Hamstring

#1
Hallo,

2,5 maand geleden kreeg ik last van mijn hamstring tijdens het hardlopen.Dit kwam heel langzaam opzetten, maar werd al snel heftiger waardoor ik moest gaan lopen. Tijdens voetballen bleef mijn hamstring zeuren en ik kreeg ook last van mijn rug, ben toen bij een manueel therapeut geweest en deze heeft mij 4 x gekraakt (bleek scheef te staan) en mijn hamstring gemasseerd en getaped, hierna was ik ong een maand van mijn klachten af en heb ondertussen nog een hardloopwedstrijd gelopen en dit ging ook prima. Ik heb ong een maand pijnvrij kunnen lopen, maar nu zeurt mijn hamstring opnieuw waardoor het niet goed lukt om hard te lopen . Over 2 weken heb ik nog een hardloopwedstrijd gepland staan (6,4 km). Ik sta nu een beetje in twijfel wat te doen. Of mijn hamstring opnieuw laten tapen? Wellicht geeft dat voldoende steun, zodat ik nog wat kan hard lopen deze week. Ik lees op internet ook van alles over dry needling? Misschien kan dat helpen? Of opnieuw terug naar de manueel therapeut?

Re: Hamstring

#2
Beste Hilde,

Aan uw verhaal te horen is het een blessure die zijn oorzaak ergens anders heeft zitten. Waarschijnlijk sta je al veel langer " scheef" en zal het misschien niet positief aan bijdragen maar niet de oorzaak als het zo snel terug komt.
Massage, tape en dry needling zijn hulpmiddelen om de klachten aan te pakken en u misschien de wedstrijd pijnvrij te kunnen laten lopen. Wat natuurlijk ontzettend fijn is, en als dat u doel is prima natuurlijk. Maar als je pijnvrij wilt blijven zal ik als u was het structureler aanpakken. Even laten onderzoeken wat de oorzaak is: verkeerd looppatroon, verkeerd spier gebruik, spier zwakte, verminderde coordinatie aan een zijde etc. etc.

Dan kunnen massage, tape en dry needling zeker een bijdrage leveren om van de klachten af te komen maar de kans is groot dat het geen structurele oplossing is.

Wat u moet doen is afhankelijk van u doel, maar prober zo snel mogelijk van de pijn af te komen. Pijn is nooit goed en werkt averechts. Je gaat pijn proberen te vermijden tijdens het lopen waardoor je anders gaat lopen. Maar direct aan de manueel/ sport fysiotherapeut te vragen wat de oorzaak is en dit aan te gaan pakken.

Succes