Binnenste knieband

#1
Hallo,

Ik heb in april tijdens een voetbaltraining last gekregen van mijn rechter knie. Ik ben hiervoor naar de fysio geweest en deze vertelde mij dat mijn binnenste knieband misschien wel een klein beetje ingescheurd kon zijn. De fysio heeft mijn knie meerdere keren behandeld met shockwave, dry needling en massage. Natuurlijk heb ik ook nog oefeningen meegekregen. Nu 5 maanden verder kan ik nog steeds niet fatsoenlijk een bal schieten. Wanneer ik veel kracht zet en dus hard wil schieten, doet het pijn. Ook wanneer ik een draai maak doet het pijn. Mijn fysio behandelingen zijn helaas op.
Ik wil heel graag weer gaan voetballen. Wat kan ik doen zodat ik snel weer mee kan gaan trainen? Helpt een band voor je knie of is dit onzin?

Re: Binnenste knieband

#2
Beste Voetbalmeisje,

Wat vervelend van je knie. Binnenste knieband letsel is zo vervelend en kan lang klachten geven. Als de knieband echt ingescheurd is geweest, is de enige behandeling een brace. Als je nu nog steeds speling op de binnenband hebt zitten, zal ik zeker een goede brace adviseren. Daarnaast zorgt een knieband voor stabiliteit van jou knie, doe hier niet oefeningen voor, maar ga kei hard trainen om dit goed te krijgen.

Dus twee dingen, bij speling op de band een brace, deze speling zal naar alle waarschijnlijkheid na deze periode ook niet meer weg gaan. Als er geen speling zit. Kei hard trainen van de benen, romp, rugspieren en stabiliteit. Dus hopelijk zit er geen speling op je band (uitgerekte band/ teveel beweeglijkheid). Anders zal je altijd aan een brace vast zitten met voetballen.

Succes!

Re: Binnenste knieband

#3
Hoi,
Na een vreemde beweging tijdens een potje volleybal heb ik nu sinds okt 2017 last van mijn knie. Dus nu al 6 maanden.
Loop bij fysio en deze heeft mij oefeningen gegeven om de bovenbeenspieren te versterken. Volgens de fysio heeft het te maken met mijn bovenbeenspier en een blessure daarvan.
Ik heb pijn net boven mijn knie. Maar ook aan de binnenste zijkant van de knie. Als ik oefeningen doe krijg ik ook pijn aan de buitenste zijkant van de knie. Als ik de oefeningen doe verergeren de klachten. Dus dan ga ik weer even minder fanatiek oefenen.
Mijn vraag is eigenlijk: mijn fysio zegt blessure bovenbeenspier maar is het geen blessure aan de binnenste knieband? En mijn fysio zegt oefenen met de spieren tot je niet meer kan en beetje pijn mag.
Ik weet het niet meer want er zit geen vooruitgang in.
Moet ik door blijven oefenen en fanatieker oefenen of forceer ik dan?
Iemand met goede tips?
Gr. Linda/Almere

Re: Binnenste knieband

#4
Beste Linda,

Wat vervelend dat het niet beter wordt. Na 6 maanden mag je inderdaad wel echt verbetering verwachte, of eigenlijk al klachten vrij zijn. Wat is er precies gebeurd in oktober? Is je knie ook dik geweest? Dus ik zal verduidelijking vragen, en zijn/ haar prognose vragen. Probeer met behandeldoelen te werken, zodat je weet wat je mag verwachten en als er dus geen verbetering is dat een collega van jou fysiotherapeut een keer meekijkt.

Succes!

