dus wat ze gedaan heeft is vast heel goed voor je spieren geweest, die daarna wat meer doorbloed zijn geweest en minder pijn doen. Maar dit is geen definitieve oplossing. Hiervoor moet je zelf oefenen en trainen. En vooral niet angstig worden als je steken of pijn ervaart.

Re: Bekkenwringing komt terug

#4
Hoi Marjolein,

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Als je slaapt zit er minder druk op je rug en wervels. Als je opstaat dan gaat alles gedurende de dag steeds meer 'inzakken' door de zwaartekracht omdat je rechtop staat/zit/loopt. Ook maak je vanaf het moment dat je opgestaan bent allerlei bewegingen die een goede of slechte invloed op je klachten kunnen hebben. Je kunt eens aan de therapeut vragen of je bepaalde oefeningen kunt doen om te voorkomen dat de klachten steeds terug komen. Ik hoop dat je er zo vanaf komt!

Re: Bekkenwringing komt terug

#5
Ik heb zojuist een oefening van de cesartherapeut gedaan. De superman wordt hij ook wel genoemd. Dus zitten op handen en knieen en dan met de linkerhand naar voren en het rechterbeen naar achteren. Ik stond niet helemaal stabiel dus ik bewoog iets teveel naar de zijkant. Ik vraag me af of mijn.Rugklachten hierdoor kunnen verergeren?

Re: Bekkenwringing komt terug

#6
Hoi Marjolein,

Om kort en bondig te zijn; nee. Je rugklachten zullen er niet door verergeren, tenzij je de oefening structureel (langere periode) fout doet met veel kracht. Dan kun je eventueel een spanningsprobleem veroorzaken, maar als je lichtjes instabiel wordt tijdens de oefening is het juist zaak dat de core-spieren (buikspieren en rugspieren gezamenlijk) deze beweging controleren en bijsturen/corrigeren waar nodig. Dus het belang van de oefening is, wat je al goed doet, een stukje bewustzijn van welke beweging je maakt en actieve controle van de core-spieren. Deze oefening moet niet snel, juist met beleid en heel gecontroleerd. Succes!

Groet

Re: Bekkenwringing komt terug

#7
Hi,

Ik liet gisterochtend mijn tas met mijn laptop vrij onverwacht vallen. Hierdoor boog mijn rug ook opzij en wat naar beneden. Sindsdien is mijn onderrug erg stijf geworden. Volgens mijn cesartherapeut kan het zo zijn dat hierdoor mijn bekken wat verwrongen is. Kan dit inderdaad hierdoor komen? En ik vraag me af,of een dergelijke beweging een hernia erger kan maken?

Re: Bekkenwringing komt terug

#8
Beste Marjolein,

Nee dat is onmogelijk. Het is een reactie van de spieren in de rug. En nee een hernia kan hier ook niet erger door worden. Probeer echt op je lichaam te gaan vertrouwen. Deze onverwachte bewegingen komen zoveel voor in je dagelijks leven. De ene keer geven ze klachten de andere keer niet, en in 99 van de 100 gevallen zijn de klachten ter herleiden tot spierpijnklachten.

Blijf rustig bewegen, neem een warm bad of douche en na enkele dagen is het weer over.

Re: Bekkenwringing komt terug

#9
Bedankt voor uw reactie. Mijn cesartherapeut,waar ik dus woensdag ben geweest,denkt wel dat het komt door het bekken. Door middel van diverse bewegingen aanm het been,draaien en rekken heeft ze het proberen in de goede stand te zetten. Volgens haar staat het bekken nu weer goed. Ik heb nu echter nog steeds last van mijn onderrug,net als daarvoor. De cesartherapeut geeft aan dat ik als het na het weekend niet over is,terug moet komen,omdat het bekken dan wellicht nog niet goed staat icm de spierspanning. Is dat mogelijk? Of zijn dit weer gewoon de spieren,omdat ze eerst door de beweging al stijf geworden zijn en nu.opnieuw getriggerd door de behandeling?
cron