Hamstringblessure

#1
Beste, sinds een aantal weken heb ik flinke pijn in mijn hamstring. Ik ben naar de fysio gegaan en die is het aan het behandelen met massage op de spier. Daarbij heeft de fysio geadviseerd om 4 weken complete rust te nemen. Dit heb ik gedaan, echter merk ik geen verbetering. Omdat de klachten aanblijven heb ik een vriend die fysio is ook geraadpleegd en die heeft na het onderzoek gezegd dat het niet de hamstring is, maar lage rugklachten en dat ik moet gaan sporten op laag niveau. Dit heb ik nu 4x gedaan, echter verergerd dit mijn klachten. Wat moet ik nu doen? Want ik ben voor mijn gevoel bij beide aanpakken niet gebaat.

Re: Hamstringblessure

#2
Beste,

het is absoluut waar dat bij sommige hamstringklachten de oorzaak vanuit de onderrug of het bekkengewricht ligt. Om je verder te kunnen helpen zou ik graag iets meer over de klachten willen weten.
- Weet je ongeveer wat de oorzaak van de klachten zou kunnen zijn?
- Waar zit de pijnlijke plek en wat hoe zou je de pijn het beste kunnen omschrijven (stekend/zeurend)?
- Blijft de pijn heel lokaal (altijd zelfde plek) of straalt deze ook uit richting knieholte of de bil?
- Is de pijn continue aanwezig of met bepaalde momenten (zo ja met welke bewegingen/activiteiten?)
- Heb je momenteel of in een (recent) verleden klachten aan je onderrug of bekkengewricht (links dan wel rechts)?
- Wat voor sport ben je weer gaan doen en met welke frequentie?
Ik hoop iets van je te horen.

Met vriendelijke groet

Re: Hamstringblessure

#3
Hoi hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik zal hieronder het een en ander toelichten .

Weet je ongeveer wat de oorzaak van de klachten zou kunnen zijn? Ik ben geswitched van baan, waardoor ik erg vermoeid was. Ondanks dit ben ik toch gaan sporten (fitness en Tennis) en toen heb ik het overbelast. De fysio voelde ook een strengetje zitten op de pijnlijke plek. Nu niet meer.

- Waar zit de pijnlijke plek en wat hoe zou je de pijn het beste kunnen omschrijven (stekend/zeurend)? Het is mijn rechterbeen, aan de linker binnenkant ongeveer halverwege mijn bovenbeen. Het is een stekende pijn.

- Blijft de pijn heel lokaal (altijd zelfde plek) of straalt deze ook uit richting knieholte of de bil?
In het begin straade het uit naar mijn bil en onderrug, dit is nu minder geworden. Mijn bil bijna niet meer, maar in de onderrug heb ik rechtsonderin bij het SI gewricht een specifieke plek waar het pijnlijk is. Nu zit de pijn nog steeds op dezelfde plek in de hamstring.

- Is de pijn continue aanwezig of met bepaalde momenten (zo ja met welke bewegingen/activiteiten?) Altijd aanwezig, zodra ik meer doe, bijv meer als 30 minuten lopen wordt het erger en bij lang staan nog erger. Bij het sporten is het nog pijnlijker.

- Heb je momenteel of in een (recent) verleden klachten aan je onderrug of bekkengewricht (links dan wel rechts)? Nee, nooit eerdere klachten gehad.

- Wat voor sport ben je weer gaan doen en met welke frequentie? Ben nu rustig aan het wandelen, fietsen en fitness met lichte gewichten. Zodra ik pijn voel moet ik stoppen van mijn fysio wat ik dan ook doe.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. In afwachting van je antwoord en alvast bedankt!

Re: Hamstringblessure

#4
Beste Noa,

bedankt voor je toelichting, je klachtenbeeld is nu zeker wat duidelijker. Aangezien je aangeeft dat de klachten zowel lokaal in het bovenbeen als in de onderrug/SIG aanwezig zijn is het heel goed mogelijk dat deze twee klachten elkaar beïnvloeden. Een veranderde stand van het bekkengewricht kan namelijk invloed hebben op de spanning en functie van de hamstrings.
Bij een veranderde stand van het bekken (deze kan in een voorwaartse of achterwaartse positie staan) ten opzichte van de onderrug kunnen bepaalde ligamenten van het bekkengewricht op teveel spanning komen, banden die een direct overlopen in de aanhechtingspees van de hamstrings.
Meer informatie over dergelijke klachten kun je teruglezen op https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... richt-pijn
Bij aanhoudende klachten is het welicht verstandig om hier ook eens goed naar te laten kijken. De behandeling van deze klachten zal gericht zijn op het mobiliseren en losmaken van het bekkengewricht. Vraag de fysiotherapeut waar mogelijk eens een verdere kijk te doen op de mobiliserende oefeningen volgens Don-Tigny.
Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet

Re: Hamstringblessure

#5
Geachte

Ik ontving voor een chronische(1 jaar) tendinopathie thv hamstringinsertie (zitknobbel) 2 x een PRP(Plateled Rich Plasma)-injectie.
Aanvankelijk voelde ik weinig verschil.
Echter nu 2 maanden na eerste en 5 weken na 2de injectie, krijg ik meer pijn.
Kan dit een genezing inluiden? Of is dit eerder een ongunstig teken?

Graag uw advies


Met dank

Yves