Re: Binnenste knieband

#5
Ik denk dat ik mijn knie lichtjes verdraaid heb tijdens de volley. Deed even pijn. Ik ben niet direkt gestopt met volley en nog half uurtje doorgespeeld met pijnklachten. Is niet dik geweest. De dagen erna wel lichte pijnklachten tijdens (trap)lopen. Ik heb nou niet de indruk dat ik mn knie zwaar heb verdraaid. Maar waarom gaan die pijnklachten dan niet over?
Volgende week weer naar de fysio en toch maar eens vragen hoe het zit met de kniebanden.
Dank voor uw antwoord.
Gr. Linda

Binnenste knieband graad 2 ruptuur en VKB ruptuur

#6
hallo

Ik heb 5 weken gelden mij voorste kruisband afgescheurd en een graad 2 ruptuur vd binnenband. Ik draag sinds 1 week een aangemeten brace (daarvoor droeg ik de brace die ik heb gekregen in het ski-oord-ziekenhuis) . Deze brace moet ik 6 weken dragen 24 u/p.d. Ik ben dus al laat (heb ik gelezen) met een goede brace die ervoor gaat zorgen(hopelijk) dat de binnenband weer goed aangroeit, want die moet eigenlijk binnen 2 weken al gedragen worden......
Ik kan mij knie niet buigen al gaat dat wel ietsje beter. Ik loop ook wel op het been en dat gaat ook steeds wat beter.
ik heb geen fysio oefeningen meegekregen, ik hoefde niet naar de fysio zei de orthopedisch chirurg. Nou lees ik over full range of motion oefeningen die je zou kunnen (of misschien wel moet doen?) bij mijn soort letsel. Kunt u mij daar wat over vertellen?

Groeten Griet

Re: Binnenste knieband

#7
Beste Griet,

Wat vervelend dat je kruisband en binnenband is gescheurd. Gelukkig heb je wel een brace gekregen in het ski-oord. Dit zijn over het algemeen geen slechte braces. Maar niet zo goed als degene die je nu hebt. En ik vermoed dat je deze niet 24uur per dag om hebt. Dus ook in de douche en en in bed moet je de brace omhouden. Hopelijk is die ondersteuning toch voldoende geweest dat de band nog aan elkaar groeit.

De brace mag niet af, het enige waar de fysiotherapeut je op dit moment mee kan helpen is inderdaad de mobiliteit weer terug te brengen in de knie. Dit kun je ook zelf doen door veel te oefenen. Dit zijn oefeningen waarbij je de knie probeert de buigen in de pijngrens. Zitten op een stoel met een handdoek onder je voet, zodat deze makkelijker glijdt over de grond, en dan proberen de knie te buigen. Hierbij kun je de knie rustig proberen te buigen. (wel een hoge stoel) Ook een hometrainer of kleine trappertjes kunnen jou helpen. En dan niet helemaal rond trappen op de hometrainer, maar rustig op en neer wat lukt. Maar misschien is het toch raadzaam om één keer een afspraak bij de fysiotherapeut te maken om verschillende oefeningen met jou door te nemen.

Maar buig oefeningen, zonder pijn en zonder dat je erop staat zijn allemaal goed.

Succes!

Re: Binnenste knieband

#8
Ik ben een man van 77 jaar. Een week of zes geleden hebben ik mijn linkerknie geblesseerd bij het op straat zetten van de afvalcontainer. Tussenlopend van de straat naar achteren knakte mijn knie bij zogoed als iedere stap. Ik kon nog vrij goed traplopen en fietsen. Met het electrisch fietsen gebruikte ik in tegenstelling tot wat ik gewoonlijk doe, niet ECO, maar TOUR waarbij ik meer ondersteuning heb. Ik heb het een week aangezien, maar had wel pijn met lopen, dat ging het niet goed. Na een week heb ik mijn huisarts geconsulteerd en die heeft het onderzocht en deelde mij mede dat het wel goed zou komnen. Kon wel een week of drie duren. Ik vroeg hem of een brace dragen zinvol was. Dat kon ik wel doen, maar het was niet nodig. Ik heb wel een brace aangeschaft, maar daar had ik, zeker tijdens het fietsen, meer ongemak dan gemak van en die heb ik dus onderweg uitgedaan. Ik vroeg hem ook of smeren met een of ander spul zinvol was, maar vokgens hem hielp dat niets. Wel kon ik met ijsklontjes in een washandje of zo iets, de knie koelen tegen de pijn. Maar zoveel pijn had ik niet, alleen als ik moest lopen. Kleine pasjes beviel me nog het beste maar naar verloop van tijd probeerde ik zo normaal mogelijk te gaan lopen en dat ging aardig goed, maar opeens kreeg ik dan weer een steek aan de binnekant van mijn knie. Die knie ziet er ‘s-morgens nagenoeg het zelfde uit als de andere knie, maar na wat lopen, traplopen en fietsen wordt de knie wat dikker, juist aan de buitenkant.
Ik kan inmiddels best aardig uit de voeten, maar wat ik tot voor kort regelmatig deed, een rondje van 4 a 5 kilometer wandelen, daar durf ik vooralsnog niet aan te beginnen. Ik heb wel het idee dat het goed zal komen, want dat heeft de dokter toch gezegd, maar het duurt zo lang. Mijn omgeving ‘adviseert’ me om er een foto van te laten maken, maar dat kan ik zelf ook wel zeg ik dan gekscherend. Wat vind u er van? Ik lees hier en daar dat het wel 3 tot 6 maanden kan duren. En op mijn leeftijd zal het wel niet zo snel gaan. Fiets wel ongeveer iedere dag zo’n 25 a 30 km. met electr. Ondersteuning dus. In het begin gaat het wat stroef, maar daarna gaat het best soepel. Als ik dan thuis kom, of beter als we dan thuiskomen dan voel ik dat wel aan mijn knie, geen pijn, maar het gevoel dat er getrained is.
Graag uw mening,

