Pijnlijke schouder

#1
4 jaar geleden voelde ik bij het aantrekken van een trui iets knakken in mijn schouder. Zoals wel vaker een gewricht kan knakken maar net ietsjes erger. De arm was een beetje pijnlijk de rest van de dag. De volgende dag was de pijn hels. Als mijn arm langs mijn lichaam hing, kon ik deze niet naar voren achter of op zij bewegen. Wel kon ik mijn ondernam naar voren bewegen als ik mijn elleboog tegen mijn lichaam hield. Ik kreeg diclofenac. Nachten waren hels, wist niet hoe ik moest liggen. Op dag drie ben ik gaan wandelen en daarna merkte ik dat de pijn langzaam minder werd. Toen merkte ik ook dat als ik met mijn elleboog tegen mijn lichaam mijn hand naar mijn schouder bracht, ik vanuit die positie pijnloos mijn arm recht omhoog kon strekken en via dezelfde beweging weer terug. De andere bewegingen bleven pijnlijk. Langzaam werden de klachten minder en ik denk dat ik na ongeveer twee weken pijnvrij was.

In de loop van de jaren voelde ik af en toe de pijn wel eens opkomen, ook in de andere schouder. Maar nooit erg en verdween ook snel weer. Het gebeurde ook niet regelmatig, het bleef gerust maandenlang weg. Maar begin januari kwam de pijn weer heel dicht in de buurt bij toen. Op zondag kon ik weer die bewegingen niet doen, ook mijn arm achter mijn rug kon niet. Ook deze keer kon ik wel die strekkende beweging omhoog doen vanuit de gebogen elleboog.

Met een vinger kon ik de plek aanwijzen waar het zat. Als ik aan de zijkant van de schouder helemaal bovenin drukte, zeg maar de hoek schouder/bovenarm, voelde ik de pijn. Een plekje zo groot als mijn vingertop, maar de pijn kon wel uitstralen naar de hele bovenarm.

Gelukkig was het maandag alweer een stuk minder en en na enkele dagen weer helemaal weg, dus ik had geen dokter geraadpleegd. Maar wat wel blijft, is een zeurende pijn in de schouder als ik ‘s morgens wakker word. Als ik opsta is het binnen een paar minuten weg. Erg vervelend is dat ook als je ‘s nachts wakker wordt. Ik denk niet dat ik van de pijn wakker word, want ik ben altijd al een slechte slaper geweest.

Nu zes weken later heb ik ‘s morgens die pijn nog steeds. Wat kan het zijn?

Re: Pijnlijke schouder

#2
Beste Andy,

Wat vervelend van je klachten en dat ze al zolang aanwezig zijn. Gelukkig niet altijd even heftig. Is er ooit een echo gemaakt? Het meeste vermoeden heb ik bij jou op https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... eps-letsel. Dit vermoed ik doordat je met een bepaalde beweging kan vermijden, en juist met die beweging ontzie je de biceps. Ook geeft wandelen meestal wel verlichting bij biceps letsel.

Wat is jou leeftijd? Ben je er al ooit mee naar een fysiotherapeut geweest?

Re: Pijnlijke schouder

#3
Bedankt voor de reactie.

Ik word over een paar weken 40. Ik heb nooit een echo laten maken en ben nooit bij een fysiotherapeut geweest.

De klachten in de tussenperiode waren vaak ook kort. Meestal merkte ik het dan als ik op de bank hing leunend op een arm. Dan dwong ik mezelf rechtop te gaan zitten en verdween de pijn ook vrij snel. Natuurlijk dacht ik dan wel: Moet ik niet eens naar de dokter, als af en toe toch weer terugkomt. Maar als de pijn weer weg is vergeet je dat weer.

Dat het 6 weken geleden zo heftig terugkwam, heb ik eigenlijk geen verklaring voor.

De pijn zit dan eigenlijk aan de zijkant van de schouder. Bij wat ik de laatste tijd bij ontwaken heb, zit de pijn aan de voor- en zijkant. Dat verdwijnt bij het opstaan meteen of in enkele minuten.

Als ik mijn schouder optrek, voel en hoor ik bij het laten zakken een knap bij de nek.
Dit is niet pijnlijk.

Re: Pijnlijke schouder

#4
Beste Andy,

Met een wisselend beloop van geen pijn afgewisseld met paar dagen heftige pijn is jou beslissing heel logisch. En als er geen klachten zijn, is het lastig voor een arts/ fysiotherapeut te bepalen wat de oorzaak nu is.

Doe je iets aan sport? Wat je eventueel kan doen, zijn oefeningen voor de schouder. Op die manier hou je de schouders zo sterk mogelijk. Gezien je verhaal zal je behandeld worden door een fysiotherapeut. Deze zal ook zeker beginnen met oefeningen. Jou klachten zijn niet erg genoeg om mee naar een ziekenhuis te gaan. Zolang je wel de schouder helemaal kan bewegen zal de oplossing zitten in het sterk houden van de schouders. Het gaat dan niet meer zozeer wat de diagnose is: overbelasting van de biceps, impingement, instabiliteit. En veel schouderaandoeningen komen samen voor. Bijvoorbeeld door instabiliteit ontstaat impingement of proximaal bicpes letsel. Of andersom kan het ook. De behandeling is gericht op het herstellen van jou schouderfunctie. Een fysiotherapeut kan je hier het beste persoonlijk advies geven, maar je kan ook zelf starten met oefeningen.

Succes!