Bekneld gevoel lies / klachten onderrug

#1
Hallo,

Sinds een tijd (ongeveer een jaar) heb ik constant last van de onderrug (voornamelijk links). Hierdoor helaas ook moeten stoppen met voetbal. Maar sinds een aantal weken voel ik ook een bekneld gevoel in de lies/bijbal (ook links). In maart van dit jaar is er een MRI van de onderrug gemaakt maar hier is, volgens de huisarts, niks noemenswaardig uitgekomen. Ze noemde wel dat er sprake was van lichte discus bulging (uitpuiling van de tussenwervelschijf) en zei dat fysiotherapie moest helpen. Dit heeft na 4 behandelingen niet veel opgeleverd want de klachten zijn alleen maar erger geworden.

Volgende week heb ik weer een MRI scan van de onderrug na gesprek met een neuroloog.

Ik maak me eerlijk gezegd wel een beetje zorgen omdat ik soms het gevoel heb dat het niet de lies is maar de bijbal.

Is er iemand die een idee heeft wat dit kan zijn?

Groet Mark

Re: Bekneld gevoel lies / klachten onderrug

#2
Hoi Mark,

Wat vervelend van je klachten en dat het alleen maar erger wordt. Als je vermoed dat de oorzaak de bijbal is zal ik adviseren eerst naar de huisarts te gaan.

Jou klachten zijn onderrug, lies en bijbal. Waar zover ik begrijp de lies en bijbal nu pas is (sinds enkele weken) en de rug al een jaar? Is er ooit naar jou heup, bekken, lies gekeken aan de linker zijde? Dit kan ook klachten in jou onderrug geven.
Liesklachten komen vaak door heupproblemen. Heb je vroeger last gehad van jou heupen, of heb je het kruipen overgeslagen toen je een baby was?

Een bulging disc is niet zo noemenswaardig inderdaad, fysiotherapie kan helpen maar zeker niet binnen 4x als je al een jaar klachten hebt. Daarnaast is het vooral van belang om te blijven bewegen en oefeningen te doen.

Dus nog een MRI van de rug is misschien minder zinvol dan een keer onderzoek naar de heup/ bekken/ lies.

Vraag jou fysiotherapeut wat zijn/ haar mening is over je heup/ bekken beweeglijkheid.

Succes!