Met vriedenlijke groet,

Jan

Re: Binnenste knieband

#9
Beste Jan,

Goed om te horen dat het in ieder geval al een stuk beter gaat. En ik kan u alleen zeggen dat u al goed bezig bent. Veel fietsen met minder weerstand is in zo'n situatie het beste. Het beweegt de knie zonder te teveel te belasten zoals met lopen. Zoals u aangeeft en u leeftijd vermoed ik dat het eerder te maken heeft met wat slijtage klachten. Deze zit meestal aan de binnenkant van de knie. Met een onverwachte beweging (naar achteren knakken) kan het gewricht net geïrriteerd zijn geraakt op een stukje van het gewricht wat net wat meer versleten is. 3-6 maanden is voor deze klachten wel erg lang, ik zal eerder denken aan 6-8 weken. Een foto zal zeker aangegeven dat er wat slijtage in de knie zit. Maar slijtage hoeft helemaal geen klachten te geven, dus u krijgt een vertekend beeld. Zolang er verbetering is, doorgaan zoals u nu doet. Anders kunt u bij een fysiotherapeut nog extra oefeningen vragen.

Succes!

Re: Binnenste knieband

#10
L.S.

Gelukkig gaat het nog steeds iedere dag wat beter. Nu na drie maanden heb ik het lopen weer hervat. Mijn doel is om t.z.t. mijn ‘gewone rondje’ van zo’n 4,5 km weer te kunnen doen. De afgelopen drie dagen heb ik iedere dag gelopen. Het was toch wel weer een bijzondere ervaring, nl. goed opletten op losse tegels e.d. De eerste twee keer heb ik een rondje van een half uur gelopen, vrij langzaam tempo. Omdat het goed ging heb ik de derde dag het rondje wat uitgebreid tot ca. 40 minuten. Na afloop voelt mijn knie goed aan, ik merk wel dat ik gelopen heb. Gelukkig maar dat ik in de drie maanden dat ik eigenlijk niet goed kon lopen, dat ik toen zowat iedere dag gefietst heb (electrische fiets). De laatste tijd practisch altijd op Eco en soms, bijv. bij sterke tegenwind of helling op, dat op Tours (meer ondersteuning). Verders heb ik dagelijks wat simpele knie-versterkende oefeningen gedaan. Ik merk wel dat mijn kniëen weer sterker worden; maar toen ik vandaag ongemerkt even op mijn hurken ging zitten, dus helemaal doorzakken tot op mijn hielen, toen werd ik toch wel even ‘teruggefloten’ om het zo maar eens populair te zeggen. Toen voelde ik een ‘volle knie’ en dat voelde niet fijn aan. Wel lijkt het mij dat het niet nadelig is geweest, maar daar ben ik niet zo zeker van.
Bedankt voor het medeleven; dit wou ik toch nog even met u comuniceren.

Met vriendelijk groet,

Jan