Last van enkel na val van klimtoestel

#1
Beste,

Ik ben gisteren tijdens een klimoefening van een klimtoestel gevallen en verkeerd neergekomen. Ik kan nog wel lopen (met weinig pijn) maar als ik mijn enkel naar binnen draai, krijg ik veel last aan de binnenzijde van mijn enkel. Bij bijvoorbeeld mijn schoenen aandoen heb ik hier veel last van. Ik heb de online fysio test al gedaan en daar komt uit dat ik een grote kans heb dat ik letsel heb aan mijn binnenste enkelband. Het verschil is echter dat ik pijn krijg als ik hem naar binnen toe beweeg en dus niet als ik mijn voet naar buiten toe beweeg, wat dus totaal tegenstrijdig is met de symptomen van letsel aan de binnenste enkelband. Ik vraag me af wat het dan wel zou kunnen zijn?

Groeten,
Tim

Re: Last van enkel na val van klimtoestel

#3
Beste Fysiotherapeute,

Ik heb aan de buitenzijde helemaal geen last, echt alleen als ik mijn enkel naar binnen draai. Het gaat wel al een stuk beter nu, maar het is de tweede keer in korte tijd dat het gebeurde, dus ik vroeg me af wat het zou kunnen zijn en wat ik er tegen zou kunnen doen. Het zou goed een enkelverzwikking kunnen zijn, maar ik weet niet zeker hoe ik gevallen ben.

Met vriendelijke groet,
Tim

Re: Last van enkel na val van klimtoestel

#4
Beste Tim,

Kun je de voet/ tenen naar beneden bewegen zonder pijn (op de tenen lopen?) Het kan een soort inklemming zijn, bij de voet naar beneden en/ of binnen draaien kunnen je dan wat weefsel tussen het bot inklemmen. Hier is weinig aan te doen, behalve laten vaststellen dat dit zo is en de oorzaak proberen te achterhalen. Dat het twee keer snel achter elkaar is voorgevallen kan komen doordat je na de eerste keer toch wat instabiliteit hebt ontwikkeld. Instabiliteit komt bijna altijd voor na een eerder letsel/ trauma. Dit komt door vocht, pijn en verminderd bewegingsgevoel nadien.

Het kan ook https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... l-syndroom Dit zit echt aan de binnenzijde. Herken jij je hierin?

Daarnaast lopen er twee spieren aan die zijde van enkel die overbelast kunnen zijn door de val. Maar het klinkt ook niet heel logisch vanuit jou verhaal.

Re: Last van enkel na val van klimtoestel

#5
Beste fysiotherapeute,

Ik ben bij de fysio langs geweest en het bleek dat er een kleine zwelling tussen het gewricht aan de binnenkant zit, omdat dit klem gezeten heeft tijdens de val. Hierdoor is mijn enkel nu instabiel en daar heb ik meerdere oefeningen voor gekregen.

Bedankt voor de hulp,

Met vriendelijke groet,
Tim