‘Overbelaste knie’ Waarom geen verbetering?

#1
Hoi allemaal,
Dik 5 maanden geleden kreeg ik tijdens trainingen / wedstrijden (voetbal) last van mijn linkerknie. Tijdens het rennen had ik hier geen last van maar zodra ik eventjes rust pakte / stilstond / rustig liep kwam de pijn. Mijn trainster (studerende aan fysiotherapie) gaf aan dat ik 2 weken rust moest pakken, dit gedaan maar bij de eerstvolgende training waren de klachten weer terug. De tijd erna meerdere trainingen en wedstrijden niet kunnen afmaken door de pijn. Omdat de klachten niet heel heel heftig waren en ik alleen de dag vd wedstrijd en de dag erna last had (en ik heel eigenwijs ben) toch heb seizoen afgemaakt.

Na de laatste wedstrijd van Het seizoen 3 weken niet gesport en ook geen last gehad in die 3 weken. Totdat we na die 3 weken een soort van oefenwedstrijd hadden en ik tijdens deze wedstrijd ook last kreeg van mijn rechterknie. Na afloop van deze wedstrijd kon ik amper lopen en liepen de tranen over mijn wangen van de pijn. Toch maar ns naar de fysio gebeld voor een afspraak.

Volgends de fysio zou ik mijn knieën overbelast hebben. Links Meer dan rechts. Ook zou omdat ik 3 jaar geleden een flinke groeispurt heb gehad mijn spieren niet de tijd hebben gehad om mee te groeien en daardoor nu niet sterk genoeg zijn waardoor mijn knieschijf geen rust krijgt en alleen rusten dus niet genoeg zou zijn. Ik zou de spieren rondom mijn knieschijf sterker moeten maken waardoor oa mijn kniepees etc rust krijgt.

Nu een paar maanden verder.

Ik heb sinds mijn eerste fysiobehandeling niet meer gesport en iedere week 1 / 2x naar de fysio geweest waar ik de eerste weken behandelt werd met gel en ingetaped werd en voor derest oefeningen deed. Oefeningen alles ging goed en ik ging volgends de fysio erg vooruit.

Dus het werd tijd om op te bouwen na een klein stukje joggen. (Dik Maandje geleden) Rondje lopen op stoep ging goed. Rondje doorlopen op stoep ging goed. Maar een klein stukje joggen, ho maar.(met goeie echte renschoenen) Na 20meter heel veel pijn in Mn linkerknie. Zoveel pijn dat zelfs lopen amper ging.

Dus weer bij de fysio heel veel oefeningen gedaan etc. De oefeningen gingen prima dus waarom ging rennen dan niet? Besloten met de fysio om eerst op de loopband te beginnen. (Week geleden) ook dit ging prima. 10min 7km per uur gerend zonder enige klachten.

Volgends de fysio zou ik binnen 2 weken weer kunnen beginnen met langzaam trainen op het voetbalveld oa loopoefeningen etc.

2 dagen geleden was ik op de atletiekbaan en hier zou ik dan gaan proberen het rennen op te bouwen zodat ik sneller op onverharde en onregelmatige grond (zoals gras) zou kunnen rennen.

Maar naar nog geen 25 meter was Het al weer zo ver. (Had Mn renschoenen aan) Hele erge pijn in mijn knie. Tranen in Mn ogen. Hoe kon dit? Het kan toch niet dat ik na 5 maanden nog steeds geen stap verder ben? Ik heb zelf het gevoel dat er meer aan de hand is met mijn knie... Iemand help!

Re: ‘Overbelaste knie’ Waarom geen verbetering?

#2
Beste voetbalmeisje,

Wat vervelend van jou klachten. Als ik het goed begrijp kun je wel hardlopen (10min) op de loopband, maar niet buiten? Dat is zeker vreemd. Wordt jou knie ook dik als je pijn hebt?
Kun je aangeven waar de pijn precies zit? Zit de pijn rondom de knieschijf of juist wat lager/ onder de knieschijf, meer op je onderbeen?
Lukt joggen wel buiten, maar harder hardlopen niet? Is er gekeken naar jou looppatroon, het verschil tussen de loopband en buiten. Want hierin zit dus ergens het probleem. Of je loopt buiten harder dan op de loopband, of je loopt toch anders buiten.

Re: ‘Overbelaste knie’ Waarom geen verbetering?

#3
Beste @fysiotherapeute, Mijn knie word niet dik wanneer ik last heb, in het begin wel (5 maanden terug) nu niet meer. De pijn zit rondom de knieschijf en ook onder de knieschijf dus de kniepees, het verschilt. Jep op de loopband lukt wel maar buiten niet. Ik loop buiten zeker niet harder, eerder juist langzamer. Zelfs joggen buiten gaat niet. De fysio heeft niks gezegd tijdens het lopen op de loopband dat ik verkeerd ren ofs maar er natuurlijk wel naar gekeken.

Re: ‘Overbelaste knie’ Waarom geen verbetering?

#4
Beste Voetbalmeisje,

Vermoedelijk loop je op de loopband dus 'goed' voor jou knie. Maar buiten belast je, je knie anders. Dit moet wel, anders krijg je geen last buiten. Want hardlopen op de loopband gaat wel goed.
Wat je kan vragen is of jou fysio jou buiten kan laten hardlopen en dan een filmpje maken. Om te bekijken of hier grote verschillen inzitten.

Als er een afwijking of probleem met jou knieschijf zelf is, zou je een dikke knie moeten krijgen. Dat is het vervelend voor jou, je kan wel verder onderzoek doen, maar daar komt vermoedelijk weinig uit. Alleen een afwijking is te zien op foto's, scan's etc. En wanneer er echt een afwijking is, moet je hem overbelasten wat een dikke knie geeft.

Is jou knieschijf ooit ingetaped geweest? Dit kan nog eventueel ontlasten. En na vijf maanden kan het ook zijn dat jou zenuwen gevoeliger zijn geworden voor pijn. Dat de zenuwen pijn registeren terwijl dit eigenlijk niet meer van doen is. Dit komt geregeld voor na lange tijd pijnklachten. Tape kan dit dan eventueel verminderen. Maar het is geen wondermiddel. Soms helpt het, soms helpt het niks.
Eventueel kan een injectie ook helpen. Als je verder wilt laten onderzoeken (wat ik begrijp na 5 maanden) dan zal ik een sportarts adviseren. Deze kan verder onderzoek doen, injectie plaatsen in dien nodig en heeft meer verstand van sporters en blessures dan andere artsen.